direct naar inhoud van 3.2 Huidig gebruik
Plan: Jaffa-West
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1014JaffaWest-oh01

3.2 Huidig gebruik

De wijk Kralingen bestaat uit verschillende buurten met een uiteenlopend karakter: Het oostelijk deel wordt gekenmerkt door lommerrijke straten met royale woningen uit de 19e eeuw. Het westelijk deel, met de wijken Jaffa, Jericho, Vredenoord, Gashouderbuurt, Vlinderbuurt en Lusthof, bestaat uit de meer stedelijke buurten.

Jaffa is net als de Vlinderbuurt en Vredenoord strategisch gelegen aan de rand van Kralingen en centrum. Binnen Jaffa onderscheiden zich twee hele verschillende woonmilieus. Het deel ten noorden van de Libanonweg en ten oosten van de Ramlehweg heeft veel eigen woningbezit en een leuke uitstraling. Het andere deel, onder de Libanonweg, heeft een gesloten karakter dat niet aanhaakt op het stedelijk weefsel en kenmerkt zich door stenige en smalle straten. Daarnaast heeft de uitstraling van een typische jaren tachtig stadsvernieuwingsbuurt met veel trespa, dakdozen en eentonigheid. In Jaffa-Noord echter zijn de straten en binnenterreinen, net als in Vredenoord, wat ruimer opgezet.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1014JaffaWest-oh01_0003.jpg"
De wijk Jaffa is het oudste deel van het westelijk deel van Kralingen en de bebouwing was er voor de stadsvernieuwing kwalitatief het slechtst. Dit was in de jaren '80 de aanleiding voor grootschalige renovatie en vernieuwing. Jaffa is nu een mengeling van gerenoveerde bebouwing uit eind 19e begin 20e eeuw, wederopbouw uit de jaren '50 en stadsvernieuwing uit de jaren '80. De Gerdesiaweg ten zuiden van het plangebied maakte in de wederopbouwplannen deel uit van een groene scheg vanaf de binnenstad naar buiten. Als begeleiding van deze weg zijn in de jaren '50 rijen met gestapelde woningen gerealiseerd.
Het Middelpunt is geen samenhangend winkelgebied. Naast kleinschalige detailhandel, is hier horeca en dienstverlening terug te vinden. De verschillende straten die binnen dit winkelgebied vallen hebben een verschillende uitstraling. Vooral de Vlietlaan en de Frits Ruysstraat hebben, gezien hun profiel en uitstraling, een goede potentie. De Goudse Rijweg daarentegen minder. Dit komt vooral door de sombere uitstraling en de dubbele functie van de straat (winkelstraat en doorgaande weg), waardoor het een rommelige, onoverzichtelijke straat is.
Voor het gehele winkelgebied geldt dat verloedering is ingetreden. Veel leegstand, eenzijdig aanbod, matige tot slechte uitstraling en achterstallig onderhoud van de bebouwing en openbare ruimte dragen bij aan dat proces.
In het plangebied loopt een studie naar de inpassing van een nieuwe supermarkt. De ideeën hiervoor zijn echter nog te pril om als nieuwe bestemming op te kunnen nemen in het bestemmingsplan.
De Oudedijk is de ruggengraat van Kralingen, deze verbindt de verschillende buurten met elkaar. De grens tussen de wijk Kralingen en de wijk Crooswijk wordt gevormd door de Boezem, het water dat de noordelijk gelegen Kralingse Plas verbindt met de zuidelijk gelegen Nieuwe Maas. De boezem heeft brede groene oevers en vormt een belangrijke ecologische zone. Jaffa is gelegen aan de Boezem. De bewoners van Jaffa profiteren enerzijds van de nabijheid van het centrum van Rotterdam en anderzijds van de nabijheid van het Kralingse Bos met zijn recreatieve mogelijkheden.
Binnen de buurt Jaffa is een duidelijke ruimtelijke eenheid herkenbaar die wordt begrensd door aan de ene kant de doorgaande en drukke Goudse Rijweg en Vlietlaan en aan de andere kant de rustige groene Libanonweg en de Sophiakade met haar monumentale bomenrijen als begeleiding van de Boezem.

Ruimtelijke structuur

Rotterdam kent een visiekaart voor de ruimtelijke hoofdstructuur. Deze kaart maakt onderdeel uit van de integrale structuurvisie buitenruimte Kralingen-Crooswijk. De randen van Jaffa maken deel uit van deze ruimtelijke hoofdstructuur en kunnen als volgt omschreven worden:
De Boezem maakt onderdeel uit van de singel / interne parkstructuur.
De Goudse Rijweg en Vlietlaan maken deel uit van het stadsstratenstelsel.

Verkeer

De Goudsesingel en de Boezemweg/Boezemstraat maken deel uit van de hoofdverkeersstructuur van Rotterdam. Deze wegen komen samen aan het Oostplein. Het Oostplein is een stedelijk/regionaal verkeersknooppunt. Hier bevindt zich ook een metrostation. Belangrijke verkeersverbindingen (50-km wegen) binnen het plangebied zijn de Goudse Rijweg/ Vlietlaan. Het plangebied is goed ontsloten met de tram. Tramlijn 7 ontsluit Kralingen via de Goudse Rijweg / Vlietlaan / Oudedijk.

Groen

Het plangebied heeft overwegend een "stenig" karakter. De grote groenstructuren in (of net buiten) het gebied liggen aan de randen van de wijken. De Boezem is door de brede groenstroken erlangs de belangrijkste groene ruimte van het gebied. Ten oosten van Jaffa is het park De nieuwe Plantage ingericht na bodemsanering. Verreweg het grootste groene recreatiegebied in de buurt is natuurlijk het Kralingse Bos. Binnen de wijken is er weinig structureel groen.