direct naar inhoud van 3.5 Regels
Plan: Halfweg-Molenwatering 2013
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0612.BP00040-4001

3.5 Regels

De regels van het bestemmingsplan bestaan uit de volgende onderdelen:

  • inleidende regels
  • bestemmingsregels
  • algemene regels
  • overgangs- en slotregels

3.5.1 Inleidende regels

Begrippen

Dit artikel definieert de begrippen die in het bestemmingsplan worden gebruikt. Dit wordt gedaan om interpretatieverschillen te voorkomen.

Wijze van meten

Dit artikel geeft aan hoe de lengte, breedte, hoogte, diepte en oppervlakte en dergelijke van gronden en bouwwerken worden gemeten of berekend. Alle begrippen waarin maten en waarden voorkomen worden in dit artikel verklaard.

3.5.2 Bestemmingsregels

In het hoofdstuk bestemmingsregels zijn in de planregels alle bestemmingen opgenomen met de daarbij behorende bestemmingsomschrijving. Waar noodzakelijk is gebruikt gemaakt van aanduidingen om toegestaan gebruik nader te specificeren. Ook zijn een aantal dubbelbestemmingen opgenomen. Met deze bestemming worden specifieke waarden beschermd die in meerdere hoofdbestemmingen voorkomen.

Bedrijventerrein 1, 2 en 3; algemeen

Het overgrote deel van het plangebied heeft de bestemming 'Bedrijventerrein 1, 2 en 3' gekregen. Langs de gehele Groene Kruisweg is een zgn. representatieve zone opgenomen. Binnen deze zone gelden bijzondere (stedenbouwkundige) regels. Uitgangspunten bij het toelaten van bedrijven en/of kantoren zijn het vigerende bestemmingsplan 'Halfweg-Molenwatering' en het besluit van Burgemeester en wethouders d.d. 20 september 2005 inzake beleid voor vrijstellingsmogelijkheden grootschalige detailhandelen kleinschalige kantoren op Halfweg-Molenwatering.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00040-4001_0006.png"

Indeling bestemmingen bedrijventerrein 1 t/m 3

Bedrijventerrein-1

Het gebied Molenwatering heeft de bestemming 'Bedrijventerrein-1' gekregen. In dit gebied zijn categorie 1 bedrijven van de Staat van Bedrijfsactiviteiten (SvB) in het meest zuidelijke gedeelte toegestaan oplopend tot categorie 4.2 in het noordelijkste gedeelte. Bij deze bedrijven is vestiging van een bedrijfskantoor tot maximum 750 m2 bedrijfsvloeroppervlak toegestaan. Zelfstandige kantoren zijn - behoudens reeds bestaande kantoren - niet toegestaan. Productiegebonden detailhandel, detailhandel in volumineuze goederen zoals auto's, boten, caravans en landbouwwerktuigen en webwinkels/ webshops zijn toegestaan.

Het vestigen van

  • detailhandel in stoffen goederen waarvan de verkoop in winkelcentra niet past in verband met de verstoring van het aldaar gewenste milieu, zoals de verkoop van brand- en explosiegevaarlijke of andere milieubelastende stoffen of goederen;
  • detailhandel in volumineuze goederen, zoals grootschalige meubel, keuken, sanitair- en tegelbedrijven

is uitsluitend mogelijk via een afwijking van de gebruiksregels.

Detailhandel is niet toegestaan.

Een bouwmarkt is uitsluitend toegestaan daar waar dat op de verbeelding de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijventerrein - bouwmarkt' (sbt-bm) is aangegeven. Verder is uitsluitend een fitnesscentrum toegestaan daar waar op de verbeelding de aanduiding 'specifieke vorm van sport - fitness' (ss-f) is aangegeven terwijl tot slot uitsluitend een tuincentrum is toegestaan daar waar op de verbeelding de aanduiding 'tuincentrum' (tc) is aangegeven.

Aan de hand van een omgevingsvergunning kan het bevoegd gezag (ons college) afwijken van de bouwregels voor onder meer:

  • a. overschrijding van de toegestane bebouwingspercentage van 75% tot maximaal 85%;
  • b. overschrijding van de toegestane hoogte van een bedrijfsgebouw met maximaal 3 meter;
  • c. overschrijding van de toegestane bedrijfsvloeroppervlak van 750 m2 van een kantoor ten dienste van een bedrijf tot maximaal 1.000 m2 bedrijfsvloeroppervlakte per bedrijf.

