direct naar inhoud van 6.4 Geluid
Plan: Jaffa-West
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1014JaffaWest-oh01

6.4 Geluid

Geluidhinder kan ontstaan door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. Deze normen geven de hoogst acceptabele geluidsbelasting bij geluidsgevoelige functies zoals woningen.

Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting maakt de Wet onderscheid tussen bestaande situaties en nieuwe situaties. Nieuwe situaties zijn nieuw te bouwen geluidsgevoelige functies of nieuwe geluidhinder veroorzakende functies.

6.4.1 Wegverkeer

Als in een zone langs een weg nieuwe situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid. In het akoestisch onderzoek kunnen wegen waar een snelheid van maximaal 30 km/u geldt buiten beschouwing blijven. In de onderstaande tabel is de zonebreedte aangegeven.

Tabel 6.1 Breedte geluidszones langs wegen

Soort gebied   Stedelijk-   -gebied   Buiten-   -stedelijk-   -gebied  
Aantal rijstroken   1 of 2   3 of meer   1 of 2   3 of 4   5 of meer  
Zonebreedte   200 meter   350 meter   250 meter   400 meter   600 meter  

In nieuwe situaties is de voorkeursgrenswaarde aan de gevel 48 dB. Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. De onderbouwing van dit voornemen, het ontwerpbesluit, wordt tegelijkertijd met het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.

Ten aanzien van de geluidsinvloed van omliggende wegen op eventuele 'nieuwe' situaties in het bestemmingsplan Jaffa-Westdient akoestisch onderzoek plaats te vinden. De te onderzoeken hoofdwegen zijn de Oudedijk, Vlietlaan, Goudse Rijweg, Boezemweg, Boezemsingel en Boezemstraat.De overige wegen in het plangebied zijn niet relevant.

De verwachte etmaalintensiteiten van de binnenstedelijke wegen voor het jaar 2021zijn verstrekt door dS+V, afdeling Verkeer en Vervoer. In de volgende tabel is een overzicht opgenomen van de gehanteerde etmaalintensiteiten van de onderzochte wegen. De cursief weergegeven wegvakken zijn niet-zondeplichtig.

Tabel 6.2 Etmaalintensiteiten binnenstedelijke wegen 2021

Straatnaam   Tussen   En   Etmaal-
intensiteit  
Wegdektype1  
Oudedijk   Jericholaan   Jaffa   9.125   Klinkers/DAB  
Vlietlaan   Oudedijk   Goudse Rijweg   9.850   klinkers  
Goudse Rijweg   Vlietlaan   Spohiakade   9.725   DAB  
Goudse Rijweg   Spohiakade   Boezemweg   8.375   DAB  
Sophiakade   Goudse Rijweg   Jaffadwarsstraat   1.150   klinkers  
Boezemweg   Gerdesiaweg   Goudse Rijweg   12.600   DAB  
Boezemsingel   Goudse Rijweg   Boezemstraat   19.900   DAB  
Boezemstraat   Boezemsingel   Pijperstraat   19.900   DAB  
Boezemstraat   Pijperstraat   Rusthoflaan   21.175   DAB  
Catharinastraat   Goudse Rijweg   Fuikstraat   925   klinkers  
Ommoordsestraat   Goudse Rijweg   Fuikstraat   925   klinkers  
Fuikstraat   Sophiakade   Vlietlaan   1.850   klinkers  
Berkelstraat   Sophiakade   Vlietlaan   1.375   klinkers  
Sophiastraat   Fuikstraat   Jaffadwarsstraat   1.375   klinkers  

Klinkers = klinkers in keperverband

DAB = Dicht asfalt beton

In het akoestisch rapport is een overzicht gegeven van het gehanteerde rekenmodel. Het model is gemaakt met behulp van het programma WinHavik (versie 7.79) van DirActivity software. Het programma maakt bij de berekeningen gebruik van het Royal Haskoning rekenhart voor wegverkeerslawaai (versie 12). De rekenharten rekenen volgens SRMII conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006.

Tabel 6.3 Resultaten akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai

Locatie   Weg   Rekenpunt   Hoogte Rekenpunt   Lden [dB]  
A   Goudse Rijweg   A.2   4.5   62  
  Overige wegen   -   -   <48  
B   Alle wegen   -   -   <48  
C   Goudse Rijweg   C.3   4.5   63  
  Overige wegen   -   -   <48  
D   Goudse Rijweg   D.2   4.5   59  
  Overige wegen   -   -   <48  
E   Alle wegen   -   -   <48  
F   Goudse Rijweg   F.2   10.5   50  
  Vlietlaan   F.5   7.5   55  
  Overige wegen   -   -   <48  
G   Alle wegen   -   -   <48  
H   Vlietlaan   H.2   4.5   63  
  Overige wegen   -   -   <48  

Conclusie wegverkeerslawaai

De geluidsbelasting op de gevel van de afzonderlijke locaties is berekend. De Ommoordsestraat, Sophiakade, Fuikstraat, Catharinastraat en Berkelstraat heeft een toegestane maximumsnelheid van 30 km/u. Conform de Wgh is deze weg niet getoetst, maar wel inzichtelijk gemaakt. De geluidsbelasting bij de zoneplichtige wegen is getoetst aan de voorkeursgrenswaarde zoals in de Wgh is vastgelegd. Bij vijf locaties wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden.

