Plan: | Oude Uitbreiding West (deelgebied A) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0610.bp15OUWdeelA-3001 |
Beoogde ontwikkeling
In het plangebied worden nieuwe geluidsgevoelige objecten (woningen) gerealiseerd. In het kader van deze ontwikkeling is door Oranjewoud een akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai12 uitgevoerd. Het doel van akoestisch onderzoek is het berekenen van de geluidsbelasting vanwege wegverkeerslawaai op de gevels van de nieuw te realiseren woningen. De berekeningsresultaten zijn getoetst aan de volgens de Wet geluidhinder (Wgh) geldende grenswaarden. Wanneer de voorkeursgrenswaarde uit de Wgh (48 dB) wordt overschreden, dient beoordeeld te worden of er maatregelen ter beperking van het geluid mogelijk zijn en/of er een hogere grenswaarde moet worden vastgesteld door burgemeester en wethouders. De uiterste grenswaarde voor nieuwe woningen in stedelijk gebied bedraagt 63 dB.
Conclusie
In de zin van de Wgh is het onderhavige plangebied gelegen binnen de geluidszone van de Merwestraat en de Kerkstraat. Uit de berekeningsresultaten blijkt dat de geluidsbelasting vanwege het wegverkeer op deze wegen ten hoogste 48 dB bedraagt. De voorkeursgrenswaarde uit de Wgh wordt derhalve niet overschreden. Hierdoor is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie. Nader onderzoek en het aanvragen van een hogere waarde aan burgemeester en wethouders kan dan ook achterwege blijven.
Voor de niet gezoneerde wegen geldt dat ten gevolge van het wegverkeer op de Klopstraat de geluidbelasting ten hoogste 50 dB bedraagt, exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Ten gevolge van het wegverkeer op de Emmastraat bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 52 dB exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Ten gevolge van het wegverkeer op de Julianastraat bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 52 dB exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh en ten gevolge van het wegverkeer op de Wilhelminastraat bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 55 dB exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Van de overige 30 km/u wegen is de geluidbelasting lager dan 48 dB.
Voor alle niet gezoneerde wegen geldt dat de toetsing aan de normering van de Wgh formeel niet kan plaatsvinden. De gemeente vindt de berekende geluidsbelasting uit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening aanvaardbaar en acht het nemen van maatregelen niet noodzakelijk. Er is sprake van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.