Bedrijventerrein-2

Het gebied Halfweg 1, 2 en 4 heeft de bestemming 'Bedrijventerrein-2' gekregen. In dit gebied zijn bedrijven tot maximaal categorie 4.1 van de SvB toegestaan in het meest zuidelijke gebied en dit loopt op tot categorie 5.2 aan de noordrand. Bij deze bedrijven is vestiging van een bedrijfskantoor tot maximum 750 m2 bedrijfsvloeroppervlak toegestaan. Zelfstandige kantoren zijn - behoudens reeds bestaande kantoren - niet toegestaan. Productiegebonden detailhandel, detailhandel in volumineuze goederen zoals auto's, boten, caravans en webwinkels/webshops zijn toegestaan.

Het vestigen van

  • detailhandel in stoffen goederen waarvan de verkoop in winkelcentra niet past in verband met de verstoring van het aldaar gewenste milieu, zoals de verkoop van brand- en explosiegevaarlijke of andere milieubelastende stoffen of goederen;
  • detailhandel in volumineuze goederen, zoals grootschalige meubel, keuken, sanitair- en tegelbedrijven

is uitsluitend mogelijk via een afwijking van de gebruiksregels.

Detailhandel is niet toegestaan.

De vestiging van een sociale werkplaats is uitsluitend toegestaan daar waar dat op de verbeelding 'specifieke vorm van bedrijventerrein - sociale werkplaats' (sbt-sw) is aangegeven. Verder is uitsluitend ter plaatse van het adres Boyleweg 6 (Station Landzicht) een verkooppunt motorbrandstoffen met lpg, een vulpunt lpg, ondergrondse opslag lpg en 'horeca 1', met een maximale bedrijfsvloeroppervlakte van 310 m2, toegestaan.

Aan de hand van een omgevingsvergunning kan het bevoegd gezag (ons college) afwijken van de bouwregels voor onder meer:

  • a. overschrijding van de toegestane bebouwingspercentage van 75% tot maximaal 85%;
  • b. overschrijding van de toegestane hoogte van een bedrijfsgebouw met maximaal 3 meter;
  • c. overschrijding van de toegestane bedrijfsvloeroppervlak van 750 m2 van een kantoor ten dienste van een bedrijf tot maximaal 1.000 m2 bedrijfsvloeroppervlakte per bedrijf.

Bedrijventerrein-3

Het gebied Halfweg 3 heeft de bestemming 'Bedrijventerrein-3' gekregen. In dit gebied zijn bedrijven tot en met de categorie 5.2 toegestaan. Bij deze bedrijven is vestiging van een bedrijfskantoor tot maximum 750 m2 bedrijfsvloeroppervlak toegestaan. Zelfstandige kantoren zijn - behoudens reeds bestaande kantoren - niet toegestaan. Detailhandel in volumineuze goederen zoals auto's, boten, caravans en landbouwwerktuigen is toegestaan.

Het vestigen van detailhandel in stoffen goederen waarvan de verkoop in winkelcentra niet past in verband met de verstoring van het aldaar gewenste milieu, zoals de verkoop van brand- en explosiegevaarlijke of andere milieubelastende stoffen of goederen is uitsluitend mogelijk via een afwijking van de gebruiksregels.

Detailhandel alsmede het vestigen van webwinkels/webshops zijn niet toegestaan.

Aan de hand van een omgevingsvergunning kan het bevoegd gezag (ons college) afwijken van de bouwregels voor onder meer:

  • a. overschrijding van de toegestane bebouwingspercentage van 75% tot maximaal 85%;
  • b. overschrijding van de toegestane hoogte van een bedrijfsgebouw met maximaal 3 meter;
  • c. overschrijding van de toegestane bedrijfsvloeroppervlak van 750 m2 van een kantoor ten dienste van een bedrijf tot maximaal 1.000 m2 bedrijfsvloeroppervlakte per bedrijf.

