direct naar inhoud van 4.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Maaswijk actualisering 2011
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0612.BP00013-4001

4.3 Gemeentelijk beleid

4.3.1 Structuurvisie 2010-2020 (juli 2009)

In de periode 2010-2020 realiseert de gemeente Spijkenisse haar laatste grote bouwprojecten. Het accent komt steeds meer te liggen op het bouwen in de stad in plaats van het bouwen aan de (randen van de) stad. In de Structuurvisie formuleert het gemeentebestuur een samenhangende visie op de ruimtelijke en functionele ontwikkeling van Spijkenisse, met aandacht voor het maatschappelijk functioneren van de stad.

Bouwprojecten in de stad zijn over het algemeen complexer dan bouwprojecten in het onbebouwde buitengebied. Ze zijn zeer arbeidsintensief, hebben meer risico's en hangen samen met diverse maatschappelijk functies in de stad. Vaak spelen er verschillende belangen. Herstructurering binnen het stedelijk gebied vraagt daarom om een brede benadering. Een structuurvisie is daarbij gewenst. Daarnaast verplicht de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) gemeenten een structuurvisie op te stellen.

Vertrekpunt

De Structuurvisie geeft de ruimtelijke en functionele ontwikkeling in Spijkenisse op hoofdlijnen weer. De visie is het uitgangspunt voor de politieke agenda. Geen dichtgetimmerd eindplan, maar het vertrekpunt van de gemeente voor gesprekken met hogere overheden, marktpartijen en partners om ontwikkelingen en investeringen in de stad te initiëren. Uiteraard kunnen verschillende accenten en prioriteiten in deze visie worden aangebracht bij toekomstige wijzigingen in inzichten.

Communicatiemiddel

De structuurvisie dient ook als communicatiemiddel. Bijvoorbeeld om duidelijk te maken welke kernkwaliteiten Spijkenisse heeft en welke kansen er zijn om deze kwaliteiten verder te versterken. De, in de structuurvisie vastgelegde, ruimtelijke en functionele ontwikkeling op hoofdlijnen, krijgt de verdere uitwerking in de bestemmingsplannen.

Plangebied Maaswijk

De Structuurvisie biedt negen punten voor de politieke agenda van het gemeentebestuur van Spijkenisse: ideeën voor verbeteringen in negen gebieden. Met deze visie kan de gemeente in gesprek met hogere overheden, marktpartijen en instellingen om ontwikkelingen en investeringen in de stad te initiëren.

Het derde punt van deze agenda is het ontwikkelen van de stadsentree Oost:

Het realiseren van een A4-afslag is van groot belang voor Spijkenisse. Deze nieuwe stadsentree draagt bij aan het versterken van het imago van de stad en kan een belangrijke rol spelen in de citymarketing. Vanaf de A4-Zuid is straks het nieuwe Spijkenisse te zien. De ontwikkelingen in dit gebied dragen bij aan een versterkte positie in de regio.

Deze toekomstige stadsentree bestaat uit de rijksweg A4-Zuid inclusief de aansluiting met Spijkenisse, de A4-zone en de Maaswijkweg. Ideeën voor verbeteringen zijn:

A4-Zuid

De gemeente Spijkenisse onderschrijft het bestuurlijk convenant Project Mainportcorridor Zuid. Hierin zijn de eisen en wensen rondom bereikbaarheid, bescherming en ontwikkeling van de verbonden leefomgeving vastgelegd.

  • Een A4-afslag Spijkenisse ontwikkelen op het grondgebied van Spijkenisse, aansluitend op de verlengde Maaswijkweg.
  • Een verbinding over het Spui realiseren. Spijkenisse wordt dan als afrit van de A4-Zuid op een ANWB-bord vermeld. Ook een brug als oeververbinding over het Spui biedt nadrukkelijke kansen voor Spijkenisse. De stad wordt dan goed zichtbaar vanaf de weg.
  • Van de verbinding over het Spui als nieuwe stadsentree een herkenbaar beeldmerk voor citymarketing maken door te zorgen voor architectonische kwaliteit. A4-zone (het gebied direct rondom de A4).
  • De landschappelijke en recreatieve aantrekkelijkheid vergroten, onder andere door de golfbaan met 18 holes. Ten eerste voor de gebruiker van het gebied. Ten tweede voor het beeld dat de A4-automobilist van Spijkenisse krijgt voorgeschoteld.
  • Vooruitlopend op de komst van de A4-Zuid in de Wolvenpolder natte natuur en in het aangrenzende polderland ten zuiden van Maaswijk en Hekelingen (ca. 100 ha) groenen natuurontwikkeling tot stand brengen.
  • Extra aandacht besteden aan de stadsrand ten westen van de Lange Groeneweg.
  • Het griendengebied Oude Maas moet gewaarborgd en beperkt toegankelijk blijven. Er komt geen nieuwe bebouwing.

