direct naar inhoud van 5.11 Geluidshinder
Plan: achter Noordweg 27 Oostvoorne
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0614.1209bpNoordweg27-0100

5.11 Geluidshinder

5.11.1 Industrielawaai

Normstelling en beleid

Volgens de Wet geluidhinder moeten alle terreinen, waarop inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd die in belangrijke mate geluidshinder kunnen veroorzaken, gezoneerd zijn. Bedoelde inrichtingen - vroeger ook wel 'A-inrichtingen' genoemd - worden nader genoemd in het Besluit omgevingsrecht. Rondom deze industrieterreinen geldt een geluidszone die wordt vastgelegd in bestemmingsplannen. Buiten deze zone mag de geluidsbelasting als gevolg van het industrieterrein niet meer dan 50 dB(A) bedragen.

Bij het mogelijk maken van nieuwe geluidsgevoelige functies (zoals woningen) dient rekening te worden gehouden met de zonering van industrielawaai. Nieuwe geluidsgevoelige functies binnen de zonegrens zijn niet zonder meer toegestaan. Indien er binnen de zonegrens van het industrieterrein, geluidsgevoelige functies (bijvoorbeeld woningen) mogelijk worden gemaakt, geldt een onderzoeksplicht. Wanneer er voor een locatie binnen de zone industrielawaai wordt aangetoond dat de geluidsbelasting onder de 50 dB(A) ligt, is de bouw van geluidsgevoelige functies op die locatie toegestaan. Bij een geluidsbelasting van meer dan 50 dB(A) kunnen burgemeester en wethouders een hogere waarde vaststellen. Het maximum van deze hogere grenswaarde is in principe 55 dB(A).

Onderzoek en conclusie

Het plangebied ligt binnen de geluidszone van het industrieterrein Maasvlakte-Europoort. Voor de geluidszone is op de verbeelding een gebiedsaanduiding opgenomen. Uit de 1-dB(A)-contourenkaart, opgesteld door de DCMR Milieudienst Rijnmond in opdracht van de gemeente Westvoorne, blijkt dat de geluidbelasting ter plaatse van het plangebied tussen de 56 dB(A) en 55 dB(A) ligt, zie ook Bijlage 10.

Uit berekeningen die DCMR heeft uitgevoerd voor dit project blijkt dat de geluidsbelasting vanaf de tweede bouwlaag van de noord- en oostgevels de grenswaarde van 55 dB(A) overschrijdt. Voor de eerste bouwlaag van de woningen (waarneemhoogte 1,5 m) bedraagt de geluidsbelasting minder dan 55 dB(A), evenals voor de zuid- en de westgevels van de tweede bouwlaag.

Hiermee is woningbouw mogelijk onder de voorwaarde dat de noordelijke en oostelijke gevels vanaf de tweede bouwlaag worden uitgevoerd als een dove gevel, zoals gedefinieerd in artikel 1b onder 5 van de Wet Geluidhinder.

In het hogere waardenbeleid van de gemeente is opgenomen dat woningen ook een geluidsluwe zijde (<50 dB(A)) dienen te hebben. De situering van de woningen heeft invloed op de geluidsbelasting van de gevels. De noordelijke rij woningen schermt de geluidsbelaste zijde van de zuidelijke rij woningen af. De zuidelijke rij woningen reflecteert het geluid richting de geluidluwe zijde van de noordelijke woningen. Om te voorkomen dat de geluidsbelasting op de geluidluwe zijde van de noordelijke woningen meer bedraagt dan 50 dB(A)-grens zijn enkele bouwkundige maatregelen aan de gevels van de beoogde woningen nodig. Zie ook Bijlage 10.

Deze bouwkundige maatregelen hebben betrekking op de zuidelijke woningen. De nokrichting van de woningen aan de zuidzijde dient evenwijdig aan de ontsluitingsweg te worden gerealiseerd. De goothoogte van de woningen aan de voorzijde mag niet meer bedragen dan 3 m en de hellingshoek van het dak mag ten hoogste 70º bedragen. Voor de twee oostelijke woningen geldt dat aan de voorzijde geen dakkapel of andere dakopbouw is toegestaan. Voor de twee westelijke woningen geldt dat een dakkapel of dakopbouw niet breder mag zijn dan 3 m.

In de regels is geborgd dat deze maatregelen worden genomen. Daarom wordt geconcludeerd dat aan de normstelling rondom industrielawaai wordt voldaan. Dit aspect staat de uitvoering van het bestemmingsplan dan ook niet in de weg.

5.11.2 Wegverkeerslawaai

Resultaten nieuwe ontsluitingsweg

De intensiteit op de nieuwe ontsluitingsweg zal ca 60 mvt/etmaal bedragen, zie paragraaf verkeer. Deze geringe intensiteit zal een zeer geringe geluidbelasting tot gevolg hebben. Berekeningen zijn dan ook voor deze nieuwe weg achterwege gelaten.

Resultaten bestaande wegen vs nieuwe woningen

Voor de Noordweg is wel een berekening uitgevoerd. Dit onderzoek is opgenomen in Bijlage 12. Ten gevolge van het verkeer op de Noordweg ligt de 48 dB contour, de richtwaarde, op 16 m uit de as van de weg. De nieuwe woningen liggen echter op grotere afstand, zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

De gecumuleerde geluidsbelasting van alle wegen blijft ruim 3 dB onder de norm van 53 dB voor een geluidluwe gevel. Het bouwplan beschikt over geluidluwe gevel conform de daarvoor geldende definitie in het hogere waardenbeleid van de gemeente.

Resultaten reconstructie situatie

De intensiteit op de Noordweg zal toenemen van ca 1.840 mvt/weekdagetmaal in 2011 naar ca 2.100 mvt/weekdagetmaal in 2022, zie Bijlage 12. Deze toename wordt overigens voor een groot deel veroorzaakt door de autonome toename van het verkeer. Als grens voor een relevante wijziging kan worden uitgegaan van een toename van minimaal 20% van de verkeersomvang. Onder de 20% toename van de verkeersomvang blijft de toename van de geluidhinder beneden de 1 dB. Voor het menselijk oor is deze toename nauwelijks hoorbaar. Op de Noordweg zal de intensiteit met ca 15% toenemen, dus minder dan een toename die werkelijk van betekenis is. Dit betekent dat de realisering van het plan geen afbreuk doet aan het akoestisch klimaat als gevolg van het verkeer op de Noordweg.

Conclusie

Aan de gevels van zowel de bestaande als de nieuwe woningen is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat ten gevolge van het verkeer op de Noordweg en de nieuwe weg. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van de nieuwe weg en woningen dan ook niet in de weg.