Plan: | De Dijk en Het Land |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0612.BP00030-4001 |
In het kader van de uitwerking van het “Stadsplan 2010” heeft Spijkenisse nadrukkelijk de keuze gemaakt om het centrumstedelijk wonen te versterken met name door realisering van hoogwaardige appartementen.
Vlak achter het brede dijktalud zijn en worden gestapelde woningen met voorzieningen in de plint gerealiseerd. De rivierzone aan de Oude Maas van Spijkenisse kan worden getransformeerd naar een “Stedelijke rivierzone” met wandelpromenade en woongebouwen langs de oever.
In het plandeel Het Land zijn en worden vooral grondgebonden woningen gerealiseerd.
Het uitgangspunt van het voorliggende plangebied is, dat vooral gebruik zal worden gemaakt van het aanbod aan detailhandel, dienstverlening, horeca, culturele- en overige voorzieningen in het op loopafstand gelegen centrum van Spijkenisse. Daarmee ondersteunt en versterkt de ontwikkeling van dit plangebied het huidige stadscentrum. Daardoor zal in het plangebied de vestiging van deze voorzieningen slechts in beperkte mate en beperkt van omvang plaats kunnen vinden (een ondergeschikte functie).
Het woningbouwprogramma voor het plangebied bestaat uit gestapelde bouw in onderdeel De Dijk en grondgebonden woningen in onderdeel Het Land.
Bij de start van het project De Elementen is het doel gesteld, om de woningbouw te laten voldoen aan de uitgangspunten van het programma levensloopbestendig bouwen. Een levensloopbestendig woongebouw wordt niet alleen gebouwd voor senioren, maar is bijvoorbeeld ook geschikt voor starters op de woningmarkt. De filosofie is om tot een optimale mix met senioren te komen.
Als aanvulling op het wonen en in het kader van het Verdrag en het daaruit voortvloeiende Masterplan Ouderenzorg in Spijkenisse, is een locatie in deelplan De Dijk onderzocht voor het realiseren van een bundeling van woon-, zorg- en welzijnsvoorzieningen op wijkniveau. Dit betreft de derde woontoren Het Terras aan De Maas (De Dijk I). Op de begane grond van het complex komt een restaurant en een winkeltje voor een paar boodschappen. Verder kunnen hier nog nader te bepalen dienstverleners hun intrek nemen. De dienstverlening zal worden gecoördineerd door Stichting Humanitas, bekend om hun vernieuwende kijk op zorg.
Daarnaast zijn in de plint van de overige appartementencomplexen eveneens maatschappelijke functies mogelijk.
In het groen van Het Park is een locatie opgenomen waar mogelijk een school kan komen.
In samenhang met de woonfunctie kunnen in beperkte mate ook andere stedelijke functies worden gerealiseerd, zoals maatschappelijke functies, horeca, kantoren.
Voor grootschalige functies is in het plangebied geen ruimte. Door de beperking van het aantal vierkante meters worden hiervoor richtlijnen gegeven.
De zone langs de Oude Maas biedt de mogelijkheid voor recreatiedoeleinden. Dit deel van het plan heeft de functie van openbare buitenruimte, die aansluit op de toekomstige wandelkades, die vanuit het centrum langs de binnenhaven richting de Oude Maas lopen en op de langzaamverkeersroute in de wijk Schenkel. Het voetpad en fietspad langs de dijk vormen de overgang naar de ecologische oever van de rivier. Het groene talud van de dijk wordt zoveel mogelijk in tact gelaten. Het kruidenrijke grastalud wordt deels gebruikt als verblijfsgebied voor kleine zoogdieren, amfibieën, vlinders en insecten. Het oevertalud is niet toegankelijk zodat de ecologische zone zo weinig mogelijk wordt verstoord. Bewoners kunnen voorts gebruik maken van de groen- en recreatieve voorzieningen in Het Park. Het Park is opgehoogd tot ± 4.50 +NAP en vormt het centrale groengebied voor De Elementen. Het Park is vrij toegankelijk en sociaal veilig.