Bovenstaande beschrijvingen van de bestemmingen 'Bedrijventerrein 1, 2 en 3' in tabel uiteengezet:

  Bedrijventerrein 1
(Molenwatering)  
Bedrijventerrein 2 (Halfweg 1, 2 en 4)   Bedrijventerrein 3 (Halfweg 3)  
Bedrijven   Bedrijven oplopend van categorie 1, 2, 3.1, 3.2, 4.1 tot en met categorie 4.2 SvB toegestaan   Bedrijven oplopend van categorie 4.1, 4.2, 5.1 tot en met categorie 5.2 SvB toegestaan   Bedrijven tot en met categorie 5.2 SvB toegestaan  
Kantoren behorende bij een bedrijf met een maximum van 750 m2 b.v.o.   Direct toegestaan
Afwijking tot max. 1.000 m2 mogelijk  
Direct toegestaan
Afwijking tot max. 1.000 m2 mogelijk  
Direct toegestaan
Afwijking tot max. 1.000 m2 mogelijk  
Ondergrondse parkeerruimte en/of bovengrondse parkeerdekken  
Direct toegestaan  

Direct toegestaan
 

Direct toegestaan  

Zelfstandige kantoren  
* Uitsluitend toege- staan met de aanduiding 'kantoor'.
* Binnen het gebied aangeduid met 'specifieke vorm van bedrijventerrein - kantoren toegestaan (sbt-kt)' zelfstandige kantoren tot maximaal 2.000 m2 bvo toegestaan  

Uitsluitend toegestaan met de aanduiding 'kantoor'. Nieuwe zelfstandige kantoren NIET toegestaan  

Nieuwe zelfstandige kantoren NIET toegestaan  
Productiegebonden detailhandel   Direct toegestaan   Direct toegestaan   Niet toegestaan  
Detailhandel in volumineuze goederen in auto's, boten, caravans en landbouwwerktuigen   Direct toegestaan   Direct toegestaan   Direct toegestaan  
Detailhandel in volumineuze goederen zoals grootschalige meubel, keuken-, sanitair- en tegelbedrijven   Onder voorwaarden via een afwijking toegestaan   Onder voorwaarden via een afwijking toegestaan   Niet toegestaan  
Bouwmarkt(-en)   Uitsluitend toegestaan met de aanduiding 'bouwmarkt'   Niet toegestaan   Niet toegestaan  
Webshops/webwinkels   Direct toegestaan   Direct toegestaan   Niet toegestaan  
Detailhandel   Niet toegestaan   Niet toegestaan   Niet toegestaan  
Detailhandel in stoffen en goederen waarvan de verkoop in winkelcentra niet past i.v.m. de verstoring van het aldaar gewenste milieu, zoals de verkoop van brand- en explosiegevaarlijke of andere milieubelastende stoffen en goederen  
Via een afwijking mogelijk  

Via een afwijking mogelijk  

Via een afwijking mogelijk  
Fitnesscentrum   Uitsluitend toegestaan met aanduiding 'fitness'   Niet toegestaan   Niet toegestaan  
Risicorelevante bedrijven
(Bevi-bedrijven)  
Niet toegestaan   Alleen toegestaan indien geen relevant groepsrisico   Toegestaan  
Verkooppunt motorbrandstoffen met LPG & horeca 1   Niet toegestaan   Uitsluitend toegestaan met desbetreffende aanduidingen   Niet toegestaan  
Bebouwingspercentage   75%, met een afwijking naar maximaal 85%  
Parkeernorm   Conform vigerende bestemmingsplan  

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00040-4001_0007.png"

Indeling milieucategorieën

Groen

Onder de bestemmingsaanduiding "Groen" vallen alle gronden met een publiek en of openbaar karakter; daarmee worden de parken, de dijken, de speelterreinen en de landschappelijke zones bedoeld.

Horeca

Het bestaande Carlton Oasis Hotel, gelegen op de kruising van de Groene Kruisweg en de Edisonweg, en het bestaande restaurant Zus&Zo aan de Malledijk 1a is de bestemming 'Horeca' gegeven.

Maatschappelijk

De bestemming Maatschappelijk is in het plan toegekend aan de aanwezige middelbare school aan de Curieweg 25 (Penta college, vestiging Scala Molenwatering), aan de sociale werkplaats De Welplaat en aan de vestiging van de Stichting Natuur- en Landschap, Voorne-Putten en Rozenburg, aan de Malledijk.

Sport

Aan de sporthal/tenniscentrum (Racketcentrum Halfweg) aan de Curieweg is de bestemming sport gegeven.

