Plan: | Oude Uitbreiding West (deelgebied A) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0610.bp15OUWdeelA-3001 |
Beoogde ontwikkeling
Bij ruimtelijke plannen dient ten aanzien van externe veiligheid naar verschillende aspecten te worden gekeken, namelijk:
Oranjewoud heeft in het kader van de ontwikkeling een Quickscan externe veiligheid11 uitgevoerd. Het doel hiervan was een inventarisatie van de risicobronnen en hun invloedsgebieden in relatie tot het plan en het aangeven van de noodzaak een nader onderzoek in te stellen.
Inventarisatie
Inrichtingen
In Sliedrecht bevinden zich geen risicovolle inrichtingen waarvan het invloedsgebied zich uitstrekt tot over het plangebied.
Wegen
Het plangebied ligt op ten minste 650 m van de A15. Het plangebied ligt alleen binnen het invloedsgebied van GT3 en buiten het invloedsgebied van de overige vervoerde gevaarlijke stoffen.
Gezien de beperkte hoeveelheid van 337 transporten GT3 per jaar (de enige stofcategorie met een invloedsgebied tot over het plangebied) en de afstand van 650 m tussen het plangebied en de A15, zal de ontwikkeling van het plangebied niet van invloed zijn op de hoogte van het groepsrisico.
Spoorwegen
Ten noorden van Sliedrecht ligt op ten minste 980 m van het plangebied de Betuwelijn. Over deze spoorlijn zullen gevaarlijke stoffen vervoerd worden.
Gezien het soort risico (toxisch scenario) en de afstand van 980 m tussen het plangebied en het spoor, zal de ontwikkeling van het plangebied niet van invloed zijn op de hoogte van het groepsrisico.
Vaarwegen
Ten zuiden van Sliedrecht loopt de rivier de Beneden-Merwede op een afstand van ongeveer 400 m. Over dit water worden gevaarlijke stoffen vervoerd.
Het plangebied ligt op ten minste 400 m van de Beneden-Merwede en ligt daarmee buiten het invloedsgebied van de vervoerde gevaarlijke stoffen. De Beneden-Merwede is daarmee niet relevant voor de planontwikkeling.
Buisleidingen
In (de nabijheid van) het plangebied bevinden zich geen buisleidingen die van belang zijn voor de externe veiligheid van het plangebied.
Conclusie
Naar aanleiding van de uitgevoerde inventarisatie kan geconcludeerd worden dat vanuit externe veiligheid twee risicobronnen, de A15 en de Betuweroute, relevant zijn voor de ontwikkeling van het plangebied.
De ontwikkeling ligt formeel binnen het invloedsgebied van de A15 en de Betuweroute. In beide gevallen is de afstand tot het plangebied echter zodanig dat dit geen invloed heeft op de hoogte van het groepsrisico. Nader rekenkundig onderzoek is niet zinvol.