Plan: | De Dijk en Het Land |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0612.BP00030-4001 |
De ontwikkeling van het plangebied duurt meerdere jaren. Het voorliggende stedenbouwkundige plan is dan ook geen blauwdruk, maar een heldere structuur voor de recent gerealiseerde en toekomstige ontwikkeling. Voor zover de onderdelen nog niet gerealiseerd zijn, moet het dan ook niet gelezen worden als een vastgelegd eisenpakket, maar als een flexibel ruimtelijk raamwerk. In de toekomst, bij een veranderende maatschappij en een veranderende vraag, biedt het plan voldoende vrijheid om die veranderingen op te kunnen nemen, maar ook voldoende vertrouwen en continuïteit om de hoofdlijnen vast te houden.
De Dijk
Voor deelgebied De Dijk is bewust gekozen voor een plan met een hoge dichtheid en veel gestapelde woningen in een grote diversiteit, als aanvulling op de bestaande woningvoorraad. Nergens binnen de stad ligt het meer voor de hand om geconcentreerd en in de hoogte te bouwen. Het sterke punt van deze locatie is het prachtige uitzicht over de rivier de Oude Maas. Globaal wordt er van uitgegaan dat circa 1/5 deel van de woningen in 'de boeg', 2/5 deel in 'het dek' en 2/5 deel in 'de achtersteven' wordt gerealiseerd.
De boeg, in het noordwesten, heeft de maat van een groot bouwblok en staat als één sculpturaal woon-werk-complex aan het havenhoofd. Het dek en de achtersteven zijn van een dusdanige maat dat ze nader onder te verdelen zijn in meerdere bouwblokken.
Het middengebied van het dek grenst aan Het Park en is grotendeels gerealiseerd in de vorm van drie woonblokken. De al toegepaste architectuur op 'het dek' laat zien, dat het mogelijk is om grote variatie en diversiteit in het plan te bereiken.
Ook voor de onderdelen 'de boeg' en 'de achtersteven' moet deze lijn worden voortgezet. Bij voorkeur krijgt elke toren een eigen architect, kleur en materiaal. Maar ook een eigen hoogte, vorm en aantal woningen per laag. Daarmee krijgt elke toren zijn eigen identiteit en draagt bij tot de afwisselende contour van de stad aan de Oude Maas.
Bij de achtersteven is de dieptemaat van het woonblok beperkt. De opbouw van de achtersteven is vergelijkbaar met die van het dek. De blokken zijn echter ongeveer 15 meter minder diep dan bij het dek, waardoor ook het maaiveld aan de zuidzijde van het blok een meter hoger ligt. Deze woningen grenzen niet aan Het Park, maar aan de Groenoorddriehoek.
Het Land
Het stedenbouwkundig plan Het Land kenmerkt zich in hoofdzaak in een “lanenstructuur”. Dit (klassiek) ruimtelijk element biedt goede ontwerpmogelijkheden. Kwaliteit, diversiteit, flexibiliteit en ruimte voor individuele expressie zijn de architectonische hoofdingrediënten, waarvoor deze stedenbouwkundige structuur volop de gelegenheid biedt. Een variatie in hoogte en vorm, grootte en prijs van de woningen. Een diversiteit van woningtypes, materialen en kleuren. Deze ruime profielen eisen “rijzige woningen” (3-4 lagen), verticale architectuur, zoveel mogelijk straatgericht, individualiteit in de gevels en specifieke hoekoplossingen. Daarnaast is het architectuurthema voor het gehele plan de 'jaren 30-stijl'.
Verkeer
De belangrijkste ontsluiting van het plangebied wordt gevormd door de Elementenweg en de Groenoordweg, haaks op de Schenkelweg en het dijklichaam de Hongerlandsedijk. In een vroeg stadium is de inrichting van deze wegen meegenomen in de ontwikkeling van het plangebied.
De wegen zijn of worden opnieuw ingericht tot brede oprijlanen en begeleid met bomen. Voor de Elementenweg en voor de Hongerlandsedijk, ter hoogte van de Vier Werelden en Rokade, is deze inrichting reeds uitgevoerd. Voor de Groenoordweg liggen de uitvoeringsplannen klaar.
De Elementenweg heeft gescheiden rijbanen, zodat in de fase dat het aangrenzende deelgebied De Haven nog niet is getransformeerd, het verkeer naar De Dijk geen hinder ondervindt van het verkeer van het industrieterrein. Wanneer ook deelgebied De Haven tot woningbouwlocatie is ontwikkeld, wordt het definitieve voetpad en worden de uiteindelijke aftakkingen gerealiseerd en ontstaat het definitieve beeld van de Elementenweg.