Maaswijkweg

De Maaswijkweg, als stadsinvalsweg aansluitend op de A4-Zuid, en een deel van de direct aanliggende zones veranderen in de toekomst van beeld en functioneel gebruik.

  • De Maaswijkweg aan de noordzijde verdubbelen om de toename van het verkeer te kunnen afwikkelen.
  • Onderzoeken of de T-aansluitingen Annie Romein-Verschoorlaan en Geertruida Bosboom-Toussaintlaan verkeerskundig de meest adequate oplossingen zijn.
  • Uitvoeren van de geplande ontwikkeling van het gebied ten noorden van de Maaswijkweg (collegeprogramma 2006-2010). Opnemen van een beperkt aantal gebouwde functies, waaronder een tuincentrum. Het open karakter van het gebied blijft hierbij gehandhaafd. Functie en uiterlijke verschijningsvorm moeten een stadsinvalsweg waardig zijn.
  • Vooruitlopend op de verdubbeling van de Maaswijkweg een rotonde aanleggen bij de aansluiting Joke Smitlaan, om het gebied goed toegankelijk te maken.
  • Sportcomplex Groenewoud en het woonzorgcomplex de Zomertuinen aan de Maaswijkweg beter zichtbaar maken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00013-4001_0006.png"Afbeelding 5: uitsnede en legenda plankaart Structuurvisie 2010-2020 (bron: gemeente Spijkenisse)

4.3.2 Stadsplan 2010 en Stadsplan 2020

Na de beëindiging van de groeikerntaak en het op gang komen van de realisatie van de voorlopige laatste uitbreidingswijk (Maaswijk), werd in Spijkenisse breed de behoefte gevoeld aan een nadere oriëntatie en visieontwikkeling op de toekomst van de stad. In 1997 werd daarom gestart met het opstellen van een stadsplan voor de periode tot 2010. De algemene visie op de verdere ontwikkeling van de stad is als volgt geformuleerd:

"Spijkenisse wil een complete stad worden met een sterkere regiofunctie en een daaraan gekoppelde, kwaliteitsvolle identiteit".

Op basis van deze doelstelling werd een drietal ontwikkelscenario's geformuleerd, variërend van een pas op de plaats tot optimale groei. De keuze viel uiteindelijk op het middenscenario "nieuwe kansen". In dit scenario ontwikkelt Spijkenisse zich tot een complete en volwassen stad met circa 80.000 inwoners.

In oktober 2005 stelde de gemeenteraad de herziening van het Stadsplan vast. Het betreft hier een integrale en intersectorale analyse en herijking van doelen en uitgangspunten voor de periode tot 2020. De herziening moet beschouwd worden als een richtinggevende visie die uitgewerkt dient te worden in beleid en projecten. Zo kent het plan ook een ruimtelijke vertaling. Deze ruimtelijke vertaling zal een beeld schetsen van welke ruimtelijke mogelijkheden waar en onder welke condities mogelijk zijn. Evenzeer zal deze ruimtelijke vertaling inzicht geven in de ruimtelijke kaders en beperkingen waarvoor Spijkenisse zicht in de toekomst gesteld ziet. De op te stellen Structuurvisie zal dit ruimtelijk beeld schetsen. Deze visie zal het Structuurplan uit 1991 vervangen. De wijk Maaswijk is ook in deze visie aangewezen als woongebied met wijkwinkelcentrum.

