direct naar inhoud van 5.4 Beoogde ontwikkeling
Plan: Schenkel-Groenewoud
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0612.BP00032-4001

5.4 Beoogde ontwikkeling

De meeste ontwikkelingen in het plangebied zijn de afgelopen jaren met behulp van partiƫle planherzieningen of via vrijstellingsbesluiten gerealiseerd. Het betreft vooral de uitbreidingen van het metro-busstation Centrum en de uitbreiding van zowel het ziekenhuis als de school de Ring van Putten. Verder is de flatstrook Groenewoud geheel gereconstrueerd, overeenkomstig de visie uit het voorgaande globalere bestemmingsplan Groenewoud 1994. Binnen het bestemmingsplan zal ook de laatste fase van de reconstructie van de voorzieningenstrook Groenewoud plaatsvinden, maar de plannen hiervoor waren bij het vervaardigen van dit bestemmingsplan nog te vaag om op te nemen.

Inmiddels zijn deze plannen verder geconcretiseerd en hiervoor is een omgevingsvergunning verleend die onherroepelijk is geworden. Het plan bestaat nu uit 128 eenheden voor ouderen en 18 woningen in gestapelde vorm (beneden-bovenwoningen).

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00032-4001_0012.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00032-4001_0013.png"

De 128 eenheden zijn gegroepeerd in drie bouwvolumes met een hoogte van drie en vier bouwlagen.

De vier bouwblokken omsluiten een groen binnenterrein dat als gemeenschappelijke buitenruimte fungeert. In de drie volumes zijn opgenomen 54 units voor psycho-geriatische patiƫnten, de overige plaatsen zijn bedoeld voor wonen met voorzieningen. Op de begane grondlaag zijn verschillende maatschappelijke voorzieningen opgenomen ten dienste van de ouderenzorg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00032-4001_0014.png"

Binnen het plangebied van de wijk de Schenkel worden geen verdere ontwikkelingen verwacht.

Aan de verbetering van de kwaliteit van de inrichting van de openbare ruimte, het parkeren en het groen, zal in de planperiode, de komende 10 jaar, wel gerekt kunnen worden, waardoor het openbaar groen meer samenhang zal krijgen en de woon- en verkeersstructuur waar mogelijk overzichtelijker zal worden vormgegeven. Tevens zal daarbij aandacht worden besteed aan de verdere optimalisatie van de parkeervoorzieningen, zowel in aantal als in vormgeving. In de bestemmingsomschrijving is hiermee rekening gehouden.