Plan: | Baanhoek 75 - 81 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0610.bp04baanhoek7581-3001 |
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De ontwikkeling betreft de uitbreiding het las- en constructiebedrijf Baan Hofman en de nieuwbouw van een appartementencomplex met 6 woningen op de Ziezo-locatie. Het bedrijf Baan Hofman is gelegen en ontsloten vanaf de Tolsteeg die aansluiting geeft op de Craijensteijn. De Tolsteeg kent geen aansluiting voor gemotoriseerd op de Baanhoek en is een erftoegangsweg met een 30 km/h-regime ten behoeve van de ontsluiting van aanliggende percelen. Via de Craijensteijn kan de A15 bereikt worden voor de landelijke regionale en landelijke ontsluiting. De Craijesteijn geeft in oostelijke richting verbinding met de Deltalaan welke de centrale Oost-Westverbinding vormt binnen de kern. Het nieuwe appartementencomplex op de Ziezo-locatie zal eveneens worden ontsloten vanaf de Tolsteeg aangezien ook de parkeerplaatsen op eigen terrein alleen vanaf de Tolsteeg toegankelijk zijn. De Baanhoek is niet geschikt voor de ontsluiting van het appartementencomplex voor gemotoriseerd verkeer vanwege de hoge ligging op een dijklichaam en de beperkt beschikbare ruimte. De Baanhoek heeft eveneens een erftoegangsfunctie met een 30 km/h-regime voor aanliggende percelen en het verderop gelegen bedrijventerrein Het Plaatje. Beide locaties zijn goed ontsloten en bereikbaar vanaf het interne wegennet van Sliedrecht.
Verkeersproductie en verkeersintensiteiten
De verkeersgeneratie van de uitbreiding van het bedrijf Baan Hofman zal beperkt zijn en wordt geraamd op minder dan 10 mvt/etmaal (op basis van publicatie 256 van het CROW uitgaande van gemengd terrein en een uitbreiding met circa 310 m² bedrijfsruimte). De verkeersgeneratie van de 6 nieuwe woningen aan de Baanhoek wordt geraamd op circa 33 mvt/etmaal (op basis publicatie 256 van het CROW, uitgaande van buiten centrum overig en 5,5 mvt/etmaal per woning). Een dergelijke beperkte verkeersgeneratie van in totaal 43 mvt/etmaal is goed af te wikkelen via de bestaande Tolsteeg van en naar de Craijensteijn. De capaciteit van de bestaande ontsluitingswegen is voldoende om het verkeer te verwerken. De ontsluiting van de ontwikkeling is daarmee voldoende gewaarborgd. Een knelpunt in de verkeersafwikkeling is hier niet te verwachten.
Ontsluiting langzaam verkeer
De ontwikkelingslocatie is voor fietsers en voetgangers bereikbaar via de Tolsteeg en de Baanhoek. Beide wegen zijn gecategoriseerd in het kader van het concept “Duurzaam Veilig” als erftoegangswegen en zijn opgenomen binnen een 30 km/h-zone. Conform de uitvoeringseisen voor 30 km/h-erftoegangswegen vindt op deze wegen een gemengde verkeersafwikkeling plaats van langzaam verkeer met gemotoriseerd verkeer. Op de Baanhoek zijn suggestiestroken aangebracht om de positie en aanwezigheid van fietsverkeer te benadrukken. Vanaf beide wegen wordt voor langzaam verkeer aangesloten op de vrijliggende fietspadenstructuur langs de Craijensteijn en Deltalaan. De fietspaden sluiten aan op het fijnmazige fietsnetwerk met fietspaden van de gemeente Sliedrecht en de regio. Geconcludeerd kan worden dat de afwikkeling van het fietsverkeer van en naar de ontwikkelingslocatie op een vlotte en verkeersveilige wijze kan plaatsvinden.
Ontsluiting openbaar vervoer
Het plangebied is door het openbaar vervoer ontsloten via busdiensten welke halteren langs de Deltalaan in Sliedrecht. De dichtstbijgelegen bushalte is gelegen nabij de kruising Deltalaan-Craijensteijn. Via deze busdiensten kunnen de omliggende kernen en het station Sliedrecht bereikt worden waar vandaan verdere verbindingen mogelijk zijn richting de regio's Dordrecht, Rotterdam, Gorinchem en verder. De ontwikkelingslocatie is dan ook relatief goed bereikbaar per openbaar vervoer.
Parkeren
Ten behoeve van parkerende werknemers en bezoekers van het bedrijf Baan Hofman wordt op eigen terrein voorzien in voldoende parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte van het appartementencomplex zal worden opgevangen op eigen terrein en voldoet aan de parkeernormen zoals deze door de gemeente worden toegepast. Dit is overeenkomstig de Nota Parkeerbeleid Sliedrecht uit november 2008 van de gemeente Sliedrecht.
Tabel 4.1 Parkeernormen Sliedrecht voor woningen
Woningen | Centrum | Rest bebouwde kom | Waarvan bezoekers | Eenheid |
Woning duur | 1,7 | 2 | 0,3 | per woning |
Woning midden | 1,5 | 1,8 | 0,3 | per woning |
Woning goedkoop | 1,3 | 1,6 | 0,3 | per woning |
Serviceflat / aanleunwoning | 0,5 | 0,5 | 0,3 | per woning |
Kamer verhuur | 0,4 | 0,4 | 0,2 | per woning |
Bron: Nota Parkeerbeleid Sliedrecht (2008)
Voor de appartementen dient te worden uitgegaan van 1,8 parkeerplaatsen per woning. Dit betekent dat de parkeerbehoefte van het appartementencomplex 10,8 parkeerplaatsen bedraagt.
Naast voldoende parkeervoorzieningen voor gemotoriseerd verkeer zal rekening worden gehouden met goede stallingsvoorzieningen bij en in de gebouwen ten behoeve van fietsen.