Plan: | Zuidwijk |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1010Zuidwijk-oh01 |
Bij het ontwikkelen van een nieuw ruimtelijk plan is het belangrijk rekening te houden met geluidsbronnen en de mogelijke hinder of overlast daarvan voor mensen. De basis voor het beoordelen van geluid is de Wet geluidhinder en de Luchtvaartwet. In deze wetten liggen normen vast voor geluid afkomstig van de industrie, weg- en spoorwegverkeer en luchtvaartverkeer.
Volgens de Wet ruimtelijke ordening (Wro) dient in het kader van goede ruimtelijke ordening sprake te zijn van een goede leefkwaliteit, of leefomgevingskwaliteit. Deze begrippen zijn niet duidelijk omlijnd en kennen vele invalshoeken. Met betrekking tot geluid betekent het echter dat niet alleen gekeken wordt naar de geluidsbronnen genoemd in de Wet geluidhinder, maar ook naar niet wettelijke geluidsbronnen zoals scheepvaart, tramverkeer, 30 km/uur wegen, parkeervoorzieningen. Hierbij wordt het geluidsniveau in beeld gebracht.
In de Wet geluidhinder staan de geluidsgevoelige bestemmingen genoemd waarvoor maximaal toelaatbare geluidsbelastingen gelden, maar ook hier geldt dat in het kader van een goede ruimtelijke ordening gekeken moet worden naar bestemmingen, die in de Wet geluidhinder niet als geluidsgevoelig zijn aangemerkt, maar dit wel kunnen zijn, zoals kinderdagverblijven.
Rotterdams beleid
In het bestemmingsplan wordt een opsomming van geluidsgevoelige bestemmingen en eventueel nieuwe bronnen, of aanpassingen van bestaande bronnen weergegeven. Onderzocht wordt of de maximaal toelaatbare geluidsbelasting (ook wel voorkeursgrenswaarde genoemd) overschreden wordt. Is dit het geval, dan is onderzoek noodzakelijk naar maatregelen die genomen kunnen worden om de geluidsbelasting terug te dringen. Indien het niet haalbaar blijkt de geluidsbelasting terug te dringen tot de maximaal toelaatbare waarde biedt de Wet geluidhinder de mogelijkheid een hogere maximaal toelaatbare geluidsbelasting vast te stellen. Dit heet het nemen van een Besluit hogere waarden. De motivering van dit besluit moet voldoen aan het Rotterdamse Ontheffingsbeleid Wet Geluidhinder. Dit beleid is erop gericht het aantal geluidsgehinderden zoveel mogelijk terug te dringen.
Voor railverkeer en stedelijk wegverkeer is een rekenmodel gemaakt met behulp van het programma WinHavik (versie 8.091) van DirActivity software. Het programma maakt bij de berekeningen gebruik van het Royal Haskoning rekenhart voor wegverkeerslawaai (versie 14) en railverkeerslawaai (versie 9). Het modelleren en rekenen is volgens SRMII conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006.
Voor het wegverkeerslawaai afkomstig van de A15 is gebruik gemaakt van het geluidmodel dat ten grondslag heeft gelegen aan het tracébesluit A15 en door Rijkswaterstaat ter beschikking is gesteld. Dit geluidmodel is gemaakt met behulp van programma Geomilieu (versie V1.31) van DGMR raadgevend ingenieursbureau BV.
Voor Waal-Eemhaven is uitgegaan van de interpolatiemethode, welke is beschreven in deel 5 van het Handboek Administratieve Organisatie van het Informatiesysteem Industrielawaai (SI-kwadraat). Ten behoeve van hoogtecorrectie en onderzoek naar geluidluwe gevels is gebruik gemaakt van het (nog niet vastgestelde) bronnenmodel 2025 (versie 2008).
Als in een zone langs een weg nieuwe situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid. In het akoestisch onderzoek kunnen wegen waar een snelheid van maximaal 30 km/u geldt buiten beschouwing blijven. In de onderstaande tabel is de zonebreedte aangegeven.
