direct naar inhoud van 4.4 Juridische planbeschrijving
Plan: Lombardijen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1019Lombard-oh01

4.4 Juridische planbeschrijving

4.4.1 Plansystematiek

Bij het opstellen van de regels is aansluiting gezocht bij het "Standaard bestemmingsplan Rotterdam" van 1 mei 2009. Met het gebruik van een standaardbestemmingsplan beoogt de gemeente een samenhangend geheel aan bestemmingsplannen te creëren, waarbij de verschillende regelingen zo min mogelijk uiteenlopen.

De regels van het plan bestaan uit de volgende onderdelen:

  • inleidende regels;
  • bestemmingsregels;
  • algemene regels;
  • overgangs- en slotregel.

Op de plankaart (verbeelding) zijn de voorkomende functies apart bestemd. Hierdoor is het mogelijk om met bijbehorend renvooi (verklaring van de bestemming) te zien welke bestemmingen aan de gronden binnen het plangebied zijn gegeven. In de bijbehorende regels zijn de bestemmingen van de gronden en gebouwen beschreven..

4.4.2 Wonen
4.4.2.1 Werken aan huis

In de voorschriften is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Deze regeling gaat uit van een zo groot mogelijke flexibiliteit in toegestane bedrijfsactiviteiten, mits de omgeving geen gevaar loopt en geen onevenredige hinder ondervindt van de activiteit. De bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan in alle woningen, ongeacht het type woning of het gebied waar de woning staat. De belangrijkste voorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.

4.4.2.2 Vergunningvrij bouwen op het achtererfgebied

Per 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden, alsmede het Besluit omgevingsrecht (Bor). Gelijktijdig is het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken van de Woningwet vervallen.

De vergunningvrije activiteiten zijn nu opgesomd in de artikelen 2 en 3 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor).

Een omgevingsvergunningvrij bouwwerk op grond van artikel 2 van het Bor is zonder meer toegestaan, hiervoor hoeft niet naar het bestemmingsplan te worden gekeken. Voor bouwwerken die toegestaan zijn op grond van artikel 3 van het Bor is bij strijdigheid met het bestemmingsplan wel een omgevingsvergunning vereist.

4.4.2.3 Diverse woonbestemmingen

De meeste woningen in het plangebied zijn bestemd als "Wonen". Het betreft woongebouwen die niet gemengd zijn met andere functies. De woningen dienen afgedekt te worden met een plat dak.

De woongebouwen met een andere functie op de begane grond zijn bestemd als "Gemengd - 1" of "Gemengd - 2". Daarbij zijn de verdiepingen uitsluitend bestemd voor woningen, terwijl op de begane grond detailhandel, kantoren of bedrijven zijn toegestaan bij "Gemengd - 1", of maatschappelijke voorzieningen bij de bestemming "Gemengd - 2".

De eengezinswoningen, de niet gestapelde woningen in een meer open bebouwing, welke mogen worden afgedekt met een plat dak of een kap, zijn bestemd als "Wonen - 1".

De niet gestapelde vrijstaande woningen zijn bestemd als "Wonen - 2". Ook deze woningen mogen afgedekt worden met een plat dak of met een kap.

De bestemming "Wonen - Bijzonder woongebouw" is voorbehouden aan die woonfuncties waarbij 24 uur per etmaal zorg aanwezig is, c.q. verleend wordt.

Vrijstaande bergingen behorende bij woningen zijn bestemd als "Wonen - Berging". Garageboxen zijn bestemd als "Verkeer - Garagebox".

De bestemming "Woongebied" is voornamelijk gelegd op het westelijke gedeelte van het Pascalkwartier. Het betreft een flexibele, globale bestemming ten behoeve van vrijstaande woningen resp. twee woningen onder een kap.

De bestemming "Wonen - Woonwagenstandplaats" is gebruikt voor de 15 woonwagenstandplaatsen met het daarbij behorende erf (terrein "Bijenpark"), alsmede ontsluitingswegen en -paden, groen- en parkeervoorzieningen.Per woonwagenstandplaats is een bouwvlak aangegeven.