Verkeer - 1

De hoofdwegen binnen het plangebied, zoals bijvoorbeeld de Curieweg, Kelvinweg, Wattweg en Malledijk, waarbij de verkeersfunctie primair is, hebben de bestemming V-1 gekregen. Het gaat hier om wegen waar 50 km per uur gereden mag worden en die meestal ook toegankelijk zijn voor busvervoer.

Binnen het plangebied hebben de ontsluitingswegen ook de bestemming V-1, gelet op het karakter van een bedrijventerrein. Het transporteren van goederen verhuiswagens, tankauto's en overig vrachtverkeer komt in deze bestemming het best tot zijn recht.

Verkeer - 2

De bestemming V-2 is toegekend aan de in het plangebied aanwezige fiets/wandelroutes.

Water

De gronden op de verbeelding aangewezen voor Water zijn bestemd voor water ten behoeve van wateraanvoer en -afvoer, waterberging en waterhuishouding en voor sierwater.

Wonen - 1

De gronden van de bestaande woningen aan de Malledijk hebben de bestemming 'Wonen - 1' gekregen. Deze bestemming met de daarbij behorende tuinen en erven en in samenhang daarmee de uitoefening van aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten zijn op de verbeelding aangegeven. De woningen binnen de bestemming 'Wonen -1' zijn geheel als wonen bestemd. Bij deze woningen mogen de bergingen niet in de voortuin worden gesitueerd.

Het gebruik van een woning als kamerverhuurbedrijf is niet toegestaan. Hiermee wordt voorkomen dat woningen ongewenst worden gebruikt om meerdere huishoudens in onder te brengen. Wel kan het bevoegd gezag bij omgevingsvergunning hiervan afwijken en alsnog een kamerverhuurbedrijf toestaan, met dien verstande dat er voldoende parkeergelegenheid wordt gerealiseerd en de belangen van directe omwonenden niet onevenredig worden geschaad. Daarnaast kan het bevoegd gezag voorwaarden stellen aan het kamerverhuurbedrijf, zoals het aantal kamers dat mag worden verhuurd.

Aan-huis-gebonden beroepen

Aan-huis-gebonden beroepen zijn, bij direct recht, als ondergeschikte functie bij de hoofdfunctie wonen toegestaan. Deze mogen alleen uitgevoerd worden zolang de omvang niet meer dan 30% van de gezamenlijke vloeroppervlakte van de bebouwing bedraagt. Dit geldt tot een maximum van 25 m² per woning.

Waarde - Archeologie - 1, 2 en 3

Ter bescherming van mogelijke archeologische sporen in de bodem kan via de regels in bepaalde gebieden voordat een omgevingsvergunning voor het bouwen kan worden verleend de verplichting worden opgelegd om vooraf archeologisch onderzoek te verrichten en afhankelijk van de uitkomst daarvan nadere voorwaarden te stellen.

Ook het uitvoeren van nader genoemde activiteiten mogen ook slechts plaatsvinden na het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk, geen bouwwerk zijnde of van werkzaamheden.

Genoemde verplichtingen ontstaan wanneer de (bouw)activiteiten dieper reiken dan in de regels genoemde diepte en meer dan daar genoemd terreinoppervlak beslaan.

In hoofdstuk 6.7 van de toelichting wordt aangegeven hoe aan de hand van de archeologische verwachtingen binnen het plangebied gekomen is tot het opnemen van de drie archeologische dubbelbestemmingen.

3.5.3 Algemene regels

In dit onderdeel van de regels komen algemene regels aan de orde die gelden voor alle bestemmingen in het bestemmingsplan. De algemene regels bestaan uit de volgende artikelen.

Antidubbeltelbepaling

Een antidubbeltelbepaling wordt opgenomen om te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingplan bepaalde bouwwerken niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein niet nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw of bouwwerk, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld. De formulering van de antidubbeltelbepaling wordt bindend voorgeschreven in het Besluit ruimtelijke ordening (artikel 3.2.4 Bro).

Algemene bouwregels

Dit artikel bevat een algemene regeling voor een geringe overschrijding van bouwgrenzen en bouw- hoogtes door ondergeschikte onderdelen van gebouwen. De toegestane overschrijding van de bouwgrenzen bedragen 1 resp. 2 meter.

