Plan: | Laurenskwartier |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1022Laurenskwrt-oh01 |
Bij het ontwikkelen van een nieuw ruimtelijk plan is het belangrijk rekening te houden met geluidsbronnen en de mogelijke hinder of overlast daarvan voor mensen. De basis voor het beoordelen van geluid is de Wet geluidhinder en de Luchtvaartwet. In deze wetten liggen normen vast voor geluid afkomstig van de industrie, weg- en spoorwegverkeer en luchtvaartverkeer.
Volgens de Wet ruimtelijke ordening (Wro) dient in het kader van goede ruimtelijke ordening sprake te zijn van een goede leefkwaliteit of leefomgevingskwaliteit. Deze begrippen zijn niet duidelijk omlijnd en kennen vele invalshoeken. Met betrekking tot geluid betekent het echter dat niet alleen gekeken wordt naar de geluidsbronnen genoemd in de Wet geluidhinder, maar ook naar niet wettelijke geluidsbronnen zoals scheepvaart, tramverkeer, 30 km/uur wegen, parkeervoorzieningen. Hierbij wordt het geluidsniveau in beeld gebracht.
In de Wet geluidhinder staan de geluidsgevoelige bestemmingen genoemd waarvoor maximaal toelaatbare geluidsbelastingen gelden maar ook hier geldt dat in het kader van een goede ruimtelijke ordening gekeken moet worden naar bestemmingen, die in de Wet geluidshinder niet als geluidsgevoelig zijn aangemerkt, maar dit wel kunnen zijn.
Rotterdams beleid
In het bestemmingsplan wordt een opsomming van geluidsgevoelige bestemmingen en eventueel nieuwe bronnen, of aanpassingen van bestaande bronnen weergegeven. Onderzocht wordt of de voorkeursgrenswaarde overschreden wordt. Is dit het geval, dan is onderzoek noodzakelijk naar maatregelen die genomen kunnen worden om de geluidsbelasting terug te dringen. Indien het niet haalbaar blijkt de geluidsbelasting terug te dringen tot de maximaal toelaatbare waarde biedt de Wet geluidhinder de mogelijkheid een hogere geluidsbelasting vast te stellen: het nemen van een Besluit hogere waarden. De motivering van dit besluit moet voldoen aan het Rotterdamse Ontheffingsbeleid Wet geluidhinder. Dit beleid is erop gericht het aantal geluidsgehinderden zoveel mogelijk terug te dringen.
Als in een zone langs een weg nieuwe situaties (ontwikkelingen) mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid. In het akoestisch onderzoek kunnen wegen waar een snelheid van maximaal 30 km/u geldt buiten beschouwing blijven. In de onderstaande tabel is de zonebreedte aangegeven.
Tabel Breedte geluidszones langs wegen
Soort gebied | Stedelijk- | -gebied | Buiten- | -stedelijk- | -gebied | ||||
Aantal rijstroken | 1 of 2 | 3 of meer | 1 of 2 | 3 of 4 | 5 of meer | ||||
Zonebreedte | 200 meter | 350 meter | 250 meter | 400 meter | 600 meter |
Ten aanzien van de geluidsinvloed van omliggende wegen op eventuele 'nieuwe' situaties (ontwikkellocaties) in het bestemmingsplan Laurenskwartierdient akoestisch onderzoek plaats te vinden. De te onderzoeken hoofdwegen zijn de Pompenburg, Goudsesingel, Marniersweg, Sint-Jacobsstraat, Sint-Jacobsplaats, Lombardkade, Meent, Botersloot, Pannekoekstraat, Hoogstraat, Westewagenstraat en Blaak. De overige wegen in het plangebied zijn niet relevant.
De verwachte etmaalintensiteiten van de binnenstedelijke wegen voor het jaar 2022zijn verstrekt door Stadsontwikkeling, afdeling Verkeer en Vervoer. In de volgende tabel is een overzicht opgenomen van de gehanteerde etmaalintensiteiten.