Andere gezondheidszorggebouwen zijn in het akoestisch onderzoek onderzocht, maar worden niet bestemd in dit bestemmingsplan en zijn om die reden niet relevant.

Alle woningen op de ontwikkellocaties beschikken over minimaal één geluidluwe zijde. Echter, Op sommige gevels van de locaties A, C, D en H is de geluidbelasting hoger dan 53 dB. Bij het verder uitwerken van deze ontwikkellocaties dient per woning minimaal één geluidluwe gevel, en indien van toepassing, een geluidluwe buitenruimte te worden voorzien. Er kan bijvoorbeeld een binnenplaats worden gerealiseerd om te voldoen aan het ontheffingsbeleid. Realisatie van een binnenplaats is, gezien de afmetingen van de ontwikkellocaties, mogelijk.

In de onderstaande tabel wordt per wegvak de aan te vragen hogere waarde gegeven.

Tabel 6.4 Overzicht aan te vragen hogere waarde

Locatie   Bestemming   zoneplichtige weg   Lden ( incl. aftrek art. 110g Wgh) [dB]  
A   Woningen / andere geluidsgevoelige bestemming   Goudse Rijweg   62  
C   Woningen / andere geluidsgevoelige bestemmingen   Goudse Rijweg   63  
D   Woningen   Goudse Rijweg   59  
F   Woningen   Goudse Rijweg
Vlietlaan  
50
55  
H   Woningen / andere geluidsgevoelige bestemmingen   Vlietlaan   63  

6.4.2 Railverkeer

Tramlawaai wordt volgens het Rotterdamse ontheffingsbeleid niet getoetst aan de voorkeursgrenswaarde van de Wgh.

Overeenkomstig de systematiek van verkeerswegen hebben ook spoorwegen een toetsingzone voor geluidhinder. De omvang van deze zone is per traject opgenomen in het 'Besluit geluidhinder spoorwegen'. Het plangebied valt buiten de aandachtszone voor railverkeer.

6.4.3 Conclusie

Wegverkeerslawaai

De geluidbelasting op de gevels van de locaties B, E en G vanwege het wegverkeer op zoneplichtige ligt onder de voorkeurswaarde van 48 dB. Er zijn voor deze locaties geen maatregelen of hogere grenswaarde procedure nodig.
Op de grenzen van de locaties A, C, D en H wordt de voorkeurswaarde van 48 dB als gevolg van wegverkeer op de Goudse Rijweg of de Vlietlaan overschreden.
Het is niet mogelijk de geluidbelasting bij locaties A, C, D en H vanwege het wegverkeer door middel van toepassing van een stiller wegdek tot de voorkeurswaarde te beperken. Het toepassen van een stiller wegdek op deze wegen zal weliswaar leiden tot stiller wegverkeer, maar niet tot stiller tramverkeer. Hierdoor treedt nagenoeg geen verbetering op in de geluidskwaliteit op de gevels van deze locaties, aangezien het tramverkeer mede bepalend is voor de geluidskwaliteit bij deze locaties.
De voorkeurswaarde wordt tevens op de grenzen van de locatie F als gevolg van wegverkeer op de Goudse Rijweg en de Vlietlaan overschreden.
Het is niet mogelijk de geluidbelasting bij locatie F vanwege het wegverkeer op de Vlietlaan door middel van toepassing van een stiller wegdek tot de voorkeurswaarde te beperken.
Het is wel mogelijk de geluidbelasting vanwege de Goudse Rijweg bij locatie F tot de voorkeurswaarde te beperken. Echter, door deze maatregel zal de geluidkwaliteit op de aan de weg georiënteerde gevels niet worden verbeterd. Dit komt omdat de geluidkwaliteit (mede) bepaald wordt door tramlawaai. Maatregelen in de vorm van stil asfalt brengt wel de geluidbelasting vanwege het wegverkeer omlaag, maar niet de geluidbelasting van tramverkeer.
Tevens is gebleken dat overdrachtsmaatregelen (geluidschermen) niet wenselijk/mogelijk zijn.

Opgemerkt wordt dat de geluidbelasting vanwege het niet-toetsingsplichtige tramverkeer een belangrijke bijdrage levert aan de gecumuleerde geluidbelasting op de gevels van de onderhavige locaties. Vervanging van het asfalt door een stiller wegdektype leidt weliswaar tot stiller wegverkeer, maar niet tot stiller tramverkeer. Hierdoor treedt nagenoeg geen verbetering op in de geluidskwaliteit op de gevels van deze locaties.

Voor locatie A, C, D , F en H is het aanvragen van een hogere grenswaarde bij Burgemeester en Wethouders mogelijk. In de tabel 6.4 wordt per wegvak de hogere grenswaarde aangegeven.