In het park zijn speelvoorzieningen gerealiseerd. De scheg in Het Land heeft ook een functie als speelvoorziening.
Het terrein aan de kop van de haven (nabij De Dijk III) biedt voldoende ruimte voor stedelijke evenementen, zoals festiviteiten, markten en ander recreatief cultureel gebruik. Gemeentelijk evenementenbeleid is in voorbereiding.
Door de aanplant van bomen in de middenberm van de wegen in deelplan Het Land wordt de groene lanenstructuur van het plan versterkt. Ter voorkoming van het verlies van bomen door bomenziekten, worden de bomen (van 10 – 15 m. hoog) geplant in drie verschillende soorten.
De Oude Maas heeft naast een functie voor de scheepvaart, een waterhuishoudkundige functie.
Deelplan De Dijk wordt begrensd door de sluis en de haven van Spijkenisse. De haven wordt momenteel vooral gebruikt door de beroepsvaart en rondvaartboten.
De 10 meter brede vaart waarmee deelplan Het Land wordt omringd en de brede waterpartij in Het Park hebben eveneens de functie van waterberging voor het plangebied.
Langzaam Verkeer
Het plangebied wordt omringd door fietsroutes, die deel uitmaken van zowel het lokale, als het regionale netwerk. Op de Hongerlandsedijk, langs de Oude Maas, ligt een regionale fietsroute, die onderdeel uitmaakt van het fietsnetwerk van Spijkenisse. De aansluiting van dit netwerk over de sluis bij de haven in noordelijke richting naar de Spijkenisserbrug is in het collegeprogramma 2010 – 2014 opgenomen.
Gemotoriseerd Verkeer
Langs het plangebied ligt de Schenkelweg, die een belangrijke ontsluitingsfunctie voor diverse wijken in het centrumgebied van Spijkenisse heeft. Het plangebied wordt vanaf de Schenkelweg via twee aantakkende wegen ontsloten, namelijk de Elementenweg en de Groenoordweg via de huidige aansluiting Donaulaan. Beide ontsluitingswegen worden met elkaar verbonden op de dijk door de Hongerlandsedijk. De auto moet op de Hongerlandsedijk kunnen komen, maar is hier duidelijk op bezoek en schikt zich in dit 30 km gebied naar de andere gebruikers.
Ook de Elementenweg en de Groenoordweg zijn 30 km-gebied vanaf de Hongerlandsedijk tot aan het eind van Het Park. In deelplan Het Land zelf geldt voor alle wegen een 30 km norm.
Openbaar Vervoer
Het stedelijk openbaar vervoer wordt via een aantal buslijnen uitgevoerd, die in belangrijke mate gericht zijn op het Metrostation Spijkenisse Centrum. Vanwege de omvang en de dichtheid van de toekomstige woningbouw in het plangebied, is reeds een buslijn van het metrostation over de Elementenweg naar de Hongerlandsedijk gerealiseerd. Op termijn gaat de route van de bus ook over de Groenoordweg lopen.
De Dijk
De Hongerlandsedijk ligt op het hoogste punt van de dijk. Met uitzondering van de weg zelf, is het een openbaar wandelgebied. Aan de rivierzijde van de Hongerlandsedijk ligt de flaneerroute. De grens met het dijktalud is duidelijk vormgegeven met een golvende muur. Telkens als de muur naar de rivier toe buigt, ontstaat ruimte voor een zitplek. Maar ook de muur zelf is hoog genoeg om op te gaan zitten. De golvende lijn van de dijk wordt op bepaalde plekken onderbroken door trappen, die naar het voetpad onder aan het talud van de dijk lopen. Het pad sluit aan op de langzaamverkeersroute bij Schenkel en de route langs de havenkade naar het centrum.
Het voetpad en fietspad vormen de overgang van het rivierpark en de ecologische oever van de rivier. Het oevertalud is niet toegankelijk, zodat de ecologische zone zo weinig mogelijk wordt verstoord. Wel steken plaatselijk lange steigers vanaf het pad aan de bovenkant van de oever het water in. Deze zijn toegankelijk vanaf de promenade via de trappen of via het pad aan de onderzijde van het talud. Hier wordt gevist, gepicknickt, gelezen en genoten van het uitzicht op de rivier.
