Plan: | De Hoek-Sterrenkwartier 2009 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0612.BP00012-4001 |
Het bestemmingsplan betreft een beheerplan (er vinden geen nieuwe ontwikkelingen plaats). Dit wil zeggen dat het bestemmingsplan de bestaande situatie vastlegt. Het is, op grond van de Wet geluidhinder, daarom niet noodzakelijk om een geluidsonderzoek uit te voeren.
Wetgeving en beleid
Geluidhinder kan worden veroorzaakt door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai. De wet beoogt gevoelige objecten te beschermen tegen een bovenmatige geluidsbelasting door voorkeursgrenswaarden te stellen, zijnde de maximaal toelaatbare geluidsbelasting.
Deze normen geven aan wat als ten hoogst toelaatbare geluidbelasting wordt beschouwd bij geluidgevoelige functies zoals bijvoorbeeld woningen. Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidbelasting is onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe situaties. Op grond van de Wet geluidhinder moet voor alle nieuwe situaties die een bestemmingsplan mogelijk maakt binnen een zone van een weg waar 50 km per uur of meer mag worden gereden, een zone van een spoorverbinding (metro) en een gezoneerd industrieterrein een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd.
Ook wanneer er geen sprake is van een nieuwe situatie moet in het kader van een goede ruimtelijke ordening de geluidsbelasting van de verschillende geluidbronnen bij de beoordeling van het ruimtelijke plan worden betrokken. Zo legt de Wet geluidhinder geen eisen op aan wegen met een maximale snelheid van 30 km/uur. Echter, ondanks dat een dergelijke weg geen geluidszone heeft, moet in het kader van een goede ruimtelijke ordening de geluidsbelasting van deze weg bij de beoordeling van het ruimtelijke plan worden betrokken. Op grond van jurisprudentie van de Raad van State moet het bevoegd gezag bij het nemen van een besluit voor het verlenen van goedkeuring aan of het vaststellen van een plan, zich uitspreken over de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting op de geluidsgevoelige bestemmingen.
Deze overwegingen kunnen zich richten op de geluidsbelasting vanwege de geluidbron of het binnenniveau binnen de betreffende geluidsgevoelige bestemmingen. Daartoe zullen dus de geluidsbelasting en het binnenniveau moeten worden onderzocht en afgewogen. Overigens moet op grond van het Bouwbesluit bij de bepaling van de binnenwaarde ook de geluidsbelasting vanwege de verschillende geluidbronnen worden betrokken. In de Wet van 30 juni 2004 tot wijziging van de Wet geluidhinder, de Wet luchtvaart en de Spoorwegwet is de Wet geluidhinder uitgebreid met een extra hoofdstuk. In dit hoofdstuk is de Europese richtlijn Omgevingslawaai geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving.
De gemeente Spijkenisse is door de minister van VROM aangewezen als een agglomeratie- gemeente voor de eerste tranche (agglomeraties met meer dan 250.000 inwoners). Hierdoor is de gemeente Spijkenisse wettelijk verplicht EU geluidskaarten en actieplannen op te stellen.
De geluidskaarten geven inzicht in de geluidsituatie op het grondgebied van de gemeente Spijkenisse van de verschillende geluidbronnen (wegverkeer, spoorverkeer en industrie).