direct naar inhoud van 4.5 Geluid
Plan: Oranjeburgh
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0606.BP0013-0003

4.5 Geluid

Met betrekking tot het aspect geluid worden het wegverkeer, railverkeer, vliegverkeer en de industrie als potentiƫle geluidsbronnen onderscheiden. Op grond van de Wet geluidhinder, en voor vliegverkeer de Luchtvaartwet en Wet luchtvaart, geldt voor deze geluidsbronnen een voorkeursgrenswaarde waar woningen en andere geluidgevoelige objecten aan moeten voldoen.

4.5.1 Wegverkeerslawaai

Het plangebied ligt binnen de onderzoekszones van de Burgemeester Knappertlaan en de Nieuwe Haven. Op grond van de Wet geluidhinder is bij het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen binnen deze onderzoekszones een akoestisch onderzoek nodig. Onderzocht moet worden of er wordt voldaan aan de geluidsnorm van (48 dB) op de gevels van de nieuwe woningen. Sonus heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor het plangebied (Bijlage 9). Geconcludeerd wordt dat voor een aantal woningen een procedure hogere waarden (geluid) nodig is.

4.5.2 Industrielawaai

Het plan ligt binnen de zones van vijf gezoneerde industrieterreinen: Schiedam-zuid, Wilheminahaven, Botlek/Pernis, Waal-Eemshaven en Havens Noord-West. Een akoestisch onderzoek is uitgevoerd (Bijlage 9) waaruit blijkt dat niet overal wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde voor industrielawaai van 50 dB(A). Geconcludeerd wordt dat voor een aantal woningen een procedure hogere waarden (geluid) nodig is ten gevolge van de geluidsbelasting van de industrieterreinen Botlek/Pernis en de Waal-Eemshaven.

4.5.3 Railverkeer- en vliegverkeerlawaai

Het plangebied bevindt zich niet binnen een onderzoekszone voor spoorweglawaai en valt buiten de 35 Ke-contour van het vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Een akoestisch onderzoek in het kader van deze geluidsbronnen is daarom niet nodig.

4.5.4 Conclusies

Voor een aantal woningen is een procedure hogere waarde (geluid) vereist ten gevolge van het wegverkeerslawaai en de geluidsbelasting van de industrieterreinen Botlek/Pernis en de Waal-Eemshaven. Vanwege het overschrijden van de voorkeursgrenswaarden voor geluid zijn hogere waarden (geluid) verleend (zie Bijlage 10).