direct naar inhoud van 2.4 Beleid deelgemeente
Plan: Jaffa-West
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1014JaffaWest-oh01

2.4 Beleid deelgemeente

Algemeen

Het deelgemeentelijk beleid geeft de belangen weer van een specieke deelgemeente. Deelgemeenten hebben een adviesrol bij het tot stand komen van Rotterdamse gebiedsbestemmingsplannen en projectbestemmingsplannen, zodat zij hun beleidsdoelen ook kunnen realiseren. Gebiedsbestemmingsplannen worden door de Raad van Rotterdam vastgesteld. De deelraad van een deelgemeente is bevoegd om wijzigingsplannen vast te stellen.

2.4.1 Gebiedsvisie Kralingen-West 2010-2014

Kralingen West is een gevarieerd gebied met een stedelijk karakter met zowel rustige als levendige stedelijke woonmilieus. Feitelijk is Kralingen West in geografische zin en ook qua bewoneraantal een relatief omvangrijke wijk die bestaat uit een aantal deelwijken met een geheel eigen karakter en een duidelijk per deelwijk verschillende problematiek. Deze diversiteit is enerzijds de charme van de wijk, anderzijds leidt deze diversiteit er ook toe dat de scores op wijkniveau samengestelde documentatie, zoals de veiligheidsindex, voor de meer problematische delen van de wijk een vertekend beeld geven. Dit is met name het geval het geval voor Jaffa Zuid en Vredenoord, waar in essentie sprake is vergelijkbare problematiek als in Oud Crooswijk, zoals op vlak van werkloosheid. Kortom, evenals in Oud Crooswijk is ook enkele delen van Kralingen West de basis niet op orde.

Het overgrote deel van de woningen in Kralingen West behoort tot de zogenaamde sociale voorraad en is in het bezit van Woonstad. Een deel van Kralingen West kenmerkt zich door smalle straten met een enigszins stenige uitstraling en rommelige binnenterreinen en winkelstraten (o.a. Vredenoord en Goudse Rijweg). Daarnaast is de ontevredenheid over de eigen woning groot mede doordat er onvoldoende mogelijkheden zijn tot het maken van een wooncarrière. De stedenbouwkundige structuur. Het onderhoud en de inrichting van de buitenruimte en de beperkte variëteit in het woningaanbod draagt bij aan de negatieve perceptie die bewoners van hun wijk hebben.

2.4.2 Winkelconcentratiegebied

In dat document zijn vijftig buurt- en winkelgebieden onderzocht op functionaliteit, fysieke structuur, positie binnen de detailhandelstructuur en onderhoud. In totaal zijn 22 winkelgebieden naar voren gekomen waar snel actie nodig is. Het winkelgebied het Middelpunt (Kralingen-Crooswijk) is één van de locaties waarvoor een plan van aanpak nodig is.
Winkelgebied het Middelpunt kent momenteel een gebrekkige samenhang, veel kleine winkels en heeft te kampen met leegstand. In het Actieprogramma Winkelgebieden is het Middelpunt getypeerd als een buurtwinkelcentrum waarvan de branchering dient te worden verbeterd. Het gemeentelijk beleid is gericht op verkleining van het winkelgebied en toevoeging van een supermarkt. Het winkelgebied concentreert zich tot de westzijde Vlietlaan en de kop van de Goudserijweg.

2.4.3 Ruimtelijk economische visie Kralingen-Crooswijk

In mei 2007 is door de deelgemeente Kralingen-Crooswijk in samenwerking met het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam een ruimtelijk-economische visie opgesteld. De visie is in juli 2007 vastgesteld. De visie geeft het voorgenomen ruimtelijk-economische beleid van de deelgemeente weer op het gebied van business to business' en stelt hierbij twee componenten centraal:

  • economie: ondernemen, vraag en aanbod, samenhang tussen bedrijven onderling;
  • ruimte: plekken om te ondernemen

Het beleid van de deelgemeente is erop gericht om in de komende jaren ruimte te creëren om te ondernemen. Door de diversiteit van de bevolkingssamenstelling in combinatie met de diversiteit van het vastgoedaanbod zijn er in de deelgemeente Kralingen-Crooswijk twee belangrijke voorwaarden aanwezig om het ondernemersschap uit te breiden.

2.4.4 Horecanota 2008-2011

(vastgesteld op 25 september 2008 door de deelgemeenteraad)

De horecanota c.q. het horecabeleid van Kralingen-Crooswijk is vastgesteld door de deelgemeenteraad en op hoofdlijnen door de gemeenteraad. De Horecanota is inmiddels goedgekeurd door de burgemeester.

Doelstellingen:

  • Stimuleren van een gevarieerd en attractief aanbod
    Een beperkte ontwikkeling van het horeca-aanbod in bepaalde delen van de deelgemeente wordt als wenselijk gezien om mede op die manier te komen tot een breder en gevarieerder aanbod aan voorzieningen voor de eigen bewoners en de bezoekers van de deelgemeente.
    Naast uitbreiding van het aantal inrichtingen is ook de kwaliteit van het bestaande aanbod van belang. Horeca kan bijdragen aan de attractiviteit en aan de (sociale) veiligheid van de omgeving.
    In de gemeentelijke horecanota worden de volgende targets genoemd ten aanzien van dit onderdeel.
    -indien de gemeente zelf pandeigenaar is, gebruik maken van de mogelijkheid om te verhuren aan kwalitatief goede horeca;
    -zo veel mogelijk stimuleren van andere pandeigenaren om ook voor kwaliteit te kiezen;
    -waar mogelijk realiseren van horecabranchering in bestemmingsplannen van een aantal gebieden;
    -op orde houden van de buitenruimte, samen met exploitanten. Het collegeprogramma geeft aan dat het gemiddelde schoonniveau in Rotterdam naar 4 of hoger moet (op een schaal van 1 t/m 5).
  • Horecamix en spreiding dient in overeenstemming te zijn met het karakter van de straat. Dit betekent een behoud van het uitgaansgebied; er komt geen nieuwe horeca in woongebieden; een beperkte uitbreiding; ontwikkelen is slechts mogelijk op een beperkt aantal plekken die in alle gevallen wordt ingegeven door versterking van andere functies.
  • Voorkomen en tegengaan van overlast in en rond de horeca
  • Uitvoering van het beleid versterken

Voor het bestemmingsplan betekent dit het volgende:

  • De horeca aan de Vlietlaan bestemmen volgens de huidige situatie
  • De horeca aan de Goudse Rijweg komt te vervallen.