Plan: | Bestemmingsplan 'Hekelingen 2012' |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0612.BP00035-4001 |
Normstelling en beleid
Geluidhinder kan worden veroorzaakt door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai. De wet beoogt gevoelige objecten te beschermen tegen een bovenmatige geluidsbelasting door voorkeursgrenswaarden te stellen. Deze normen geven aan wat als ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting wordt beschouwd bij geluidgevoelige functies zoals bijvoorbeeld woningen. Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting is onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe situaties. Op grond van de Wet geluidhinder moet voor alle nieuwe situaties die een bestemmingsplan mogelijk maakt binnen een zone van een weg waar 50 km per uur of meer mag worden gereden, een zone van een spoorwegverbinding en een gezoneerd industrieterrein een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd.
Het onderhavige bestemmingsplan betreft een beheerplan. Dit wil zeggen dat het bestemmingsplan de bestaande situatie vastlegt en dat er geen (planologische relevante) nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt. Het is op basis van de Wet geluidhinder daarom niet noodzakelijk een akoestisch onderzoek uit te voeren.
Geluidsbronnen in het plangebied
Binnen het plangebied is één relevante geluidsbron, namelijk het wegverkeer.
Opgemerkt wordt dat industrielawaai vanaf het industrieterrein Botlek/Pernis niet relevant is voor het onderhavige plangebied. Het plangebied ligt buiten de vastgestelde geluidszone van het betreffende industriegebied.
Verkeerslawaai
In het kader van de Europese richtlijn Omgevingslawaai is de gemeente Spijkenisse, als onderdeel van de agglomeratie Rotterdam-Dordrecht, verplicht om een EU geluidskaart met bijbehorende actieplan op te stellen voor de geluidsbronnen in de gemeente. Hieraan is invulling door in 2008 de geluidsbelastingkaart (dGmr, rapport V.2005.1427.00.R007, 19 december 2007) en in 2009 het actieplan EU richtlijn omgevingslawaai vast te stellen (Actieplan EU richtlijn omgevingslawaai d.d. 10 juni 2010). De geluidskaart geeft inzicht in de geluidssituatie in Spijkenisse. In het actieplan zijn de activiteiten benoemd die de gemeente de komende jaren wenst uit te voeren om hogere belastingsniveaus terug te dringen.
De gecumuleerde geluidsbelasting voor het onderhavige bestemmingsplangebied is weergeven in onderstaande figuur.
Wegverkeer is de hoofdbron van geluid in Spijkenisse. Uit de geluidsbelastingkaart blijkt dat de hoogste belastingen zich bij woningen in Spijkenisse vooral voordoen langs de hoofdaders van de wijkstructuren. In het actieplan zijn een aantal prioritaire gebieden benoemd waar de gemeente de mogelijkheden wil onderzoeken om het geluidsniveau terug te brengen.
Binnen het plangebied is er sprake van hogere geluidsbelastingen langs de Hekelingseweg, de Schuddebeursdijk en het begin van de Dorpsstraat. Langs deze wegen bevinden zich in het plangebied echter alleen enkele solitaire (voormalige) agrarische woningen. Voor de woongebieden in Hekelingen geldt dat er sprake is van een goed akoestisch klimaat. In het actieplan geluid van de gemeente Spijkenisse zijn dan ook geen prioritaire wegen in het plangebied aangewezen. Deze prioritaire wegen betreffen wegen waar naar maatregelen moet worden gekeken om de geluidsbelasting ter plaatse terug te dringen.