Plan: | Nieuwe Dorp Heijplaat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1011HeijNwDorp-oh01 |
In het kader van vooroverleg is het concept bestemmingsplan door de gemeente Rotterdam voorgelegd aan belanghebbende overheden en instanties. Daarop zijn reacties ontvangen van:
De ingekomen reacties zijn hieronder kort samengevat:
Gasunie
Geen opmerkingen
TenneT TSO B.V.
Langs Eemhavenweg loopt 150 KV verbinding RTW-RTM150. Een strook van 5m aan weerszijden van de kabel dient te worden aangeduid op de verbeelding en te worden bestemd voor Leiding-hoogspanning.
Het bestemmingsplan is overeenkomstig de reactie aangepast.
Waterschap Hollandse Delta
Geen opmerkingen
DCMR
Het in de toelichting vermelde aantal te slopen woningen klopt niet, dit is exclusief reeds gesloopte woningen bij Wijde Blick.
Het bestemmingsplan is op dit punt aangepast en verduidelijkt.
De uitgangspunten voor een goede kwaliteit van de leefomgeving, zoals opgenomen in de Nota van Uitgangspunten, is niet goed door vertaald in het bestemmingsplan.Het betreft uitgangspunten met betrekking tot aaneengesloten bebouwing langs de Eemhavenweg en de toepassing van schuine daken.
Ten aanzien van aaneengesloten bebouwing langs de Eemhavenweg zijn de planregels aangepast, in overleg met DCMR. Deze voorzien nu in aaneengesloten bebouwing met maximaal één doorgang naar het achtergelegen gebied, die geluidwerend moet worden uitgevoerd. In overleg met DCMR is besloten om de toepassing van schuine daken niet verplicht te stellen, omdat hierdoor andere duurzaamheidsmaatregelen zoals de plaatsing van zonnecellen en het toepassen van sedumdaken zouden worden belemmerd c.q. onmogelijk gemaakt.
In de plantoelichting wordt de relatie tussen geluidisolatie en warmte-isolatie niet gelegd, zoals bedoeld in de Nota van Uitgangspunten.
Het bestemmingsplan is op dit punt aangevuld.
In de plantoelichting is de ambitie van een energieneutraal en klimaatbestendig Heijplaat niet genoemd, als genoemd in Gebiedsvisie Heijplaat Diverse tekstuele aanpassingen in akoestisch onderzoek.
Het bestemmingsplan is op dit punt aangevuld.
In het akoestisch onderzoek dient voor de Heijsekade te worden uitgegaan van de bestaande situatie en 30km/u, zolang er nog geen plannen zijn vastgesteld voor herinrichting van deze weg.
Het akoestisch onderzoek is op dit punt aangepast. Alle relevante uitgangspunten, waaronder snelheidsregime en ligging van de wegas, zijn vooraf afgestemd met DCMR,
Voor deelgebied 3 aan de Heijsekade zijn nog geen hogere waarden industrielawaai vastgesteld. Dit moet in het kader van dit bestemmingsplan alsnog gebeuren.
Het betreffende deelgebied is in dit bestemmingsplan conserverend bestemd en voorzien van een wijzigingsbevoegdheid om in de toekomst de geplande ontwikkelingen mogelijk te maken. Pas bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid dienen er hogere waarden te worden vastgesteld.
Diverse tekstuele aanpassingen in akoestisch onderzoek.
Het akoestisch onderzoek is op de betreffende punten aangepast.
Provincie Zuid-Holland
In de paragraaf over externe veiligheid in de plantoelichting dient het onderdeel personendichtheid nader te worden uitgewerkt. Mogelijk is een verantwoording van het groepsrisico nodig.
Er is aanvullend onderzoek uitgevoerd ten aanzien van externe veiligheid. De resultaten van dit onderzoek zijn toegevoegd aan dit bestemmingsplan.
Het aspect personendichtheid c.q. groepsrisico is verduidelijkt aan de hand van een overzicht van het aantal woningen in het plangebied in de oorspronkelijke situatie en de plansituatie. Omdat het aantal woningen niet toeneemt maar (in geringe mate) afneemt, neemt het aantal mensen in het plangebied niet toe en verandert het groepsrisico niet als gevolg van de geplande ontwikkeling.
Maatregelen die worden getroffen in het kader van duurzaamheid dienen concreter te worden ingevuld en beschreven.
Het bestemmingsplan is op dit punt aangevuld.
Rijkswaterstaat
In de watertoets is vermeld dat het waterschap verantwoordelijk is voor de waterveiligheid buitendijks. Dit is niet correct. Waterschap noch Rijkswaterstaat is verantwoordelijk is voor de waterveiligheid buitendijks.
