Plan: | Oude Westen |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1012OudeWesten-oh01 |
Geluidhinder kan ontstaan door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. Deze normen geven de hoogst acceptabele geluidsbelasting bij geluidsgevoelige functies zoals woningen.
Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting maakt de Wet onderscheid tussen bestaande situaties en nieuwe situaties. Nieuwe situaties zijn nieuw te bouwen geluidsgevoelige functies of nieuwe geluidhinder veroorzakende functies.
Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. De onderbouwing van dit voornemen, het ontwerpbesluit, wordt tegelijkertijd met het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.
Als in een zone langs een weg nieuwe situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid. In het akoestisch onderzoek kunnen wegen waar een snelheid van maximaal 30 km/u geldt buiten beschouwing blijven. In de onderstaande tabel is de zonebreedte aangegeven.
Tabel Breedte geluidszones langs wegen
Soort gebied | Stedelijk- | -gebied | Buiten- | -stedelijk- | -gebied | ||||
Aantal rijstroken | 1 of 2 | 3 of meer | 1 of 2 | 3 of 4 | 5 of meer | ||||
Zonebreedte | 200 meter | 350 meter | 250 meter | 400 meter | 600 meter |
Ten aanzien van de geluidsinvloed van omliggende wegen op eventuele 'nieuwe' situaties in het bestemmingsplan Oude Westen dient akoestisch onderzoek plaats te vinden. De te onderzoeken hoofdwegen zijn de Mathenseerlaan, Nieuwe Binnenweg, 's Gravendijkwal, Henegouwerlaan, Weena, Mauritsweg, Westersingel, West Kruiskade en 1e Middellandstraat. De overige wegen in het plangebied zijn niet relevant.
De verwachte etmaalintensiteiten van de binnenstedelijke wegen voor het jaar 2021 zijn verstrekt door dS+V, afdeling Verkeer en Vervoer. In de volgende tabel is een overzicht opgenomen van de gehanteerde etmaalintensiteiten.
Etmaalintensiteiten binnenstedelijke wegen 2021
Straatnaam | tussen | en | etmaalint. 2021 | wegdektype | |||
Mathenesserlaan | 's Gravendijkwal | Rochussenstraat | 11.950 | DAB | |||
Nieuwe Binnenweg | Eendrachtsplein | Mathenesserlaan | 6.800 | DAB | |||
Nieuwe Binnenweg | Mathenesserlaan | 's-Gravendijkwal | 7.550 | DAB | |||
's Gravendijkwal | Nieuwe Binnenweg | 1e Middellandstraat | 34.775 | DAB | |||
Henegouwerlaan | 1e Middellandstraat | Weena | 36.350 | DAB | |||
Weena | Beukelsdijk | Conradstraat | 44.425 | DAB | |||
Weena | Diergaardesingel | Conradstraat | 43.325 | DAB | |||
Mauritsweg | Nieuwe Binnenweg | Kruisplein | 3.400 | Klinkers | |||
Westersingel | Kruisplein | Nieuwe Binnenweg | 9.575 | Klinkers | |||
West Kruiskade | Kruisplein | Coolsestraat | 5.700 | DAB | |||
1e Middellandstraat | Coolsestraat | Henegouwerlaan | 2.850 | DAB |
DAB=Dicht Asfalt Beton
In het akoestisch rapport is een overzicht gegeven van het gehanteerde rekenmodel. Het model is gemaakt met behulp van het programma WinHavik (versie 8.091) van DirActivity software. Het programma maakt bij de berekeningen gebruik van het Royal Haskoning rekenhart voor wegverkeerslawaai (versie 14 ) en railverkeerslawaai (versie 9). De rekenharten rekenen volgens SRMII conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006.
Uit de berekeningen is gebleken dat de geluidbelasting op de gevels van de locaties 1 en 5 ruim onder de voorkeurswaarde van 48 dB blijft.
Tramlawaai wordt volgens het Rotterdamse ontheffingsbeleid niet getoetst aan de voorkeursgrenswaarde van de Wgh.
Tramlijn 21 en 23
Over de West Kruiskade en 1e Middellandstraat rijden de tramlijnen 21 en 23. Over de Westersingel rijden de tramlijnen 4, 8, 20 en 25.
Railverkeer
Overeenkomstig de systematiek van verkeerswegen hebben ook spoorwegen een toetsingzone voor geluidhinder. De omvang van deze zone is per traject opgenomen in het "Besluit geluidhinder spoorwegen". Ontwikkellocatie 1 ligt in de 500 meter brede geluidszone van spoortraject 605. Voor de berekeningen is gebruik gemaakt van het rekenmodel ten behoeve van het planMER Rotterdam Centraal District en het besluitMER Weenapoint. In dit rekenmodel is gebruik gemaakt van de worstcase prognosecijfers voor 2010-2015, zoals deze opgenomen waren in het Akoestisch spoorboekje 2007.
Voor het tramverkeer op de Kruiskade is de geluidbelasting wel hoger dan 48 dB op de gevel van locatie 1.
Het tramverkeer op de West-Kruiskade geeft een geluidsbelasting op de gevels van locatie 1 van
maximaal 52 dB. Op deze waarden is conform het geluidsbeleid van Rotterdam geen aftrek toegepast.
Uit de berekeningen is gebleken dat de voorkeurswaarde als gevolg van railverkeerslawaai niet wordt overschreden. Dit komt door afschermende werking van de aanwezige bebouwing tussen het spoor en de ontwikkellocaties.
Wegverkeerslawaai
De voorkeurswaarde wordt als gevolg van wegverkeerslawaai niet overschreden.
Railverkeerslawaai
De voorkeurswaarde wordt als gevolg van railverkeerslawaai niet overschreden.
Procedure hogere waarde
Er is geen hogere grenswaarde procedure nodig.
Ontheffingsbeleid Rotterdam
Er wordt voldaan aan het ontheffingsbeleid.