direct naar inhoud van 2.2 Ruimtelijke beschrijving
Plan: Woudhoek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0606.BP0005-0002

2.2 Ruimtelijke beschrijving

2.2.1 Schiedam Noord

De wijk Woudhoek vormt het meest noordwestelijke kwadrant van de vier woonwijken, die in de loop der tijd rondom de oude dorpskern Kethel in Schiedam Noord zijn gegroepeerd. De kwadranten worden van elkaar gescheiden door groenzones die doorlopen tot het centrum van Schiedam Noord, het Park Kethel en de dorpskern Kethel. De vier kwadranten worden onderling verbonden door één centrale ontsluitingslus, die Schiedam Noord via de Churchillweg verbindt met de A20 en het centrum van Schiedam. Via de 's-Gravelandseweg wordt Schiedam Noord ook nog met het bedrijventerrein 's-Graveland verbonden.

De Scheepvaartweg en de Van Dalsumlaan vormen het deel van de ontsluitingslus in Woudhoek. De buurtontsluitingswegen sluiten op deze ontsluitingslus aan. Langs de Scheepvaartweg en de Van Dalsumlaan ligt een tramtracé. Deze vormt een belangrijke openbaar vervoersverbinding met de rest van Schiedam. De keerlus ligt momenteel nog ter hoogte van de Harreweg, net buiten het plangebied in Spaland. Sinds lange tijd bestaat het voornemen om het tramtracé verder door Spaland te laten lopen langs de Slimme Watering.

2.2.2 Woudhoek

Woudhoek is opgedeeld in de volgende vier deelgebieden:

  • Toneelspelersbuurt;
  • Ambachtenbuurt;
  • Kastelenbuurt;
  • Botenbuurt.
2.2.2.1 Toneelspelersbuurt

Het deelgebied Toneelspelersbuurt is gelegen in het zuiden van Woudhoek. De buurt is eind jaren '70 / begin jaren '80 gebouwd. In het deelgebied zijn in eerste instantie veelal flatwoningen gebouwd. Na verloop van tijd zijn overwegend eengezinswoningen gerealiseerd. Daarnaast bevindt zich in dit gebied ook een hoogbouwflat (20 verdiepingen) voor ouderen.

Interessant is om op te merken dat destijds langs het Hermuspad, het Faassenplein en de Hoppersingel een halfronde groene ruimte gereserveerd was voor een toekomstig metro-tracé. Dit is echter niet doorgegaan, waardoor veel van de gereserveerde ruimte alsnog bebouwd is. De vroegere gereserveerde groene ruimte is ruimtelijk nauwelijks meer zichtbaar.

afbeelding "i_NL.IMRO.0606.BP0005-0002_0003.jpg"

Afbeelding 3 - Buurtindeling Woudhoek

2.2.2.2 Ambachtenbuurt

Dit deelgebied bestaat voor driekwart uit eengezinswoningen en is gelegen in het noordwesten van Woudhoek. De woningen zijn vrijwel allemaal midden jaren '80 gebouwd. In de Ambachtenbuurt bevinden zich weinig flatwoningen, waardoor het woongebied vrij compact is geworden. De tuinen van de woningen zijn over het algemeen niet heel erg groot en ook een tekort aan openbare parkeervoorzieningen zorgt nog wel eens voor problemen.

2.2.2.3 Kastelenbuurt

Het deelgebied Kastelenbuurt ligt in het noordoosten van Woudhoek. In de Kastelenbuurt komen net als in de Ambachtenbuurt veel eengezinswoningen voor. De bouw van de woningen is eind jaren '80 gestart. De eengezinswoningen zijn voor het merendeel rijwoningen, maar ook twee-onder-één kapwoningen komen in dit deelgebied voor. Naast de eengezinswoningen bestaat een kwart van de woningen uit appartementen voor ouderen. De ruimtelijke opzet van de wijk is in vergelijking met de andere buurten in Woudhoek iets ruimer.