De watertoets en waterparagraaf in het bestemmingsplan is op dit punt aangepast.
In watertoets is vermeld dat Rijkswaterstaat adviseert over het uitgiftepeil. Dat is niet meer het geval. Het bepalen van het uitgiftepeil is nu een verantwoordelijkheid van de gemeente.
De watertoets en waterparagraaf in het bestemmingsplan is op dit punt aangepast.
Deltalinqs
Toekomstige eigenaren/huurders moeten nadrukkelijk worden gewezen op milieuhinder vanwege omliggende bedrijvigheid. Wellicht zijn compenserende maatregelen wenselijk om nadelen van milieuhinder te verzachten.
In het kader van externe veiligheid en waterveiligheid zullen toekomstige bewoners en gebruikers o.a. bij gronduitgifte door gemeente en Woonbron worden ingelicht over de specifieke situatie in Heijplaat.
Met betrekking tot de nieuwe westelijke ontsluitingsweg kiest de gemeente op basis van het Kader Leefomgevingskwaliteit (KLOK) voor mitigerende (hinderbeperkende) maatregelen, maar zijn ook compenserende maatregelen beschouwd. Besloten is om als mitigerende maatregelen stille wegdektypes toe te passen op o.a. Arie den Toomweg, Eemhavenweg, Heijsekade en de nieuwe ontsluitingsweg naar RDM. Ook wordt de wegas van de Heijsekade verschoven zodat de afstand tot de woningen toeneemt. Compensatie vindt plaats door gedeeltelijke afsluiting van de Eemhavenweg, wat leidt tot een significante afname van verkeer door overige delen van Heijplaat. Hierdoor vermindert de hinder door wegverkeerslawaai en verbetert de omgevingskwaliteit en verkeersveiligheid. Ter compensatie van de hogere geluidbelasting wordt een groene verblijfsplek met speelvoorziening gecreëerd, centraal in het plangebied en met een relatief lagere geluidsbelasting.
Het geldende hogere waardenbesluit en MTG-besluit ontbreekt als bijlage bij het akoestisch onderzoek.
Het akoestisch onderzoek is op dit punt aangevuld.
Voor de woningen aan de Heijsekade dient milieuhygienisch rekening te worden gehouden met de gecumuleerde geluidbelasting.
De Heijsekade wordt ingericht als 30 km weg. Vanwege deze weg hoeven daarom geen
nieuwe hogere waarden te worden vastgesteld vanwege wegverkeerslawaai.
Wel worden voor woningen langs de Heijsekade hogere waarden vastgesteld voor
wegverkeerslawaai vanwege de Eemhavenweg, alsmede hogere waarden voor
industrielawaai. Daarbij is rekening gehouden met de gecumuleerde geluidbelasting.
De gecumuleerde geluidbelasting bij de Heijsekade en Eemhavenweg is hoger dan vastgestelde hogere waarden. Daarbij kan niet worden voldaan aan het gemeentelijke ontheffingenbeleid. Geluidbeperkende maatregelen lijken niet mogelijk.
Ten behoeve van dit bestemmingsplan worden nieuwe hogere waarden wegverkeerslawaai vastgesteld met betrekking tot de Eemhavenweg en de Arie den Toomweg. Tevens worden nieuwe hogere waarden industrielawaai vastgesteld.
Zoals aangegeven wordt hierbij rekening gehouden met de gecumuleerde geluidbelasting. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de hoogste gecumuleerde geluidbelasting niet hoger is dan de maximale geluidsbelasting (zonder aftrek conform art 110g van de Wgh) voor wegverkeer. Er is daarom sprake van goede ruimtelijke ordening.
In het hogere waardenbesluit is overwogen dat voor wat betreft wegverkeerslawaai elke woning kan beschikken over een geluidluwe gevel. Daarbij is aan de randen van het plangebied sprake van hogere bebouwing die een afschermende werking heeft voor het achterliggende gebied. De aard van het industrielawaai is zodanig dat de afschermende werking van de randbebouwing minder effectief is. Dit betekent dat het niet mogelijk is om de woningen in het Nieuwe Dorp te voorzien van een geluidluwe gevel en buitenruimte. Omdat compensatie plaatsvindt door het creëren van een groene verblijfsplek met speelvoorziening, centraal in het gebied en met een relatief lagere geluidsbelasting, kunnen hogere waarden voor wegverkeerslawaai en industrielawaai worden verleend.