Algemene aanduidingsregels

In dit artikel wordt voor bepaalde (bouw-)activiteiten binnen de gebieden met de aanduiding 'geluidzone - industrie' en 'representatieve zone' in afwijking van wat er in de bestemmingsregels van hoofdstuk 2 is geregeld specifieke regels gegeven. Deze regels gelden voor alle bestemmingen in het plan, die in dat betreffende gebied voorkomen.

Algemene afwijkingsregels

In dit artikel wordt een opsomming gegeven van de regels waarvan kan worden afgeweken met een omgevingsvergunning. Het gaat hierbij om de bevoegdheid om af te wijken van regels die gelden voor alle bestemmingen in het plan.

Algemene procedureregels

In dit artikel wordt de procedure geschetst voor al de afwijkingsmogelijkheden in de regels. In feite is dit artikel overbodig geworden omdat de procedure voor deze afwijking nu is geregeld in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).

Uitsluiting aanvullende werking van de bouwverordening

Deze bepaling geeft invulling aan de afstemmingsbepaling tussen de bouwverordening en het bestemmingsplan ingevolge artikel 9 van de Woningwet. Dit artikel bepaalt dat de bouwverordening buiten toepassing blijft voor zover deze niet overeenstemt met het bestemmingsplan. Voor zover het bestemmingsplan geen regels bevat ten aanzien van een onderwerp dat in de bouwverordening is geregeld, is de bouwverordening wel van toepassing, tenzij het bestemmingsplan anders bepaalt. Onderhavig bestemmingsplanartikel dient als uitwerking van de laatste zinsnede en voorkomt dat de bouwverordening onbedoeld aanvullend werkt bij onderwerpen die in het bestemmingsplan bewust niet zijn geregeld. De relevante onderwerpen staan alle in paragraaf 2.5 van de bouwverordening.

3.5.4 Overgangs- en slotregels

In het afsluitend onderdeel komen de overgangs- en slotregels aan de orde.

Overgangsrecht

De formulering van het overgangsrecht is bindend voorgeschreven in het Besluit ruimtelijke ordening (artikel 3.2.1 Bro).

Slotregel

Deze regel bevat de titel van het plan.

3.5.5 Staat van Bedrijfsactiviteiten

In onderhavig bestemmingsplan is voor de toelaatbaarheid van bedrijfsactiviteiten een milieuzonering toegepast, gekoppeld aan een Staat van Bedrijfsactiviteiten.

De Staat van Bedrijfsactiviteiten is een lijst waarin de meest voorkomende bedrijven en bedrijfsactiviteiten, al naar gelang de te verwachten belasting voor het milieu, zijn ingedeeld in een aantal categorieën. Voor de indeling in de categorieën zijn de volgende ruimtelijk relevante milieuaspecten van belang:

  • geluid;
  • geur;
  • stof;
  • gevaar (met name brand- en explosiegevaar);
  • verkeersaantrekkende werking.

De in dit plan gebruikte Staat van Bedrijfsactiviteiten is primair bedoeld voor lokale en regionale bedrijventerreinen al dan niet in combinatie met verspreid gesitueerde bedrijfsbestemmingen

Bij het opstellen van de Staat is gebruikgemaakt van de publicatie "Bedrijven en milieuzonering" van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) van 2009. Hierbij is uitgegaan van de Staat van bedrijfsactiviteiten voor bedrijventerreinen.

In deze lijst zijn voor een groot aantal bedrijfstypen en -activiteiten richtafstanden ten opzichte van gevoelige bestemmingen vermeld.Toepassing van de richtafstanden is gewenst om het mogelijk ontstaan van milieuknelpunten al in het ruimtelijk spoor te voorkomen. Hierbij is ervan uitgegaan dat de bedrijven ter voorkoming van hinder en/of gevaar die technieken toepassen, die thans als de meest gebruikelijke worden beschouwd.

Algemeen beleid voor de toelaatbaarheid van bedrijven in standaardsituaties

De gebruikte Staat deelt de bedrijfsactiviteiten conform de VNG-publicatie in 6 gewone categorieën in. Categorie 1 heeft betrekking op activiteiten die geen hinder van belang veroorzaken en categorie 6 heeft betrekking op zeer zware industrie. Binnen de categorieën 3, 4 en 5 is ook nog onderscheid in subcategorieën aangebracht.

