direct naar inhoud van 6.4 Geluid
Plan: Oude Westen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1012OudeWesten-oh01

6.4 Geluid

Geluidhinder kan ontstaan door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. Deze normen geven de hoogst acceptabele geluidsbelasting bij geluidsgevoelige functies zoals woningen.

Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting maakt de Wet onderscheid tussen bestaande situaties en nieuwe situaties. Nieuwe situaties zijn nieuw te bouwen geluidsgevoelige functies of nieuwe geluidhinder veroorzakende functies.

Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. De onderbouwing van dit voornemen, het ontwerpbesluit, wordt tegelijkertijd met het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.

6.4.1 Wegverkeer

Als in een zone langs een weg nieuwe situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid. In het akoestisch onderzoek kunnen wegen waar een snelheid van maximaal 30 km/u geldt buiten beschouwing blijven. In de onderstaande tabel is de zonebreedte aangegeven.

Tabel Breedte geluidszones langs wegen

Soort gebied   Stedelijk-   -gebied   Buiten-   -stedelijk-   -gebied  
Aantal rijstroken   1 of 2   3 of meer   1 of 2   3 of 4   5 of meer  
Zonebreedte   200 meter   350 meter   250 meter   400 meter   600 meter  
6.4.2 Intensiteit

Ten aanzien van de geluidsinvloed van omliggende wegen op eventuele 'nieuwe' situaties in het bestemmingsplan Oude Westen dient akoestisch onderzoek plaats te vinden. De te onderzoeken hoofdwegen zijn de Mathenseerlaan, Nieuwe Binnenweg, 's Gravendijkwal, Henegouwerlaan, Weena, Mauritsweg, Westersingel, West Kruiskade en 1e Middellandstraat. De overige wegen in het plangebied zijn niet relevant.

De verwachte etmaalintensiteiten van de binnenstedelijke wegen voor het jaar 2021 zijn verstrekt door dS+V, afdeling Verkeer en Vervoer. In de volgende tabel is een overzicht opgenomen van de gehanteerde etmaalintensiteiten.

Etmaalintensiteiten binnenstedelijke wegen 2021

Straatnaam   tussen   en   etmaalint. 2021   wegdektype  
Mathenesserlaan   's Gravendijkwal   Rochussenstraat   11.950   DAB  
Nieuwe Binnenweg   Eendrachtsplein   Mathenesserlaan   6.800   DAB  
Nieuwe Binnenweg   Mathenesserlaan   's-Gravendijkwal   7.550   DAB  
's Gravendijkwal   Nieuwe Binnenweg   1e Middellandstraat   34.775   DAB  
Henegouwerlaan   1e Middellandstraat   Weena   36.350   DAB  
Weena   Beukelsdijk   Conradstraat   44.425   DAB  
Weena   Diergaardesingel   Conradstraat   43.325   DAB  
Mauritsweg   Nieuwe Binnenweg   Kruisplein   3.400   Klinkers  
Westersingel   Kruisplein   Nieuwe Binnenweg   9.575   Klinkers  
West Kruiskade   Kruisplein   Coolsestraat   5.700   DAB  
1e Middellandstraat   Coolsestraat   Henegouwerlaan   2.850   DAB  

DAB=Dicht Asfalt Beton

In het akoestisch rapport is een overzicht gegeven van het gehanteerde rekenmodel. Het model is gemaakt met behulp van het programma WinHavik (versie 8.091) van DirActivity software. Het programma maakt bij de berekeningen gebruik van het Royal Haskoning rekenhart voor wegverkeerslawaai (versie 14 ) en railverkeerslawaai (versie 9). De rekenharten rekenen volgens SRMII conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006.

6.4.3 Conclusie wegverkeerslawaai

Uit de berekeningen is gebleken dat de geluidbelasting op de gevels van de locaties 1 en 5 ruim onder de voorkeurswaarde van 48 dB blijft.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1012OudeWesten-oh01_0004.png"

6.4.4 Tram en railverkeer

Tramlawaai wordt volgens het Rotterdamse ontheffingsbeleid niet getoetst aan de voorkeursgrenswaarde van de Wgh.

Tramlijn 21 en 23
Over de West Kruiskade en 1e Middellandstraat rijden de tramlijnen 21 en 23. Over de Westersingel rijden de tramlijnen 4, 8, 20 en 25.

Railverkeer
Overeenkomstig de systematiek van verkeerswegen hebben ook spoorwegen een toetsingzone voor geluidhinder. De omvang van deze zone is per traject opgenomen in het "Besluit geluidhinder spoorwegen". Ontwikkellocatie 1 ligt in de 500 meter brede geluidszone van spoortraject 605. Voor de berekeningen is gebruik gemaakt van het rekenmodel ten behoeve van het planMER Rotterdam Centraal District en het besluitMER Weenapoint. In dit rekenmodel is gebruik gemaakt van de worstcase prognosecijfers voor 2010-2015, zoals deze opgenomen waren in het Akoestisch spoorboekje 2007.

6.4.5 Conclusie tram en railverkeer

Voor het tramverkeer op de Kruiskade is de geluidbelasting wel hoger dan 48 dB op de gevel van locatie 1.
Het tramverkeer op de West-Kruiskade geeft een geluidsbelasting op de gevels van locatie 1 van
maximaal 52 dB. Op deze waarden is conform het geluidsbeleid van Rotterdam geen aftrek toegepast.

Uit de berekeningen is gebleken dat de voorkeurswaarde als gevolg van railverkeerslawaai niet wordt overschreden. Dit komt door afschermende werking van de aanwezige bebouwing tussen het spoor en de ontwikkellocaties.

6.4.6 Conclusie

Wegverkeerslawaai

De voorkeurswaarde wordt als gevolg van wegverkeerslawaai niet overschreden.

Railverkeerslawaai

De voorkeurswaarde wordt als gevolg van railverkeerslawaai niet overschreden.

Procedure hogere waarde

Er is geen hogere grenswaarde procedure nodig.

Ontheffingsbeleid Rotterdam

Er wordt voldaan aan het ontheffingsbeleid.