Gekozen is voor een regeling waarbij het op het tijdstip van terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan aanwezige bebouwd oppervlak per bouwvlak (standplaats) niet mag toenemen. Dit houdt verband met de brandveiligheidsituatie op het terrein. Bekend is dat enige woonwagens te dicht op elkaar staan, terwijl van andere woonwagens niet bekend is of de gevels ervan voldoende brandwerend vermogen hebben. Teneinde de situatie niet verder te laten verslechteren, is gekozen voor een bevriezing van de huidige situatie.

Op het tijdstip van terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan is het oppervlak van de standplaats met de meeste bebouwing voor 67 % bebouwd. Teneinde gebruikers van standplaatsen met minder bebouwd oppervlak dan 67 % een uitbreidingsmogelijkheid te bieden, is een ontheffingsregeling opgenomen ten behoeve van een uitbreiding tot maximaal 70 % van het oppervlak van een bouwvlak, mits een afstand van ten minste 5 meter in acht wordt genomen tot de bebouwing op een naastgelegen bouwvlak, dan wel aangetoond wordt door de aanvrager dat de de nieuwbouw voldoet aan de brandveiligheidseisen zoals gesteld in het Bouwbesluit.

Zie onderstaande tabel voor de oppervlakte per bouwvlak (standplaats).

Standplaatsnummer   Oppervlakte standplaats   bebouwingspercentage  
1   295   55%  
2   255   45%  
3   255   39%  
4   255   44%  
5   255   67%  
6   255   61%  
7   255   50%  
8   255   55%  
9   255   44%  
10   255   35%  
11   255   58%  
12   255   40%  
13   255   53%  
14   255   66%  
15   255   59%  

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1019Lombard-oh01_0004.jpg"

Om bij brand de vluchtmogelijkheden van het centrum te borgen en tevens de openheid richting de omgeving blijvend te garanderen, is de groenstrook in het hart van het centrum als "Groen" bestemd. Hierop mogen geen woonwagens worden geplaatst.

4.4.3 Buitenruimte (verkeer, groen, water)

De hoofdwegen in het plangebied hebben de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" gekregen. Deze bestemming is bedoeld voor wegen ten behoeve van het doorgaande verkeer, met de bijbehorende bruggen en viaducten, tramlijnen en parkeerplaatsen. En daarnaast natuurlijk ook voor wandel- en fietspaden en gebouwtjes en bouwwerken ten behoeve van deze functies. Binnen deze bestemming zijn de 50-km wegen opgenomen die, gebaseerd op de wegcategorisering duurzaam veilig, ook in de toekomst 50-km wegen zullen blijven.

De bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" is opgenomen voor de buurtontsluitingswegen met de bijbehorende trottoirs. Ook pleinen, snippergroen, speeltoestellen en water vallen hieronder. Binnen deze bestemmingen is ook de aanleg van nieuwe waterpartijen en watergangen mogelijk indien dit vanuit het oogpunt van waterbeheer wenselijk is. Dit betekent dat veranderingen in de inrichting van de openbare ruimte kunnen worden doorgevoerd zonder planherziening (mits de veranderingen passen binnen deze bestemming).

Structurele groengebieden zijn bestemd als "Groen". Binnen deze bestemming zijn behalve groenvoorzieningen, ook voet- en fietspaden, water, auto-ontsluitingen en speeltoestellen toegestaan.

Bestaand of nieuw te realiseren water is belegd met de bestemming "Water - 1".

Door middel van de wijzigingsbevoegdheid "wro-zone wijzigingsgebied - 1" is voorzien in een mogelijkheid om te zijner tijd het Spinozapark aan de oostzijde te vergroten door veel van de bestaande bebouwing te slopen en groen en water toe te voegen.

4.4.4 Voorzieningen (bedrijven en sociaal-culturele voorzieningen e.d.)
4.4.4.1 Maatschappelijke voorzieningen

Onder maatschappelijke voorzieningen worden sociale, culturele, medische, educatieve en levensbeschouwelijke voorzieningen verstaan. Dit betekent dat een functie die past in deze definitie zonder planwijziging vervangen kan worden door een andere passende functie.

