Plan: | Woudhoek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0606.BP0005-0002 |
Voorafgaand aan het opstellen van het bestemmingsplan is door de gemeente bekeken welke ontwikkelingen binnen het plangebied meegenomen kunnen/dienen te worden. Uit de inventarisatie van mogelijke ontwikkelingen blijkt dat zes ontwikkelingen de potentie hebben om in voorliggend bestemmingsplan een juridisch-planologische regeling te krijgen. In de onderstaande paragrafen wordt in het kort beschreven om welke ontwikkelingen het gaat en of zij wel of niet in het bestemmingsplan zijn meegenomen.
Uitbreiding heeft plaatsgevonden van het verpleeg- en reactiveringscentrum DrieMaasStede. Deze uitbreiding vond plaats op basis van een zelfstandig gevolgde planologische procedure. De nieuwe situatie wordt vastgelegd in het nieuwe bestemmingsplan. Dit houdt in dat de uitbreiding van het verpleeghuis de passende bestemming “Maatschappelijk - Zorginstelling” heeft gekregen.
De Stuurhut is midden jaren '70 van de vorige eeuw gebouwd als tijdelijk schoolgebouw in de toen in aanbouw zijnde woonwijk Woudhoek. Het heeft daarna gediend als onderkomen voor een groot aantal gebruikers. De staat van het gebouw liet aan het begin van deze eeuw reeds sterk te wensen over. Duidelijk was dat de levensduur van De Stuurhut eindig zou zijn. Op basis van een inventarisatie is destijds besloten om het verdere gebruik met inachtneming van een aantal gebruiksregels toe te staan.
Gezien de slechte bouwkundige staat van het gebouw en de geconstateerde aanwezigheid van asbest-houdend materiaal was sluiting van het pand onvermijdelijk. Door het college is vervolgens besloten om, na verwijdering van het asbesthoudend materiaal, het pand te slopen. Het bestuur van het wijkcentrum heeft zichzelf in de loop van 2009 opgeheven. De huurcontracten van de verschillende gebruikers van De Stuurhut zijn daarop opgezegd. Van de wijkvereniging en de muziekvereniging Harpe Davids is bekend dat deze inmiddels onderdak hebben gevonden in het schoolgebouw van “De Klinker”. Voor de overige functies/verenigingen zijn de nieuwe locaties nog niet bekend.
In het door de gemeenteraad in december 2009 vastgestelde 'Perspectief Kethelpoort; Schiedamse poort met Midden-Delfland', wordt aandacht besteed aan de locatie van de Stuurhut. Daarin wordt aangegeven dat het goed mogelijk is een nieuwe bebouwing op die locatie te realiseren. Daarbij is het wenselijk dat eventuele nieuwbouw, in vergelijking tot de inmiddels gesloopte Stuurhut, wat betreft situering iets naar het noorden wordt verplaatst. Hierdoor wordt de aansluiting en zichtbaarheid van de groene dwars-verbinding door Woudhoek met de groene poort van de Harreweg verbeterd.
Het 'Perspectief Kethelpoort' doet geen uitspraken over de functie van de nieuwe bebouwing. Daarentegen is wel van belang dat de functie complementair is aan het woonkarakter van Woudhoek. Vanwege het woonkarakter verdraagt de voormalige locatie van de Stuurhut geen intensieve functies die grote bezoekersstromen met zich mee brengen. Het zal wat dat betreft voornamelijk gaan om wijkgerichte functies. Daarnaast moet een nieuw gebouw met het omliggende groen en de bestaande slootstructuur een heldere overgang vormen naar de groene Kethelpoort.
Zolang er geen duidelijkheid bestaat over het toekomstige gebruik, blijft de huidige bestemming behouden. Dat is maatschappelijke doeleinden. Dit is in lijn met de conserverende wijze van bestemmen. Maar ook bij een eventuele voortzetting van een maatschappelijke functie zal, conform bovenstaande uitgangspunten, de functies zich moeten verdragen met het woonkarakter van Woudhoek wat betreft de uitstraling en intensiviteit van die functie. Een en ander in lijn met de uitgangspunten van het 'Perspectief Kethelpoort'.
