direct naar inhoud van 10.4 VRR, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Plan: Spangen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1035Spangen-oh01

10.4 VRR, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond

De afdeling Risicobeheersing van de VRR brengt in het kader van externe veiligheid advies uit over de verantwoording van het groepsrisico en de mogelijkheden voor hulpverlening en zelfredzaamheid. De VRR doet dit door middel van een analyse van de omgeving waarbij risicobronnen, mogelijke scenario's en hun effecten worden beschouwd.

Voor het beoordelen van het ruimtelijk plan hoort het college van B en W een gemotiveerde afweging te maken tussen de overwegingen met betrekking tot externe veiligheid en de toegevoegde waarde van het ruimtelijke plan.

Advies VRR:

Ten behoeve van de verbetering van de zelfredzaamheid en bestrijdbaarheid kunnen geen maatregelen geborgd worden die vallen binnen de context van de Wet ruimtelijke ordening. Deze maatregelen kunnen echter wel gerealiseerd worden binnen de context van de gemeentelijke verantwoordelijkheid ex art. 3 Wet Veiligheidsregio's:

10.4.1 Vluchtroute volkstuinencomplex

Vanwege de ligging van de hogedruk aardgastransportleiding en het LPG-tankstation (beide gelegen ten oosten van het volkstuinencomplex) adviseerd de VRR een ontvluchtingsroute aan de westzijde van het volkstuinencomplex te realiseren.

Reactie:

De gemeente onderschrijft de wenselijkheid van deze ontvluchtingsroute. Omdat het om een bestaand volkstuinencomplex gaat, kan realisatie hiervan echter niet door middel van het bestemmingsplan worden geregeld. Bovendien zijn de groepsrisico's ter plaatse van de volkstuinen zeer laag, zodat de veiligheidssituatie ook zonder een ontvluchtingsroute als verantwoord wordt gezien.

10.4.2 Voorleggen aan regionale brandweer

Het plangebied laten voldoen aan de bereikbaarheid, ontsluiting en bluswatervoorziening zoals gesteld conform de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR). Dit behoort ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de afdeling OI&P van de Regionale Brandweer Rotterdam-Rijnmond District Noord.

Reactie:

De Regionale Brandweer heeft niet gemeld dat er in de huidige situatie knelpunten zijn met betrekking tot bereikbaarheid, ontsluiting en bluswatervoorziening. In het kader van (vervangende) nieuwbouw en eventuele herinrichting van het openbaar gebied dient te worden voldaan aan de richtlijnen. Het bestemmingsplan kan hierin geen rol spelen.

10.4.3 Voorlichtingscampagne

Draag zorg voor een goede voorlichting en instructie van de aanwezige personen zodat men weet hoe te handelen tijdens een calamiteit door middel van de campagne "Goed voorbereid zijn heb je zelf in de hand".

Reactie:

Dit wordt gezien als een algemeen advies aan de gemeente. Omdat het advies geen directe relatie heeft met het bestemmingsplan wordt het in dit kader voor kennisgeving aangenomen.

10.4.4 VRR is voldoende toegerust

De beschouwde risicobranden kunnen in de voorziene plannen tot incidenten leiden die vallen in de maatrampklasse I (toxisch scenario op de rijksweg A20) en maatrampklasse III (fakkelbrand hogedruk aardgastransportleiding W-521-03-KR en BLEVE-scenario LPG-tankstation Tjalklaan). De VRR is voldoende toegerust om deze scenario's op een effectieve manier te kunnen bestrijden.

Reactie:

Waarvan akte.