4.3.3 Beleidsvisie Wonen; 'Meer dan steen alleen'

Het lokale volkshuisvestingsbeleid is neergelegd in de nota Meer dan steen alleen. Deze nota kan worden gezien als een uitwerking van het stadsplan op het beleidsterrein wonen en als startdocument voor de wijkgerichte stedelijke vernieuwing in Spijkenisse. De nota is verder ondermeer de basis voor het maken van prestatieafspraken met de woningcorporaties. Belangrijke doelstellingen zijn:

  • 1. De doelgroepen van beleid passend (naar prijs en woninggrootte) te huisvesten. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar jongeren, ouderen, gehandicapten, woonwagenbewoners, statushouders en huishoudens met een laag inkomen. Realisatie van deze doelstelling vereist ondermeer investeren in (behoud van) goedkope huurwoningen voor jongeren, en meer geschikte woningen voor ouderen en gehandicapten.
  • 2. Prestatieafspraken maken gericht op behoud van voldoende bereikbare huurwoningen.
  • 3. Nieuwbouw vormgeven volgens het principe van 'gespiegeld bouwen', dat wil zeggen dat bij nieuwbouw woningen worden toegevoegd die nog niet of nauwelijks in de betreffende wijk of buurt voorkomen.
  • 4. De verkoop van huurwoningen met een huur boven de aftoppingsgrens van de huursubsidie bevorderen, en over verkoop van bereikbare huurwoningen afspraken maken met de corporaties die samenhangen met een gezamenlijke herstructureringsaanpak.
  • 5. Stimuleren dat het eigen-woningbezit groeit tot 60% in 2010.
4.3.4 Economie, werkgelegenheid, distributie-planologische aspecten

Leidraad voor het economische beleid van de gemeente Spijkenisse is de op 31 maart 1999 door de raad vastgestelde economische beleidsnota 'Spijkenisse in Bedrijf'.

De gemeente streeft naar:

  • economische structuurversterking;
  • het optimaal afstemmen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt;
  • een sterke regiofunctie: een complete stad met een kwaliteitsvolle identiteit.

Het detailhandelsbeleid wordt gevoerd op basis van een distributie-planologisch onderzoek, verricht door Adviesbureau Kardol. Binnen de gemeente is gekozen voor een hiërarchische verdeling van het detail- en handelsaanbod tussen het hoofdwinkelcentrum en de wijk- en buurtcentra.

In 2005 heeft er voor de diagnose van de detailhandelsstructuur in de wijk Maaswijk een onderzoek van de marktmogelijkheden plaatsgevonden. Uit het rapport van WPM Groep te 's Hertogenbosch blijkt dat het winkelaanbod in het winkelcentrum Maaswijk over het algemeen goed functioneert.

Op basis van de marktpositie en het bevolkingspotentieel in het primaire verzorgingsgebied wordt het toekomstperspectief van het winkelcentrum positief beoordeeld. Het ambitieniveau dient blijvend gericht te zijn op een boodschappen-plus centrum, waardoor een structurele trekkracht wordt gegenereerd.

Qua winkelontwikkeling kan circa 1.700 m² b.v.o. aan het centrum worden toegevoegd. Besloten is de becijferde distributieve ruimte te benutten voor het optimaliseren van de huidige winkels onder meer door schaalvergroting en toevoeging van onbrekende assortimenten in de dagelijkse en de niet dagelijkse sector.

Door de toevoeging van het extra b.v.o. aan winkelruimten is het winkelcentrum Maaswijk qua aanbod voldoende voor de wijk. Verdere uitbreiding van het winkelvloeroppervlak is niet noodzakelijk.

4.3.5 Beleid openbare ruimte en groen

In het Groenstructuurplan (mei 1997) wordt een samenhangend streefbeeld gegeven van het groen in de toekomst. Het groen is de kracht van Spijkenisse en wordt daarom als zeer waardevol beschouwd. Het duurzame beheer is dan ook gericht op behoud en ontwikkeling van het groen.

Voor het gebied Maaswijk worden in het plan genoemd de Drogendijk, de Lange Groeneweg, de Gaddijk, de Korteweg, de groene scheg onder de hoogspanningszone, zogenaamde groene pleinen en straatbomenstructuren.

De Drogendijk is een belangrijk overblijfsel van de oude dijkenstructuur en heeft een recreatieve fiets- en wandelfunctie. Voor de (klassiek opgezette) wijk geldt dat groene routes, singelpartijen en lanen een belangrijke functie vervullen in het netwerk van buurten wijkgroen.