De gemeenteraad heeft in 2007 een initiatief raadsvoorstel aanvaard tot ontwikkeling en uitwerking van een Schiedamse poort als entree van en naar het Midden-Delfland. Het betreft hier het gebied, aan de oostrand van Woudhoek, langs de Harreweg waar een belangrijke rol voor het cluster van natuur-educatieve voorzieningen, zoals De Boshoek, NME centrum Harre Wegh en het voorlichtingscentrum De Groene Raat is weggelegd.
Het initiatief wordt uitgewerkt tot een plan van aanpak voor het gebied rond Park Kethel met de daar bij behorende voorzieningen die de poortfunctie geven. Het projectgebied strekt zich uit langs de Harreweg van dorp Kethel - Park Kethel tot de rand waar het stedelijk gebied overgaat in het open gebied van Midden-Delfland. Naar het zich laat aanzien betreft het vooral ingrepen in het openbaar gebied plus versterking van de bestaande milieueducatieve functie.
De plannen voor ontwikkeling van de Schiedamse Poort zijn nog niet ver genoeg uitgewerkt om het in voorliggend bestemmingsplan op te nemen. In het bestemmingsplan hebben de gronden derhalve de bestemmingen “Groen-2” en “Water” gekregen, omdat dit het beste aansluit bij de bestemmingen uit het bestemmingsplan “Groene Long 2007”. Binnen deze bestemmingen is bovendien een zekere mate van herinrichting al mogelijk.
In de Feministenbuurt vindt momenteel ophoging plaats van het openbaar gebied en de kruipruimten. Bij deze werkzaamheden wordt tevens gekeken naar de inrichting van het openbaar gebied. Waar nodig vindt herschikking plaats van (extra) parkeerplaatsen en andere voorzieningen. Dit geldt eveneens voor het oostelijke deel van de Toneelspelersbuurt (Faassenplein / Heijermansplein).
Met uitzondering van de structuur bepalende groengebieden, krijgt het openbaar gebied de ruime "Verkeer - Verblijfsgebied”. Binnen deze verblijfsbestemming is herinrichting mogelijk. Aangenomen wordt dat het ophogen van het openbaar gebied niet van invloed zal zijn op dit bestemmingsplan.
Het Geuzenplein wordt in de nabije toekomst opnieuw ingericht. Het openbaar gebied en in het bijzonder het aspect parkeren is bij deze herinrichting een belangrijk aandachtspunt. De herinrichting zal plaats-vinden binnen de bestemming “Verkeer - Verblijfsgebied” van het bestemmingsplan.
Op 2 september 2010 hebben de ministers van Verkeer & Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening & Milieu, met toepassing van de Crisis- en herstelwet, het tracébesluit genomen voor de aanleg van het deel van de A4 tussen Delft en Schiedam. De A4 Delft-Schiedam heeft van de ministers de voorkeur gekregen boven het alternatief (de verbreding van de A13 in combinatie met een nieuwe verbindingsweg A13/A16 van aansluiting Rotterdam-Airport naar het Terbregseplein). De minister van Verkeer & Waterstaat, de gemeente Schiedam en de andere bestuurlijke partners hebben vervolgens een bestuursovereenkomst gesloten die toeziet op de inpassing van de weg.
De planvorming van het nieuwe A4-tracé, welke buiten het plangebied ligt, zal niet van invloed zal zijn op het plangebied Woudhoek. Dit geldt eveneens voor de planvorming met betrekking tot het 'Park A4', waarover op 2 september 2010 tussen onder andere de minister van Verkeer & Waterstaat en de gemeente Schiedam een bestuursovereenkomst is gesloten en waarover omwonenden separaat worden geïnformeerd.