De richtafstanden en de indices voor de verkeersaantrekkende werking uit de VNG-publicatie kunnen ten behoeve van de meest gebruikelijke toepassing in bestemmingsplannen worden vertaald naar de volgende (ruimtelijke) criteria voor de toelaatbaarheid:

  • categorie 1: bedrijfstypen c.q. bedrijfsactiviteiten die, gelet op hun aard en invloed op de omgeving, toelaatbaar zijn in woonwijken.

  • categorie 2: bedrijfstypen c.q. bedrijfsactiviteiten die, gelet op hun aard en invloed op de omgeving, toelaatbaar zijn tussen of onmiddellijk naast woonbebouwing, echter alleen in gebieden met gemengde functies. In niet-gemengde gebieden geldt een afstandsindicatie van 30 m.

  • categorie 3: bedrijfstypen c.q. bedrijfsactiviteiten die, gelet op hun aard en invloed op de omgeving, in enige mate ruimtelijk gescheiden dienen te zijn van woonwijken en in verband met de verkeersaantrekkende werking dienen te zijn voorzien van een eigen autoverbinding met gebiedsontsluitingswegen:
    • 1. subcategorie 3.1: gescheiden door een weg of een groenstrook (afstandsindicatie 50 m);
    • 2. subcategorie 3.2: gescheiden door een andere niet of weinig gevoelige functie (afstandsindicatie 100 m).

  • categorie 4: bedrijfstypen c.q. bedrijfsactiviteiten die, gelet op hun aard en invloed op de omgeving, op behoorlijke afstand van woonwijken gesitueerd dienen te zijn:
    • 1. subcategorie 4.1: afstandsindicatie 200 m;
    • 2. subcategorie 4.2: afstandsindicatie 300 m.

  • categorieën 5 en 6: bedrijfstypen c.q. bedrijfsactiviteiten die, gelet op hun aard en invloed, op grote afstand van woonwijken gesitueerd dienen te zijn. Binnen categorie 5 is een onderverdeling gemaakt in de categorieën 5.1, 5.2 en 5.3 (afstandsindicaties van bedrijven uit categorie 5: 500 - 1.000 m, categorie 6: 1.500 m).

Flexibiliteit

De Staat van Bedrijfsactiviteiten blijkt in de praktijk een relatief grof hulpmiddel te zijn om hinder door bedrijfsactiviteiten in te schatten. Het komt in de praktijk dan ook voor dat een bepaald bedrijf als gevolg van een geringe omvang van hinderlijke deelactiviteiten, een milieuvriendelijke werkwijze of bijzondere voorzieningen minder hinder veroorzaakt dan in de Staat van Bedrijfsactiviteiten is verondersteld. In de regels behorende bij onderhavig bestemmingsplan is daarom bepaald dat burgemeester en wethouders een dergelijk bedrijf via een afwijkingsbesluit een categorie lager kunnen indelen (dus bijvoorbeeld van categorie 3 naar 2 of van categorie 4 naar 3).

Bij de categorieën met een onderverdeling in subcategorieën wordt daarbij bedoeld dat vrijstelling tot de laagste van de subcategorieën mogelijk is (dus van categorie 4 naar maximaal 3.1). Om een afwijking te kunnen verlenen moet worden aangetoond dat het bedrijf naar aard en invloed op de omgeving vergelijkbaar is met andere bedrijven uit de desbetreffende lagere categorie. Deze beoordeling dient zich primair te richten op de in de Staat aangegeven maatgevende milieuaspecten. De aanduiding van maatgevende milieuaspecten is hierop afgestemd.

Bij sommige bedrijfsactiviteiten is bij de indeling uitgegaan van een continue bedrijfsvoering, waarbij de hinderlijke activiteiten ook 's nachts plaatsvinden. Dit is in de Staat aangegeven met een "C" in de kolom geluid. Het kan echter voorkomen dat een specifiek bedrijf niet continu werkt. Dit gegeven kan eveneens aanleiding zijn om het bedrijf via de bovengenoemde afwijkingsbevoegdheid een categorie lager in te delen.

Daarnaast is het mogelijk dat bepaalde bedrijven zich aandienen, waarvan de activiteiten niet zijn genoemd in de Staat van Bedrijfsactiviteiten. Wanneer is aangetoond dat deze bedrijven wat milieubelasting betreft gelijk kunnen worden gesteld met de volgens de bestemmingsregeling toegelaten bedrijven, kan voor de vestiging van deze bedrijven eveneens afgeweken worden van het standaard toelatingsregime.