De Groenoordweg is in de bestaande situatie al grotendeels begeleid met een hoge bomenrij. Bij de herprofilering wordt deze bomenrij aan weerszijden opnieuw aangeplant en doorgezet met een rijbaan aan de zijde van het bedrijfsterrein Schenkel en een fietspad aan de zijde van Het Land. De ontsluitingsstructuur van de Groenoordweg wordt doorgetrokken tot de promenade op de dijk. Het verkeer van het bedrijventerrein Schenkel heeft een eigen parallelle ontsluitingsweg.
De wegen in het plangebied zijn deels ingericht als 30 kilometerzone (vanaf Het Park tot aan de Hongerlandsedijk en de Hongerlandsedijk zelf). De route die de auto op de Hongerlandsedijk neemt, wordt bepaald door de plaatsing van straatmeubilair en de verdere inrichting van de promenade.
In deelplan Het Land zijn de lineaire laanprofielen zeer beeldbepalend en vormen in feite de “dragers” van het hele plan. Deze lanenstructuur wordt versterkt middels de aanplant van bomen in de middenberm. Het gehele deelplan is ingericht als 30 kilometerzone. In totaal zijn zes bruggen voorzien voor de toegang tot Het Land, zowel naar de Elementenweg, als naar de Groenoordweg komen drie bruggen, waarvan twee voor het autoverkeer en vier voor het langzaam verkeer. Deze bruggen zullen worden uitgevoerd in de vorm van in het oogspringende brugontwerpen volgens de afbeeldingen op de zeven eurobiljetten. Eén van de bruggen krijgt aan beide kanten een verschillend uiterlijk, zodat uiteindelijk toch alle zeven eurobiljetten in de bruggen terug te vinden zijn.
De eerste brug ter hoogte van de toegangsweg tot Het Land vanaf de Elementenweg is reeds gerealiseerd. Deze vijftig eurobrug is geschikt voor alle verkeer. De tien eurobrug, een voetgangers- en fietsbrug, biedt de bewoners van de 1e en 2e fase van Het Land een snelle toegang. De overige vier bruggen volgen samen met de realisatie van de resterende fasen waarin Het Land zal worden gebouwd. De bouwfasen lopen door tot halverwege 2015. Op deze manier wordt gezorgd voor een verantwoorde afwikkeling van de toenemende verkeersbewegingen in Het Land, naarmate er meer bouwfasen zijn afgerond.
De hoofdontsluiting bij de Groenoordweg wordt uitgevoerd als een gronddam met duiker. Vanwege het varend onderhoud door de gemeente zullen de andere vijf bruggen doorvaarbaar worden gemaakt.
Vanwege de ligging van het plangebied nabij het centrum en andere voorzieningen is het van belang om vanuit het plangebied directe langzaam verkeersroutes naar de belangrijkste voorzieningen te realiseren. Voorts dienen de langzaam verkeersroutes aan te sluiten op het lokale en regionale netwerk van fietsroutes. De omrijfactor dient zoveel mogelijk te worden geminimaliseerd. Om die reden is in het collegeprogramma 2010 – 2014 de realisatie van een brug over de sluis opgenomen, waarmee de regionale fietsroute “Het rondje Voorne-Putten” zonder omrijden te realiseren is.
Vanwege de ligging op redelijke loopafstand van het metro- en busstation Spijkenisse Centrum zijn “verbindende” voetpaden gewenst. Daarbij wordt met name gedacht aan voetpaden langs buurtontsluitingswegen. De Schenkelweg vormt een barrière voor het langzaam verkeer. Door middel van verkeerslichten kan deze weg veilig worden overgestoken.
Parkeren
Het is een nadrukkelijk uitgangspunt in deelplan De Dijk, dat auto's ondergronds geparkeerd worden en daarmee niet het straatbeeld gaan bepalen. De minimale parkeernorm voor bewoners is gesteld op minimaal 1,4 parkeerplaats per woning. Voor de parkeerplaatsen, die binnen het bouwblok worden gerealiseerd, voor de appartementen in een parkeergarage onder het blok, is de norm minimaal 1,1 parkeerplaats per woning.
Bij het parkeren in deelplan Het Land is er sprake van een zorgvuldige profielopbouw in de openbare ruimte, waarbij rekening is gehouden met een ruime parkeernorm van gemiddeld twee parkeerplaatsen per woning.
De inrichting van de openbare ruimten is van hoge kwaliteit. Het gaat daarbij om het materiaalgebruik, de aanwezigheid van groen (bomen), water en geen overheersend beeld van geparkeerde auto's.
Het Park vormt en belangrijk groengebied en speelgelegenheid voor de jeugd.
De Dijk (de promenade) biedt de gelegenheid tot flaneren en uitwaaien en vormt daarmee een bijzondere openbare ruimte. De waterpartij rondom Het Land -met bruggen om het gebied in of uit te gaan- draagt eveneens bij aan een aantrekkelijke openbare ruimte.