Etmaalintensiteiten binnenstedelijke wegen 2022
Straatnaam | tussen | en | etmaalint. 2022 | wegdektype |
Pompenburg | Hofplein | Couwenburg | 20.125 | DAB |
Pompenburg | Couwenburg | Goudsesingel | 18.150 | DAB |
Pompenburg | Goudsesingel | Lombardkade | 6.625 | DAB |
Goudsesingel | Pompenburg | Jonker Fransstraat | 20.575 | DAB |
Goudsesingel | Jonker Fransstraat | Oostplein | 13.550 | DAB |
Mariniersweg | Goudsesingel | Blaak | 10.075 | DAB |
Sint-Jacobsstraat | Noordmolenwerf | Sint-Jacobsbrug | 1.850 | KV |
Sint-Jacobsplaats | Sint-Jacobsbrug | Voetgangerszone | 325 | KV |
Lombardkade | Oppert | Goudsesingel | 875 | KV |
Meent | Westewagenstraat | Goudsesingel | 6.775 | DAB |
Botersloot | Meent | Librijesteeg | 800 | KV |
Pannekoekstraat | Meent | Mariniersweg | 550 | KV |
Hoogstraat | Botersloot | Kipstraat | 550 | KV |
Hoogstraat | Kipstraat | Goudsewagenstraat | 2.125 | KV |
Meent | Coolsingel | Rodezand | 3.825 | DAB |
Meent | Rodezand | Westewagenstraat | 4.750 | DAB |
Meent | Westewagenstraat | Goudsesingel | 9.725 | DAB |
Westewagenstraat | Meent | Leeuwenstraat | 1.375 | KV |
Blaak | Coolsingel | Keizerstraat | 31.775 | DAB |
Blaak | Keizerstraat | Verl. Willemsbrug | 28.750 | DAB |
Blaak | Verl. Willemsbrug | Mariniersweg | 32.475 | DAB |
DAB=Dicht asfalt
KV=Klinkers in keperverband
In het akoestisch rapport is een overzicht gegeven van het gehanteerde rekenmodel. Het model is gemaakt met behulp van het programma WinHavik (versie 8.091) van DirActivity software. Het programma maakt bij de berekeningen gebruik van het Royal Haskoning rekenhart voor wegverkeerslawaai (versie 14) en railverkeerslawaai (versie 9). De rekenharten rekenen volgens SRMII conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006.
Resultaten akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai
Locatie | Wegvak, zoneplichtige weg | Rekenpunt | Hoogte (meter) |
Lden (dB)
(incl aftrek art 110 Wgh) |
W1 | alle wegen | <48 | ||
AFa | Alle wegen | <48 | ||
AFb | Westewagenstraat | 04b.2 | 4.5 | 49.8 |
AFc | Westewagenstraat | 04c.2 | 1.5 | 56.9 |
Meent | 04c.3 | 34.5 | 49.48 | |
W2 | Lombardkade | 05.4 | 1.5 | 55.1 |
Meent | 05.1 | 4.5 | 61.9 | |
W3 | Meent | 11.2 | 13.5 | 55.3 |
Botersloot | 11.6 | 4.5 | 53.3 | |
Pannekoekstraat | 11.5 | 4.5 | 53.0 |
De voorkeurswaarde van 48 dB wordt op de gevels van de locaties AF, W2 en W3 overschreden als gevolg van één of meerdere wegen. Overschrijdingen zijn er als gevolg van de Westewagenstraat, Meent, Lombardkade, Botersloot en Pannekoekstraat. De maximaal toelaatbare geluidsbelasting voor woningen en overige geluidsgevoelige bestemmingen van 63 dB wordt niet overschreden. De berekende geluidsbelasting blijft onder de plandrempel van 68 dB (exclusief aftrek art. 110g), zoals genoemd in het Rotterdams actieplan geluid voor ‘centrum-stedelijk gebied’.
