Plan: | Overschiese Kleiweg en Zestienhovensekade |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02 |
Het plangebied is gelegen binnen de Oudendijksepolder en de Bergpolder. De Oudendijksepolder ligt aan weerszijden van zijn ontginningsbasis, de oude dijk - de oudste zeewering in dit gebied -, opgeworpen halverwege de twaalfde eeuw om de herhaaldelijke overstromingen tegen te houden. Tegenwoordig heet dit tracé de Overschiese Kleiweg. In tegenstelling tot de Zestienhovense polder loopt het verkavelingspatroon in de Oudendijksepolder noord/zuid. De historische infrastructuur van het gebied wordt gevormd door de Zestienhovensekade-Overschiese Kleiweg (gelegen tussen Overschie en Schiebroek) en de Rotterdamse Schie.
De tweede helft van de negentiende eeuw stond voor Overschie in het teken van de industriële ontwikkeling. Langs de Rotterdamse Schie verrezen bedrijfspanden en arbeiderswoningen. Na 1900 werd Overschie geconfronteerd met Rotterdamse expansiedrang. Deze uitte zich enerzijds in annexatie en anderzijds in een bevolkingsoverloop die het aantal inwoners van het dorp in de jaren '20 van de twintigste eeuw deed verdubbelen. In de nabijheid van de oude dorpskernen vond in de jaren '20 en '30 van de twintigste eeuw planmatige uitleg plaats, waarbij tegenstellingen niet werden gemeden: rond de Burgemeester Bosstraat/Terpstraat bouwde men omstreeks 1925 een dorpsachtig buurtje met lage huisjes in de trant van de bouwstijl van de Amsterdamse School; iets later verrees Nieuw Zakelijke strokenbouw langs de Prins Mauritssingel. De jaren '30-bebouwing onderscheidt zich niet van gelijktijdige bebouwing elders in de stad. De wijken werden als onderdeel van het duizend-woningenplan voltooid met strokenbouw. De gedeeltelijke demping van de Rotterdamse Schie in 1941-1942 betekende de genadeslag voor de kleine industrie aan de Zestienhovensekade. Eerder reeds had de binnenvaart, na de voltooiing van het tracé Delfshavense Schie-Coolhaven, het oude Rotterdamse kanaal grotendeels verlaten. Na de oorlog werd het dorp Overschie door de aanleg van de A13 in tweeën gedeeld.