Plan: | Centrum Uitplein |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0612.BP00011-4001 |
De Raadhuislaan en de Marrewijklaan, beide aangemerkt als 30 km gebied, zijn voor het plangebied belangrijke ontsluitende wegen. Daarnaast vormen beide wegen de enige noord-zuid-verbinding voor het doorgaande autoverkeer door het centrum. De H. de Lintweg is een doodlopend woonstraatje waar ook expeditieverkeer gebruik van maakt om tijdens venstertijden in de uitstraat te komen, en het inpandige expeditiehof van het ABC-complex te bereiken. Langs de Raadhuislaan, de Marrewijklaan en de H. de Lintweg zijn fietspaden of fietsstroken aanwezig.
Via verschillende routes en voetgangersgebieden wordt de bevoorrading van de detailhandel in het centrum verzorgd. De expeditie naar de voormalige bibliotheek en het theater vond via de Uitstraat en het Uitplein plaats. H. de Lintweg en de Marrewijklaan zijn belangrijke wegen voor het expeditieverkeer. De bevoorrading van het ABC-complex gaat via de H. de Lintweg. Dit leidt echter regelmatig tot verkeersonveilige situaties. Als gevolg van de krappe situatie voor en in het expeditiehof wordt door het vrachtverkeer regelmatig vanaf de Raadhuislaan achteruit door de H. de Lintweg gereden. Aan de Marrewijklaan bevindt zich een inpandige laad- en losruimte voor een groot deel van de Uitplein/Uitstraat winkels.
Op het dak van het ABC-complex zijn parkeerplaatsen voor de bewoners gerealiseerd. Om het tekort aan parkeerplaatsen voor met name de overige bewoners van het centrum te reguleren is een vergunningstelsel ingevoerd. Zij mogen parkeren in een aanliggend gebied waar meer capaciteit beschikbaar is. In het plangebied zijn geen openbaar toegankelijke parkeerplaatsen beschikbaar.
Voor bezoekers zijn er diverse parkeerterreinen, langparkeerplaatsen en een tweetal parkeergarages aanwezig waarvoor betaald moet worden. De grootste concentraties van openbare parkeervoorzieningen in de omgeving van het plangebied zijn:
Het plangebied ligt op 5 min. loopafstand van metro-/busstation Spijkenisse Centrum. Dit is hét openbaar vervoersknooppunt van Voorne-Putten waar 2 metrolijnen en 16 buslijnen samenkomen. Via de metrolijnen vindt de reiziger naast verbindingen binnen de stadsregio Rotterdam ook aansluiting op het landelijke en internationale spoorwegennet.
De buslijnen vormen het lokale en regionale ov-netwerk voor een belangrijk deel van Voorne-Putten. De Raadhuislaan en de Marrewijklaan zijn onderdeel van een busroute. Direct ter hoogte van de Stadhuis-Passage op de Raadhuislaan, op de eerste Heulbrugstraat en Vredehofplein zijn bushaltes aanwezig.
Langs de westzijde van de Schenkelweg ligt langs het centrum een doorgaandfiets- /bromfietspad dat in 2 richtingen wordt bereden. Het maakt deel uit van het uitgebreide fiets-/bromfietspadennet van Spijkenisse met dragende, verdelende en lokaal ontsluitende fietsroutes. Het fiets-/bromfietspad langs de Schenkelweg is een verdelende route met zowel lokale als regionale betekenis. Langs de Dr. J.M. den Uyllaan, de Gorsstraat, de H de Lintweg, de Raadhuislaan en de Marrewijklaan liggen vrijliggende fietspaden welke wisselend in 2 of in 1 richting bereden kunnen worden. Tussen de Gorsstraat en de H. de Lintweg ligt een solitaire fietsverbinding in 2 richtingen. De Marrewijklaan wordt op termijn heringericht als 30 km gebied. Vanwege het manoeuvreren van expeditieverkeer wordt aan de westzijde een vrijliggend 2 richtingenpad aangelegd.
Er zijn nabij het plangebied 2 grote concentraties van fietsenklemmen: de Raadhuislaan en voor het postkantoor in de Marrewijklaan. Verder zijn er verspreid nog diverse fietsenklemmen aanwezig. In het centrum zijn er geen bewaakte fietsenstallingen.
Een belangrijk deel van het winkelgebied is voetgangersgebied waarin beperkte mate expeditieverkeer wordt toegelaten.
Belangrijke bronpunten voor de voetgangersstromen zijn de fietsenstallingen in de Raadhuislaan Marrewijklaan en tot de parkeergarages in de Stadhuis-Passage (Centrumgarage) en in de Nieuwstraat (Kopspijkergarage). Het noordelijke deel van de Nieuwstraat, de Voorstraat en de Spuistraat zijn rustigere delen in het winkelgebied. Het plangebied is vanaf het metro-/busstation Spijkenisse Centrum via een breed voetpad door het Centrumpark te voet bereikbaar.
Het gebied Uitplein e.o. wordt gekenmerkt door een combinatie van routes in de open lucht, een plein (Uitplein), een overdekte winkelpassage, een (rol-) trap + lift van en naar het hoger gelegen dijk- cq winkelniveau Nieuwstraat.
Daarnaast is er een overdekte verbinding door het ABC-complex welke alleen gedurende de openingstijden van de winkels toegankelijk is.