2.2.2.4 Botenbuurt

De Botenbuurt, gelegen ten oosten van de Van Dalsumlaan en ten zuiden van de Scheepvaartweg, is een mix van etage- en eengezinswoningen. De woningen zijn midden jaren '80 gerealiseerd. Een groot deel van de woningen zijn van het 'opgetilde' type. Op de begane grond bevindt zich dan een carport / parkeervoorziening en daarboven de woonkamer. Ook in dit deelgebied is de bebouwingsdichtheid hoog. Dit leidt in sommige gevallen tot parkeerproblemen.

2.2.3 Stedenbouwkundige opbouw

Het ruimtelijk beeld van het plangebied wordt in grote mate bepaald door de ligging ervan op de overgang van de stad naar het omringende polderlandschap. Binnen het plangebied wordt het beeld in sterke mate bepaald door de wijkontsluitingsweg(-en), de Van Dalsumlaan en de Scheepvaartweg, en door het centrale wijkpark met groene uitlopers naar de randen van het gebied. Andere stedenbouwkundig bepalende elementen in Woudhoek zijn de groengebieden behorende bij de Harreweg en de singel die parallel aan de Scheepvaartweg en Van Dalsumlaan op een Z-vormige wijze door het gebied slingert. De singel begint in het groengebied rondom het verpleeghuis DrieMaasStede en wordt in het hart van het gebied gekoppeld aan het zogenaamde (stads- of) wijkpark, om uiteindelijk in de groenzone langs de Harreweg te eindigen.

De buurtontsluitingswegen en of woonerven kennen, evenals de bouwblokken, een overwegend orthogonale structuur. Een uitzondering wordt gevormd door de energiezuinige woningen in de noordwesthoek van de wijk. Deze zijn om optimaal gebruik te kunnen maken van de zon in een waaierende radiale structuur gerealiseerd.Het stratenpatroon kent een afwisseling van korte zichtlijnen met veel onderbrekingen en lange zichtlijnen onder andere op het omringende polderlandschap. De structuurrichtingen van de verkaveling blijkt ondermeer te zijn bepaald door de diverse spuitkaden. De spuitkaden waren nodig voor de ophoging van het gebied, in verband met het bouwrijp maken.

2.2.4 Bebouwing

De bebouwing bestaat in hoofdzaak uit lange en korte rechthoekige bouwblokken in een halfopen structuur, soms voorzien van voor die tijd kenmerkende verspringingen. De bouwblokken voorzien voornamelijk in twee tot drielaagse eengezinswoningen. Langs de hoofdroute staan wooncomplexen, bestaande uit vier tot vijf bouwlagen. Een aantal van deze wooncomplexen is met de terrassen gericht op de Scheepvaartweg.

Een uitzondering op de veelal zelfde aanwezige bebouwing vormt de woontoren aan het Heijermansplein. De woontoren bestaat uit circa 20 bouwlagen en bevindt zich op de overgang van Woudhoek naar Groenoord. In het centrale deel van het plangebied, ten westen van de Scheepvaartweg en nabij het wijkpark, bevindt zich het buurtwinkelcentrum Geuzenplein. Hier heeft de bebouwing de hoogste dichtheid.

De woningen in Woudhoek zijn over het algemeen voorzien van voor- en achtertuinen en van de gebruikelijke bergingen en erfafscheidingen. De architectuur is typisch die van de jaren '70 en '80. Kenmerkend voor deze architectuur is het gele en rode metselwerk met grijze, inmiddels zwaar bemoste, betonnen dakpannen. Uitzonderingen op deze typische architectuur is de buurt Barkentijn in het zuid-oosten van de Botenbuurt en de naastgelegen piramidewoningen aan het Nijhoffplein in het deelgebied Toneelspelersbuurt. Beiden gebieden zijn gelegen in het oosten van het plangebied.