In Structuurvisie en Beeldkwaliteitsplan Drogendijk is het primaire uitgangspunt de bescherming van de dijk tegen sluipverkeer en het tegengaan van ontwikkelingen die teveel verkeer genereren. De Drogendijk wordt daarin gekarakteriseerd door het profiel van een polder/landweg en losstaande boerderijen, afgewisseld met villa's op vrije kavels. De oude boerderijen hebben vaak nog een robuuste erfbeplanting van populieren en wilgen. Het is een rustieke landelijke polderweg welke veel in gebruik is als recreatieve route. Vanwege deze recreatieve functie is de Drogendijk niet bestemd voor doorgaand verkeer en is er een conserverend beleid.

Het belangrijkste streven voor Maaswijk is het verbeteren van de relaties met de omgeving, zowel ruimtelijk (doorzicht, oriëntatie) als fysiek (routes) en op lager schaalniveau de overgang openbaar groen /privé tuinen. In december 2003 is het Bomenbeleidsplan vastgesteld en daarmee bepalend geworden voor de openbare bomen van de stad. De hoofdstructuur van de bomen is duidelijk benoemd zodat deze beschermd en versterkt kan worden.

In het Bomenbeleidsplan, een concrete vertaling van het Groenstructuurplan, staat voor Maaswijk aangegeven dat de laanbeplanting langs de Annie Romein-Verschoorlaan, Drogendijk en de Joke Smitlaan gehandhaafd dient te worden. Verder is vermeld dat langs de erfontsluitingswegen aanwezige bomenbeplanting ook in de toekomst behouden dient te blijven.

4.3.6 Verkeer: beleidsnota, wegcategoriseringsplan

Algemeen

In het kader van het landelijk project "Duurzaam Veilig" is in 1999 voor geheel Spijkenisse een wegcategorisering opgesteld, waarin alle wegen en straten die in beheer zijn bij de gemeente zijn geclassificeerd als 'verkeersader' (gebiedsontsluitingsweg) of 'verblijfsgebied' (erftoegangsweg). Verblijfsgebieden hebben geen functie voor het doorgaande verkeer en worden ingericht als 30-kilometerzone.

Wegcategoriseringsplan (1999)

In het wegcategoriseringsplan zijn de wegen in een aantal categorieën ingedeeld. De zogenoemde gebiedsontsluitingswegen hebben een functie voor een vlotte en veilige afwikkeling van het autoverkeer in de gemeente, de doorstroming staat voorop. De overige wegen behoren tot de categorie erftoegangswegen, waar de ontsluiting en verblijfsfunctie voorop staat. Dit zijn de wegen die als 30-kilometerzone worden ingericht.

4.3.7 Waterstructuurplan Spijkenisse (2005)

In het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) is afgesproken dat de gemeenten tussen 2003 en 2006 op grond van de stedelijke wateropgave en rekeninghoudend met de reeds beschikbare (stroom)gebiedsvisie, eigen waterplannen opstellen. Om uitvoering te geven aan dit akkoord heeft de gemeente samen met de waterbeheerders in het gebied een waterstructuurplan opgesteld voor het gemeentelijk grondgebied binnen de hoofdwaterkeringen.

De analyse van het waterstructuurplan geeft aan dat het huidige watersysteem in Spijkenisse knelpunten kent. Zonder maatregelen zal in het licht van klimaatverandering, zeespiegelstijging en bodemdaling, alsmede verder verstedelijking deze situatie verergeren. In het waterstructuurplan worden geen maatregelen voorgesteld om in de toekomst eventuele wateroverlastgevoeligheden van de betreffende wijk Maaswijk te verminderen. Het peilgebied komt (zeer) sterk uit de berekeningen. De kans dat hier wateroverlastproblemen zullen optreden wordt ingeschat op minder dan eens in de 1000 jaar.

4.3.8 Gemeentelijke Rioleringsplan Spijkenisse 2009-2013

In het tweede en derde Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) lag het accent vooral op het realiseren van de zogenaamde “basisinspanning” waarmee een vuilemissiereductie van 50% diende te worden bereikt van overstortend rioolwater op oppervlaktewater. De maatregelen vonden hun basis in het uitvoeren van een tweesporenbeleid.