De maximaal toelaatbare geluidsbelasting van 53 dB voor gezondheidzorggebouwen wordt wel
overschreden op de locaties AF, W2 en W3. De mate van overschrijding is weergegeven
in bovenstaande tabel. Deze overschrijdingen zijn er als gevolg van de wegen: Westewagenstraat, Meent, Lombardkade en Pannekoekstraat.
Bronmaatregelen
Bij bronmaatregelen kan gedacht worden aan een stiller type wegdek. In het bestemmingsplan Laurenskwartier worden de ontwikkellocaties deels flexibel bestemd. Dit betekent dat diverse geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt worden. Door toepassing van een stiller wegdek op alle bovengenoemde wegen kan de geluidsbelasting worden gereduceerd op de gevel van elke ontwikkellocatie. De geluidsreductie per ontwikkellocatie is onder andere afhankelijk van het bestaande wegdektype en het toe te passen stillere wegdektype. De geluidsreductie kan oplopen tot maximaal 4 dB.
Overdrachtmaatregelen
Het toepassen van schermen zijn vanuit stedenbouwkundig en verkeerskundig oogpunt niet wenselijk/mogelijk.
Ontvangstmaatregelen
Door een adequate akoestische inrichting van het plan en een akoestisch gunstige indeling van woningen kan een goed akoestisch klimaat worden gecreëerd. Hierbij kan worden gedacht aan de situering van geluidsgevoelige ruimtes binnen een woning, vooral (hoofd)slaapkamers, voor zover mogelijk aan de minst belaste gevels te realiseren. Het realiseren van de vereiste binnenwaarde door middel van aanvullende geluidswerende gevelvoorzieningen is technisch en financieel haalbaar. Op de locaties AF, W2 en W3 wordt de maximaal toelaatbare geluidsbelasting van 53 dB voor gezondheidszorggebouwen overschreden. Voor de locaties AF, W2 en W3 zijn gezondheidszorggebouwen uit gesloten.
Tramlawaai wordt volgens het Rotterdamse ontheffingsbeleid niet getoetst aan de voorkeursgrenswaarde van de Wet geluidhinder. Over de Pompenburg en Goudsesingel rijden de tramlijnen 7 en 8. Over de Blaak rijdt tramlijn 21.
Overeenkomstig de systematiek van verkeerswegen hebben ook spoorwegen een toetsingszone voor geluidshinder. De omvang van deze zone is per traject opgenomen in het 'Besluit geluidhinder spoorwegen'. In en ten noorden van het plangebied ligt de railtraject 607 (Rotterdam – Dordrecht). Het gedeelte binnen het plangebied bevindt zich in een spoortunnel, ten noorden van het plangebied
bevindt zich de tunnelmond. Delen van het plangebied liggen binnen de geluidszone van genoemd
spoortraject. Het railtraject heeft een zonebreedte van 800 meter. In het akoestisch rekenmodel is
rekening gehouden met de deels bovengrondse en deels ondergrondse ligging van het spoor.
locatie | rekenpunt | hoogte rekenpunt | Lden (dB) |
alle locaties | <53 |
Op de locaties blijft de geluidsbelasting van railverkeer onder de voorkeurswaarde voor
woningen, gezondheidszorggebouwen (55 dB) en andere geluidsgevoelige bestemmingen (53
dB).
De maximaal toelaatbare geluidsbelasting voor woningen en overige geluidsgevoelige bestemmingen van 68 dB wordt niet overschreden. De geluidsbelasting overschrijdt ook niet de, in het Rotterdams actieplan geluid genoemde, plandrempel van 68 dB.
Bron- en overdrachtmaatregelen
Gezien de voorkeurswaarde niet wordt overschreden is het financieel niet wenselijk om maatregelen te treffen aan de bron of in het overdrachtsgebied.
Daarnaast is het geluid afkomstig van het wegverkeer op de Pompenburg maatgevend.