Er is sprake van een ingrijpende wijziging van bestaande stedenbouwkundige functie en structuur, omdat bestaande huurwoningen worden vervangen door grotere koopwoningen en het bestemmingsplan uitbreiding van woningen (qua oppervlak) toelaat. Vraag is daarom of de norm van 65 dB(A) voor vervangende nieuwbouw van toepassing is.
Er is geen sprake van een ingrijpende wijziging van de bestaande stedenbouwkundige
functie of structuur. Het stratenpatroon blijft vrijwel gehandhaafd en de woonfunctie
blijft gehandhaafd. Ook is er geen sprake van een wezenlijke toename van het
geluidgehinderden bij toetsing op bouwplanniveau voor ten hoogste 100 woningen.
Daarom kan worden gesproken van vervangende nieuwbouw. Uitbouwmogelijkheden
die dit bestemmingsplan biedt zijn beperkt, vinden plaats binnen
bestemmingsgrenzen en leiden niet tot een toename van het aantal woningen. Ook in
de toekomst blijft de bestaande stedenbouwkundige structuur dus gehandhaafd.
De Risicokaart geeft geen compleet beeld. DCMR heeft betere c.q. vollediger gegevens beschikbaar. Deltalinqs stelt voor van deze gegevens gebruik te maken.
In overleg met Deltalinqs en DCMR is aanvullend onderzoek uitgevoerd ten aanzien van externe veiligheid. De resultaten van dit onderzoek zijn toegevoegd aan dit bestemmingsplan.
Communicatie door omliggende bedrijven naar bewoners over veiligheidsaspecten dient goed te worden geborgd. Hulpverleningsdiensten dienen hiermee rekening te houden in hun protocollen.
Dit aspect is inderdaad belangrijk en is daarom verduidelijkt in de plantoelichting.
Gebruik van goed (compleet, duidelijk) kaartmateriaal is belangrijk bij risicocommunicatie naar bewoners.
Dit belang wordt onderkend. Bij communicatie over risico’s door gemeente, hulpdiensten en bedrijven zal hiermee rekening worden gehouden. De verbeelding bij dit bestemmingsplan heeft niet als doel om bewoners te informeren over externe veiligheidsrisico’s, maar geeft de bestemmingen weer die aan het plangebied worden toegekend. Bij risicocommunicatie wordt van ander kaartmateriaal gebruik gemaakt.
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Zelfredzaamheid in geval van een toxische wolk is alleen mogelijk als tijdig alarmering plaatsvindt door bedrijven en/of hulpdiensten en gebouwen op een juiste manier zijn ingedeeld. Duidelijke instructie voor een juiste handelswijze bij een incident is noodzakelijk voor zelfredzaamheid.
Dit belang wordt onderkend. Bij communicatie over risico’s zal hiermee rekening worden gehouden.Voor het woongebied Heijplaat zal door de gemeente worden gecommuniceerd over de risico’s, waarbij instructies worden gegeven voor een juiste handelswijze.
Gebouwen moeten geschikt zijn om in te schuilen in geval van een toxisch scenario. Dit betekent goed afsluitbaar en een uit te schakelen ventilatiesysteem.
Dit belang wordt onderkend. Hoewel dit soort aspecten niet in planregels kunnen worden vervat, is dit advies overgenomen in de bestemmingsplantoelichting. Voor het woongebied Heijplaat zal door de gemeente worden gecommuniceerd over de risico’s, waarbij instructies worden gegeven voor een juiste handelswijze bij een toxisch scenario.
Voor een goede rampenbestrijding dient de bereikbaarheid, ontsluiting en bluswatervoorziening te voldoen aan richtlijnen van het NVBR.
Hiermee wordt rekening gehouden bij de nadere (civieltechnische) uitwerking van wegen en openbaar gebied.
Draag zorg voor goede voorlichting en instructie van bewoners.
Dit aspect is inderdaad belangrijk en daarom verduidelijkt in de plantoelichting.
Eventuele overschrijding van de oriëntatiewaarde voor het groepsrisico moet worden verantwoord conform groepsrisicobeleid gemeente Rotterdam.
Er is aanvullend onderzoek uitgevoerd ten aanzien van externe veiligheid. De resultaten
van dit onderzoek zijn toegevoegd aan dit bestemmingsplan.
Het aspect personendichtheid c.q. groepsrisico is verduidelijkt aan de hand van een
overzicht van het aantal woningen in het plangebied in de oorspronkelijke situatie en
de plansituatie.
Omdat het aantal woningen niet toeneemt maar (in geringe mate) afneemt, neemt het
aantal mensen in het plangebied niet toe en verandert het groepsrisico niet als gevolg
van de geplande ontwikkeling.