Enerzijds werd het maatregelenpakket in het kader van het emissiespoor (riolering) uitgevoerd, anderzijds moest dit bereikt worden door het uitvoeren van maatregelen in het kader van het waterkwaliteitsspoor (oppervlaktewater). Deze laatstgenoemde maatregelen waren overigens ondergebracht in het Stedelijk Waterplan Spijkenisse welke in samenwerking met de waterbeheerders onder de vlag “IJsvogelprojecten” werden uitgevoerd. Doel was het bereiken van biologisch gezond oppervlaktewater in het stedelijk gebied van Spijkenisse.

Inmiddels is het volledige maatregelenpakket uitgevoerd en is uit een grootschalig, door het waterschap Hollandse Delta, uitgevoerd onderzoek naar voren gekomen dat de kwaliteit van het stedelijk water een aanzienlijke verbetering heeft ondergaan en dat gesproken kan worden van een succesvol verlopen uitvoeringsprogramma.

In het vigerende en eerste “verbrede” GRP 2009 – 2013 wordt verder invulling gegeven aan het terugdringen van de vuillast op oppervlaktewater door het afkoppelen van verhard oppervlak van de riolering en de afvoer naar het oppervlaktewater. Bovendien dragen de in het GRP opgenomen KRW-maatregelen hun steentje bij om de kwaliteit van het oppervlaktewater nog verder te verbeteren.

Daarnaast wordt in het kader van de wet “Verankering en bekostiging van gemeentelijke watertaken” aandacht besteed aan de gemeentelijke zorgplicht voor grondwater. In deze planperiode zal een peilbuizen meetnet worden opgezet en zal uit inventarisatie moeten blijken op welke plaatsen binnen het stedelijk gebied knelpunten te verwachten zijn.

4.3.9 Welstandsbeleid

De door de gemeenteraad in juli 2004 vastgestelde Beleidsnota welstand geeft voor woongebieden, bedrijfsterreinlocaties, kantoor- en voorzieningengebieden een gedifferentieerde beschrijving van de gewenste architectonische en stedenbouwkundige kenmerken.

Ook diverse markante locaties (waaronder locaties binnen het gebied centrumkern, wijkwinkelcentra en invalswegen (Joke Smitlaan, Annie Romein-Verschoorlaan en Geertruida Bosboom-Toussaintlaan) zijn van een dergelijk etiket voorzien. In dergelijke zones is het noodzakelijk om in de gevels naar transparantie en hoge architectonische kwaliteit te streven.

De nota noemt daartoe een aantal algemene welstandscriteria voor de beeldkwaliteit in die deelgebieden. Een tweetal absolute criteria hebben een directe relatie met de Beleidsnota voor reclameobjecten.

4.3.10 Archeologiebeleid

Door de gemeente Spijkenisse is een Archeologische Waardenkaart (AWK) van het gemeentelijk grondgebied opgesteld. De kaart is in opdracht van de gemeente Spijkenisse vervaardigd door het BOOR en getoetst door de provincie Zuid-Holland. De Archeologische Waardenkaart (AWK) van Spijkenisse toont de archeologische waarden en potenties van het gemeentelijk grondgebied. De AWK geeft een indicatie van de locatie, de omvang en het belang van de binnen de gemeente aanwezige archeologische waarden.

Verschillende waarden op de AWK van de gemeente Spijkenisse worden gebieden met verschillende waarden onderscheiden:

  • 1. terreinen met een zeer hoge waarde;
  • 2. terreinen met een middelmatige waarde ;
  • 3. terreinen met een lage waarden;
  • 4. terreinen met een onbekende waarde;
  • 5. dijken.

De verschillende archeologische waarden vereisen, voorafgaande aan bodemverstorende grondwerkzaamheden, verschillende procedures die doorlopen moeten worden op het gebied van de Archeologische Monumentenzorg (AMZ), en die beschreven staan in de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie (KNA, Amersfoort). Op basis van het voorafgaande kan geconcludeerd worden dat de AWK vooral een verwachtingskaart is, waar de archeologische waarden en potenties op basis van een 'educated guess' worden gepresenteerd. De kaart is dus een weergave van onze huidige kennis en inzichten en zal daarom in de toekomst mogelijk -meer of minder ingrijpend moeten worden bijgesteld.