Tenslotte heeft het meest oostelijk gelegen gedeelte van onderdeel De Dijk, grenzend aan de metrotunnel de bestemming 'Groen' gekregen. In deze driehoek is nog een kleinschalig park voorzien.
De buitenruimte voor de reeds gerealiseerde woningen in onderdeel De Dijk I (het dek), bevindt zich aan de andere zijde van het appartementencomplex. Deze buitenruimte is een meter opgetild, zodat een meer privaat terras ontstaat en de overgang privé - openbaar helder is. Het is ingericht als gemeenschappelijke verblijfsruimte voor de bewoners van het complex. Op deze wijze is op de daken van de parkeergarages een groot binnengebied ontstaan. Deze gebieden zijn ingericht als collectieve tuinen, zit- en speelplekken, of brede vlonders waar vanuit de openingen in de parkeergarages bomen door het tweede maaiveld groeien. Voor de drie appartementencomplexen van het 'dek' is een verschillende invulling gekozen voor het binnenterrein.
Het Park
Een centraal gelegen park voor de bewoners met een omvang van 2,8 ha, Het Park genoemd, ligt aan de stadszijde van het deelplan De Dijk op de overgang met het aangrenzende deelplan Het Land. Wanneer het gehele bestemmingsplangebied tot woongebied is getransformeerd, ligt het centrale park als een aangenaam groen rustpunt tussen de woongebieden.
Het langwerpige park is eenvoudig ingericht met gras en hier en daar een bomengroep en niveauverschillen, die door een brede trap worden overbrugd. Ook zijn in Het Park speelvoorzieningen aangebracht, waaronder een grote glijbaan.
Aan de rand van het park loopt een wandelroute. Vanaf die rand is het park op enkele plekken doorsneden met een pad door het park. In Het Park is een brede waterpartij aangelegd.
Het Land
Door de aanplant van bomen in de middenberm van de wegen in deelplan Het Land wordt de groene lanenstructuur van het plan versterkt. Het parkeren in de middenberm wordt omzoomd met bomen. De parkeerplaatsen kunnen worden omrand met hagen.
De scheg in Het Land wordt ingericht als parkje met speelelementen voor de jeugd. De inrichting van het pleintje zal nog verder uitgewerkt worden.
Met betrekking tot materialisatie is het uitgangspunt voor deelplan Het Land om zo weinig mogelijk verschillende materialen te gebruiken en daarmee de kwaliteit van het totale plan te waarborgen. De materiaalkeuze is vastgelegd in het Definitief Ontwerp Inrichting Openbare Ruimte Het Land, dat op 16 juni 2009 is vastgesteld.
Voor de Oude Maas is aangegeven dat de gronden gebruikt mogen worden ten behoeve van hoofdwaterwegen en scheepvaartverkeer en hiermee samenhangende voorzieningen, alsmede hieraan ondergeschikte voorzieningen voor verkeer (waaronder bruggen en duikers) en groenvoorzieningen. Tevens zijn voor openbaar vervoer over water voorzieningen mogelijk gemaakt. Aangegeven is verder dat er binnen de bestemming water geen gebouwen mogen worden gebouwd.
Voor het overige water in het bestemmingsplan is de bestemming 'Water' aangegeven. Dit water is bedoeld voor waterhuishoudkundige doeleinden. Deelplan Het Land wordt omringd door een 10 meter brede vaart. In Het Park is een brede waterpartij gerealiseerd.
De Dijk heeft naast de bestemming 'Verkeer en Verblijf' ook de bestemming 'Waterstaat-Waterkering'. Hierin wordt aangegeven dat de gronden in hoofdzaak bestemd zijn voor de waterkering. Het oprichten van gebouwen en bouwwerken is slechts toegestaan indien de belangen van de waterstaat dit toestaan.