direct naar inhoud van 10.1 Provincie Zuid-Holland, directie Ruimte en Mobiliteit
Plan: Lombardijen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1019Lombard-oh01

10.1 Provincie Zuid-Holland, directie Ruimte en Mobiliteit

De provincie geeft aan dat het provinciale beoordelingskader is vastgelegd in de provinciale Structuurvisie en de Verordening Ruimte. Het plan is op enkele punten niet conform dit beleid.

10.1.1 Afstemming kantorenprogramma

De bestemming Gemengd - 1 maakt o.a. de functie bedrijven mogelijk. Op grond van artikel 11.3.3. zijn bedrijfsgebonden kantoren mogelijk tot maximaal 3.000 m2 b.v.o. per bedrijf.

Dit is volgende de provincie in strijd met artikel 7 lid 3 van de Verordening Ruimte. Ingevolge deze bepaling dienen plannen die voorzien in nieuwe kantoren met een omvang van meer dan 1.000 m2 b.v.o. per vestiging in overeenstemming te zijn met een regionaal afgestemd kantorenprogramma..

Commentaar

Ontkend wordt dat de regeling voor bedrijfsgebonden kantoren in strijd is met de Verordening Ruimte. Artikel 7 lid 3 van de Verordening heeft ons inziens betrekking op nieuwe, zelfstandige kantoorvestigingen. Het maximum van 3.000 m2 b.v.o. voor bedrijfsgebonden kantoren is toegestaan op grond van artikel 7 lid 2 sub c. van de Verordening.

10.1.2 Herstructurering bedrijventerrein

Op het bedrijventerrein "De Laagjes" is het bedrijf De Klok niet opgenomen. In het kader van de Uitvoeringssubsidie herstructurering bedrijventerrein is een subsidie ter beschikking gesteld, waarbij afspraken zijn gemaakt met als doel ruimtewinst te realiseren. De plantoelichting maakt niet duidelijk in welke mate de afspraken t.a.v. intensivering van het ruimtegebruik planologisch worden gefaciliteerd.

Commentaar

Het afvalverwerkingbedrijf De Klok (Molenvliet 4) zal alsnog als een bedrijf in categorie 4.2 worden opgenomen in de bestemming "Bedrijf - 3".

De goede ruimtelijke onderbouwing ten behoeve van de ruimte-intensivering voor bedrijfsdoeleinden is nog in voorbereiding, zodat dit niet meegenomen kon worden in het onderhavige plan. De bedoeling is later een apart bestemmingsplan te maken voor het gehele, uitgebreide, bedrijventerrein, inclusief het noordelijk deel dat thans binnen de grenzen van de deelgemeente Feijenoord valt. In dat kader zal intensivering van het ruimtegebruik mogelijk worden gemaakt.

10.1.3 Externe veiligheid spoor

Ten aanzien van externe veiligheid wordt opgemerkt dat het plan is gelegen binnen het invloedsgebied van het spoorvervoer Rotterdam CS - Barendrecht en van de Betuwelijn. Over deze spoorlijnen worden gevaarlijke stoffen vervoerd.

De toelichting vermeldt een ruime overschrijding van het oriëntatiewaarde van het groepsrisico in geval van samenlading (bont transport). Dit betreft zowel de huidige als de toekomstige eindsituatie.

Deze eindsituatie is in strijd met het provinciaal ruimtelijk belang, omdat nog onvoldoende aannemelijk kan worden gemaakt dat het plan op termijn zal voldoen aan de oriëntatiewaarde van het groepsrisico.

Commentaar

T.a.v. het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor (traject Rotterdam - Barendrecht) geldt dat de overschrijdingsfactor 5,2 - 5,6 maal de oriënterende waarde bedraagt van het groepsrisico bij zowel de huidige als de toekomstige situatie in geval van samenlading (bonte treinen). In geval van bloktreinen met brandbaar gas wordt de oriënterende waarde niet overschreden (overschrijdingsfactor 0,3).

T.a.v. het Betuwelijn-transport van gevaarlijk stoffen geldt dat zowel in de huidige als toekomstige situatie de oriënterende waarde van het groepsrisico niet wordt overschreden. Dit geldt zowel bij bonte als bij bloktreinen.

Al geruime tijd wordt gewerkt aan de realisatie van het Basisnet spoor. De invoering van het Basisnet wordt voorzien in 2012. Bij invoering van het Basisnet zal dit leiden tot een verlaging van de kans op een ongeval, waardoor het groepsrisico zal dalen tot ver onder de oriënterende waarde. Gelet op het gegeven dat in het plan geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt, de hoogte van het groepsrisico wordt veroorzaakt door de intensivering van het transport van gevaarlijke stoffen op het spoor en de maatregelen in het kader van het Basisnet, wordt de overschrijding van het groepsrisico aanvaardbaar geacht.

10.1.4 Advies Veiligheidsregio ontbreekt

Voorts ontbreekt nog een advies van de Veiligheidsregio Rotterdam - Rijnmond. Door de VRR voorgestelde maatregelen dienen te worden betrokken bij de groepsrisico verantwoording. Ingeval voorgestelde maatregelen worden overgenomen, dient dit in het plan te worden geborgd.

Commentaar

Het advies van de VRR is reeds ontvangen en verwerkt in het bestemmingsplan.