Deze functie is met de bestemming "Maatschappelijk - 1" of "Maatschappelijk - 2" op de verbeelding gezet, waarbij laatstgenoemde bestemming voorbehouden is voor de niet-geluidsgevoelige maatschappelijke voorzieningen.

4.4.4.2 Bedrijven en andere voorzieningen

Met de bestemming "Bedrijf - 2" zijn bedrijven t/m categorie 2 van de lijst van bedrijfsactiviteiten opgenomen. Tevens zijn door middel van een aanduiding op de plankaart een aantal bedrijven in een hogere categorie in deze bestemming opgenomen onder voorwaarde dat na bedrijfsbeeindiging slechts een bedrijf in categorie 2 of lager is toegestaan (het betreft o.a. een chemisch reinigingsbedrijf aan Bollandstraat 37, een meubelfabriek / stoffeerderij aan Pascalweg 116 en een hoveniersbedrijf aan Kooiwalweg 12.

Voor bedrijventerrein de Laagjes geldt dat bedrijven tot en met milieucategorie 3.2 zijn toegestaan, met dien verstande dat binnen een zone van 100 meter gemeten uit de omliggende woonbestemmingen, bedrijven t/m categorie 3.1 zijn toegestaan. Dit is door middel van een aanduiding op de plankaart aangegeven.

De bestemming "Gemengd - 1" voorziet in een flexibele bestemming waarbinnen functies zijn toegestaan als detailhandel, kantoren en bedrijven (t/m categorie 1) op de begane grond en woningen uitsluitend op de verdiepingen.

De bestemming "Gemengd - 2" is gelegd op de gronden van de Parkflat aan de Catullusweg, waarbij maatschappelijke voorzieningen op de begane grond zijn toegestaan, woningen op de verdiepingen, alsmede een ondergrondse parkeergarage.

4.4.5 Dubbelbestemmingen

In het plan is ter hoogte van de Vaanweg - Victor Hugoweg - Spinozaweg een ondergrondse hoogspanningsverbinding gelegen. De voor "Leiding - Hoogspanning" aangewezen gronden zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemming(en), mede bestemd voor ondergrondse hoogspanningsleidingen (6 x 150 kV), met de daarbij behorende belemmerde stroken van 5 meter aan weerszijden van de hartlijn leiding hoogspanning.

De voor "Waarde - Archeologie" aangewezen gronden zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, mede bestemd voor behoud van de aan de gronden eigen zijnde archeologische waarden.

De voor "Waterstaat - Waterstaatkundige functie" aangewezen gronden zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, mede bestemd voor de instandhouding van een hoofdwatergang.

4.4.6 Belwinkels (bij winkels) en seksinrichtingen

In dit plangebied komt een belwinkel (bij winkels) voor, ook wel belhuis genoemd. De aanwezigheid van belwinkels wordt in Rotterdam in menig deelgemeente in toenemende mate als problematisch ervaren. Voor belwinkels die alleen de mogelijkheid bieden om (goedkoop) te telefoneren geldt de Winkeltijdenwet niet en dat betekent dat die dienst 24 uur per dag, 7 dagen in de week, mag worden aangeboden. Dit kan leiden tot overlast door het komen en gaan van klanten op late uren in straten waar wonen en detailhandel van oudsher worden gecombineerd. Het voorkomen van overlast in verband met de bescherming van de leefbaarheid van een gebied, wordt in dit bestemmingsplan vertaald in direct werkende beperkende gebruiksregels.
Overeenkomstig Rotterdams beleid in de "leefmilieuverordening belhuizen" (van kracht geworden op 22 december 2006) legt dit bestemmingsplan de realisatie van belwinkels aan banden. Het beleid is gericht op het beperken van het aantal belwinkels in Rotterdam tot het aantal dat aanwezig was ten tijde van het van kracht worden van de genoemde leefmilieuverordening.

Het bestemmingsplan bestemt hiertoe de bestaande belwinkel positief. Op de plankaart en in de planregels wordt hiertoe op adres de aanduiding "belwinkel" opgenomen (Dumasstraat 233). Elders in dit plangebied is geen belwinkel toegestaan.

Binnen dit bestemmingsplan zijn geen seksinrichtingen bestemd.