direct naar inhoud van 5.9 Weg- en railverkeer in relatie tot geluidsaspecten
Plan: Buitengebied Voorschoten (2010)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0626.2010Buitengebied-BP40

5.9 Weg- en railverkeer in relatie tot geluidsaspecten

De ontsluiting van het plangebied voor gemotoriseerd verkeer omvat een provinciale weg (N 447) en een aantal secundaire ontsluitingswegen te weten de Kniplaan, de Horstlaan, het Laantje van van Wissen of de Nieuwe Weg. Deze wegenstructuur zal in het kader van de herinrichting in principe niet veranderen.

Met uitzondering van de provinciale weg zullen de openbare wegen in het plangebied in de nieuwe situatie worden ingericht als 30 km-zones. Dientengevolge is hier geen geluidzone in acht te nemen conform artikel 74 van de Wet geluidhinder (Wgh).

Voor het wegverkeerslawaai, dat van het verkeer op de provinciale weg uitgaat, is dit artikel echter wel van belang. Nader onderzoek heeft uitgewezen, dat de verkeersintensiteit door wegverkeer op de N 447 meer dan 20.000 voertuigen per etmaal bedraagt. De hiermee gepaard gaande geluidhinder is zo intensief, dat ook op grotere afstand van de wegas, de voorkeursgrenswaarde van 48 dB(A) voor het landelijk gebied duidelijk wordt overschreden. De gemeente streeft in overleg met de provincie echter naar een aanpassing van het snelheidsregime op de N 447. Een deel van de resultaten is weergegeven in figuur 5.6.

afbeelding "i_NL.IMRO.0626.2010Buitengebied-BP40_0013.png"

Figuur 5.9) De beoogde hoofdontsluiting en geluidhindercontouren in de corridor

Uit onderzoek ten behoeve van het bestemmingsplan Buitengebied (2007) is voorts gebleken, dat delen van het plangebied geluidhinder door wegverkeer ondervinden, die hoger is dan de wettelijke voorkeurswaarde voor het landelijke gebied van 48 dB(A), maar die lager ligt dan de grenswaarde van 53 dB(A). De ontwikkeling van hindergevoelige functies (zoals een woonfunctie) is ter plekke alleen mogelijk indien daarvoor conform de Wet geluidhinder een "Hogere grenswaarde" wordt verleend.

Gezien het beoogde herstel en de ontwikkeling van buitenplaatsen of woningen op locaties waar sprake is van een geluidbelasting tussen de 48 dB en 53 dB(A), is voor deze locaties een procedure gestart voor de toekenning van 'Hogere grenswaarden'. Voor de resultaten van deze procedure wordt hier kortheidshalve verwezen naar bijlage 4 . Deze bijlage maakt inzichtelijk, in welke zone en voor hoeveel woningen een hogere grenswaarde is verleend. In dit actualiseringsplan zijn geen nieuwe situaties gecreëerd waarbij het noodzakelijk is om een Hogere grenswaarde te verlenen.

Ten aanzien van geluidhinder door railverkeer zijn vergelijkbare eisen van toepassing als voor hinder door wegverkeer. Daarbij bedraagt de wettelijke voorkeurswaarde echter 55 dB(A) en is de zogenaamde ontheffingswaarde bij 68 dB(A) gelegen. Ook hier zijn voor de plandelen waarbinnen woonfuncties worden overwogen "Hogere grenswaarden" aangevraagd. Voor de resultaten van de desbetreffende procedure wordt hier kortheidshalve wederom verwezen naar bijlage 4.

Tenslotte moet nog worden vermeld, dat voor hindersituaties door wegverkeer of railverkeer wordt geëist, dat woningen in een hinderzone van zodanige bouwkundige constructies moeten worden voorzien dat het geluidsniveau in de woningen 33 dB(A) of lager ligt.