direct naar inhoud van 2.3 Visie op gewenste ontwikkeling
Plan: Oude Uitbreiding West (deelgebied A)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0610.bp15OUWdeelA-3001

2.3 Visie op gewenste ontwikkeling

In deze paragraaf wordt de visie op het oorspronkelijke plangebied (inclusief deelgebied B en C) gegeven.

Algemeen

De wijk Oude Uitbreiding West wordt deels gesloopt en opnieuw opgebouwd. Dit betekent dat een vooroorlogse buurt, gelegen aan de haven, plaatsmaakt voor een nieuwe woonwijk. Het stedenbouwkundig plan (zie figuur 2.1) voorziet in ruimere woningen en er wordt bijzondere aandacht besteed aan de (her)inrichting van de openbare ruimte (parkeren, verkeer, groen en architectuur). Uitgangspunt hierbij is dat de bestaande infrastructuur zo veel mogelijk wordt gehandhaafd en een kleinschalig woonmilieu wordt gecreƫerd dat zo veel mogelijk aansluit bij het bestaande karakter van de wijk.

Met de door de gemeenteraad vastgestelde Startnotitie als uitgangspunt is ervoor gekozen de huidige infra- en verkeersstructuur zoveel mogelijk te handhaven. De belangrijkste bouwvolume-elementen van het stedenbouwkundig plan zijn:

  • zo veel mogelijk grondgebonden eengezinswoningen realiseren;
  • incidenteel gestapelde bouw realiseren aan de Wilhelminastraat;
  • de gesloten bouwstructuur, waarvan de integraal ontworpen erfafscheidingen onderdeel uitmaken;
  • een breder straatprofiel in relatie tot de te bouwen volumes (meestal twee lagen met kap);
  • een kleinschalige plastische gevelstructuur door bijvoorbeeld sprongen in de gevellijn;
  • de verschijningsvorm met kappen zoals in de bestaande bebouwing.

afbeelding "i_NL.IMRO.0610.bp15OUWdeelA-3001_0002.jpg"

Figuur 2.1: Stedenbouwkundig plan (april 2010)

Verkeer en infrastructuur

Langzaam verkeer

De bestaande infra- en verkeersstructuur worden zoveel mogelijk gehandhaafd, waarbij wel het totale straatprofiel wordt verbreed. In afwijking hierop wordt centraal in het plan een plein gecreƫerd. De straten zullen het plein niet doorkruisen, maar worden langs de randen om de bebouwing geleid. Het plein zal wel toegankelijk zijn voor langzaam verkeer en hulpdiensten.

Autoverkeer

Om zo weinig mogelijk verkeersbewegingen in de wijk zelf te krijgen, wordt de huidige eenrichtingsverkeer structuur gehandhaafd. Dit houdt in dat het verkeer zich naar de buitenkant van de wijk verplaatst, namelijk naar de Havenstraat, de Wilhelminastraat en de A.W. de Landgraafstraat.

Parkeren

Met betrekking tot het parkeren is in het stedenbouwkundig plan het plangebied in drie deelgebieden opgedeeld. Per deelgebied is er een berekening van de parkeerbalans3gemaakt.

Er kan worden geconcludeerd dat in de totale wijk een overschot is van 2,2 parkeerplaatsen. Daarnaast is er voldoende parkeergelegenheid op de laad- en loswal aan de haven, die niet is meegerekend in de parkeerbalans. Hiermee kan worden geconcludeerd dat er voldoende parkeergelegenheid in de totale wijk is, rekening houdend met de parkeerkentallen uit de ASVV 2004.

In het stedenbouwkundig plan is in de straatprofielen ruimte gereserveerd voor parkeren in het openbaar gebied. Daarnaast wordt er op een tweetal plekken inet het plan een gebouwde parkeervoorziening aangebracht. Deze gebouwde parkeervoorzieningen worden half verdiept aangebracht.
Ook in deelgebied A zijn er voldoende parkeerplaatsen.

Architectuur

Het uitgangspunt is dat de architectuur van de nieuwe bebouwing moet aansluiten op de aanwezige kleinschalige kwaliteiten van de wijk. Dit betekent niet dat ze historiserend moet zijn, maar wel dat ze blijk geeft van dezelfde zorgvuldigheid in detaillering en schaal; referentiebeeld hiervoor is onder andere de nieuwbouw aan de Wilhelminastraat.

De nieuwbouw moet zich harmonieus voegen in de oude omgeving, zodat in schaal, maat, vormgeving en materiaal geen conflicten ontstaan tussen het nieuwe en dat wat is blijven staan. In de straten en op het plein moeten de gevels eenduidige architectonische verwantschap hebben, ook bij de combinatie van bestaande met nieuwe gevels.

De nieuwbouw op een straathoek mag zich in hoogte als duidelijk accent onderscheiden van de aangrenzende nieuwbouw mits de open ruimte daarvoor voldoende maat heeft.

Erfafscheidingen in de rooilijn van de straat moeten mee ontworpen worden in dezelfde architectuur als de woongebouwen; deze kunnen bijdragen aan de karakteristiek van gesloten bouwblokken.

Groen en spelen

Bomen dragen sterk bij aan de beeld- en leefkwaliteit in de wijk. Mede daarom is er voor een breder straatprofiel gekozen, zodat aan beide zijden van de straat bomen geplaatst kunnen worden.

Het plein halverwege de Julianastraat dient een groen karakter te krijgen bestemd voor kleine kinderen, voorzien van bomen maar zonder doorgaand verkeer. Dit vergrote plein komt in de plaats van de speelplaats aan de Klopstraat.

Evenals in de bestaande situatie, zullen ook in de toekomst voortuinen ontbreken. Om de overgang tussen de woningen en de bestrating te verzachten kunnen heggen geplant worden in een smalle marge voor de woning, mits sprake is van voldoende groeiruimte.