Plan: | Oude Uitbreiding West (deelgebied B en C) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0610.bp15OUWdeelBC-3001 |
Beoogde ontwikkeling
Bij ruimtelijke plannen dient ten aanzien van externe veiligheid naar verschillende aspecten te worden gekeken, namelijk:
Oranjewoud heeft in het kader van de ontwikkeling een Quickscan externe veiligheid (Bijlage 10) uitgevoerd. Het doel hiervan was een inventarisatie van de risicobronnen en hun invloedsgebieden in relatie tot het plan en het aangeven van de noodzaak een nader onderzoek in te stellen.
Inventarisatie
Inrichtingen
In Sliedrecht bevinden zich geen risicovolle inrichtingen waarvan het invloedsgebied zich uitstrekt tot over het plangebied. Wel is op het grondgebied van de gemeente Dordrecht de inrichting Dupont gevestigd. Het invloedsgebied van deze inrichting bedraagt voor het meest ongunstige scenario meer dan 5 kilometer en ligt daarmee over het plangebied. Het groepsrisico ligt onder de orientatiewaarde, maar benadert deze wel. Het voorliggende bestemmingsplan heeft geen relevante gevolgen voor de hoogte van het groepsrisico van deze inrichting (de toename van het aantal personen in het gebied is zeer beperkt en de afstand tot de inrichting aanzienlijk).
Wegen
Het plangebied ligt op ten minste 650 m van de A15. Het plangebied ligt alleen binnen het invloedsgebied van GT3 en buiten het invloedsgebied van de overige vervoerde gevaarlijke stoffen.
Gezien de beperkte hoeveelheid van 337 transporten GT3 per jaar (de enige stofcategorie met een invloedsgebied tot over het plangebied) en de afstand van 650 m tussen het plangebied en de A15, zal de ontwikkeling van het plangebied niet van invloed zijn op de hoogte van het groepsrisico.
Spoorwegen
Ten noorden van Sliedrecht ligt op ten minste 980 m van het plangebied de Betuwelijn. Over deze spoorlijn zullen gevaarlijke stoffen vervoerd worden.
Gezien het soort risico (toxisch scenario) en de afstand van 980 m tussen het plangebied en het spoor, zal de ontwikkeling van het plangebied niet van invloed zijn op de hoogte van het groepsrisico.
Vaarwegen
Ten zuiden van Sliedrecht loopt de rivier de Beneden-Merwede op een afstand van ongeveer 400 m. Over dit water worden gevaarlijke stoffen vervoerd.
Het plangebied ligt op ten minste 400 m van de Beneden-Merwede en ligt daarmee buiten het invloedsgebied van de vervoerde gevaarlijke stoffen. De Beneden-Merwede is daarmee niet relevant voor de planontwikkeling.
Buisleidingen
In (de nabijheid van) het plangebied bevinden zich geen buisleidingen die van belang zijn voor de externe veiligheid van het plangebied.
Naar aanleiding van de uitgevoerde inventarisatie kan geconcludeerd worden dat vanuit externe veiligheid twee risicobronnen, de A15 en de Betuweroute, relevant zijn voor de ontwikkeling van het plangebied. De ontwikkeling ligt formeel binnen het invloedsgebied van de A15 en de Betuweroute. In beide gevallen is de afstand tot het plangebied echter zodanig dat dit geen invloed heeft op de hoogte van het groepsrisico. Nader rekenkundig onderzoek is niet noodzakelijk.
Verantwoording groepsrisico
Gezien de afstand van het plangebied tot de risicobronnen in de omgeving en het feit dat het bestemmingsplan geen relevante gevolgen heeft voor de hoogte van het groepsrisico, is geen uitgebreide verantwoording van het groepsrisico noodzakelijk. Wel is het bestemmingsplan voor advies voorgelegd aan de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. De reactie van de Veiligheidsregio is opgenomen in Bijlage 13. De Veiligheidsregio doet een aantal aanbevelingen. Zij adviseert om:
Deze adviezen worden meegenomen bij de verdere uitwerking van de plannen.
Conclusie
Uit het oogpunt van externe veiligheid zijn er geen belemmeringen voor de uitvoering van het bestemmingsplan.