Ontvangermaatregelen
Ook voor railverkeer geldt dat door een adequate akoestische inrichting van het plan en een
akoestisch gunstige indeling van gebouwen, in woningen een goed akoestisch klimaat kan worden
gecreëerd.
Voor industrielawaai afkomstig van het industrieterrein Delftsevaart (de nutsvoorziening aan het Grotekerkplein) is gebruik gemaakt van het MTG-model van DCMR. Hiermee is een rekenmodel gemaakt met behulp van het programma Geomilieu (versie 1.31). De geluidszone is weergegeven in onderstaande figuur. In de geluidszone is één ontwikkeling gepland.
locatie | rekenpunt | hoogte ( meters) | Letmaal [db(A)] |
AFb | 04b.2_E | 22.5 | 51.50 |
AFc | 04c.4_E | 22.5 | 54.4 |
De voorkeurswaarde wordt op beide locaties binnen de geluidszone overschreden. De maximaal
toelaatbare geluidsbelasting wordt niet overschreden.
Bij gebouwen op of in de buurt van de spoortunnel (binnen 25 meter tot de buitenste spoorstaaf) kan trillingshinder en contactgeluid optreden. In Nederland bestaat nog geen wetgeving voor het voorkomen van hinder of schade door trillingen. Wel is het (op grond van jurisprudentie) raadzaam om in de bouwplanfase de richt- en grenswaarden voor trillingen uit de handreiking industrielawaai en vergunningverlening te hanteren. Aan deze waarden voor trillingen kan bijvoorbeeld worden voldaan door de gebouwimpedantie te verhogen, door zwevende dekvloeren of door het afveren van gebouwen.
Met wijzigingsbevoegdheid 2 (Meentpleinlocatie) wordt bebouwing mogelijk gemaakt binnen het voor trillingen relevante gebied, zodat aan dit onderwerp t.z.t. aandacht dient te worden besteed.
Uit de rekenresultaten is gebleken dat de voorkeurswaarde voor wegverkeer op de locatie W1 niet wordt overschreden. Bij de andere locaties wordt de voorkeurswaarde wel overschreden. De maximale grenswaarde van 63 dB voor woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen wordt niet overschreden. De maximale grenswaarde van 53 dB voor gezondheidszorggebouwen wordt wel overschreden, namelijk op de locaties AF, W2 en W3 Op deze locaties zijn nieuwe gezondheidszorggebouwen uitgesloten. De voorkeurswaarde voor railverkeer wordt niet overschreden. De maximale grenswaarde van 68 dB wordt hierbij niet overschreden. Gebleken is dat de maximaal berekende geluidsbelastingen voor wegverkeerslawaai en railverkeerslawaai de plandrempel van 68 dB uit het Rotterdams actieplan Geluid niet overschrijdt.
Het aanvragen van een hogere grenswaarde bij Burgemeester en Wethouders is mogelijk. In de onderstaande tabel wordt per wegvak de hogere grenswaarde aangegeven per wegvak.
locatie | Zoneplichtige bron |
LEtmaal
Industrie [dB(A)] |
LDEN
Railverkeer[dB] |
LDEN
wegverkeer (incl. aftrek art. 110g Wgh) [dB] |
|
AFb | Westewagenstraat Industrieterrein Delftsevaart |
52 |
50 - |
||
AFc | Westewagenstraat Meent Industrieterrein Delftsevaart |
54 |
57 49 - |
||
W2 | Lombardkade Meent |
55 62 |
|||
W3 | Meent Botersloot Pannekoekstraat |
55 53 53 |
Ontheffingsbeleid Rotterdam
De, in het ontheffingsbeleid, vereiste geluidsluwe gevel geldt alleen voor woningen. Daarom is bij alle locaties gekeken in hoeverre er geluidsluwe gevellijnen aanwezig zijn. Gebleken is dat alle locaties over minimaal één geluidsluwe zijde beschikken.
Het realiseren van woningen in een aantal locaties is een belangrijk aandachtspunt en
randvoorwaarde bij de uitwerking van het ontwerp.