Tabel Breedte geluidszones langs wegen
Soort gebied | Stedelijk- | -gebied | Buiten- | -stedelijk- | -gebied | ||||
Aantal rijstroken | 1 of 2 | 3 of meer | 1 of 2 | 3 of 4 | 5 of meer | ||||
Zonebreedte | 200 meter | 350 meter | 250 meter | 400 meter | 600 meter |
Nr. 1) | Straatnaam | tussen | en | etmaalint. 2022 | snelheid [km/u] | wegdek type | geluid zone [m] |
1 | Slinge | Groene Kruisweg | Kerkwervesingel | 17.125 | 50 | DAB 2) | 200 |
2 | Slinge | Kerkwervesingel | Zuiderparkweg | 16.225 | 50 | DAB | 200 |
3 | Slinge | Zuiderparkweg | Meyenhage | 13.400 | 50 | DAB | 200 |
4 | Slinge | Meyenhage | Langenhorst | 13.100 | 50 | DAB | 200 |
5 | Slinge | Langenhorst | viaduct Vaanweg | 16.325 | 50 | DAB | 200 |
6 | Zuiderparkweg | Ahoyweg | Oldegaarde | 6.350 | 50 | DAB | 350 |
7 | Zuiderparkweg | Oldegaarde | Slinge | 11.700 | 50 | DAB/ SMA06 3) en 4) | 200 |
8 | Zuiderparkweg | Slinge | Sliedrechtstraat / Hijkerveld | 10.375 | 50 | Micropave | 200 |
9 | Verlengde Zuiderparkweg | Sliedrechtstraat / Hijkerveld | Rhoonse Baan | 10.225 | 50 | Micropave/ DAB 5) | 200 |
10 | Oldegaarde | Groene Kruisweg | Kerkwervesingel | 3.025 | 50 | Kv 6) | 350 |
11 | Oldegaarde | Kerkwervesingel | Zuiderparkweg | 11.000 | 50 | DAB | 350 |
12 | Oldegaarde | Zuiderparkweg | Meyenhage | 13.575 | 50 | DAB | 350 |
13 | Oldegaarde | Meyenhage | Langenhorst | 14.050 | 50 | DAB | 350 |
14 | Oldegaarde | Langenhorst | Vaanweg | 21.925 | 50 | DAB | 350 |
15 | Langenhorst | Oldegaarde | Slinge | 10.500 | 50 | DAB | 200 |
16 | Langenhorst | Slinge | Schoonegge / Keyenburg | 6.450 | 50 | DAB | 200 |
17 | Langenhorst | Schoonegge / Keyenburg | Charloise Lagedijk | 4.700 | 50 | DAB | 200 |
18 | Vrijenburgweg | Langenhorst | Carnisserbaan | 4.775 | 50 | DAB | 200 |
228) | A15 | Vaanplein | Groene Kruisweg | 141.375 | 100 | DZOAB7) | 600 |
28 | Hijkerveld | Zuiderparkweg | Meyenhage | 1.200 | 30 | Kv | - |
29 | Bornerveld | Hijkerveld | Slinge | 1.200 | 30 | Kv | - |
30 | Harkulo | Espelo | Meyenhage | 1.200 | 30 | Kv | - |
31 | Hulsterlo | Espelo | Slinge | 1.200 | 30 | Kv | - |
33 | Meyenhage | Slinge | Oldegaarde | 3.875 | 50 | DAB | 200 |
34 | Asterlo | Slinge | Harkulo | 1.200 | 30 | Kv | - |
41 | Britsenburg | Keyenburg | Slinge | 1.200 | 30 | Kv | - |
43 | Keyenbuurg | Engelenburg | Langenhorst | 2.400 | 30 | Kv | - |
44 | Denenburg | Schuilenburg | Wildenburg | 1.200 | 30 | Kv | - |
48 | Geuneburg | Schuilenburg | Denenburg | 1.200 | 30 | Kv | - |
50 | Kersenburg | Maldenburg | Geuneburg | 600 | 30 | Kv | - |
54 | Glinthorst | Sandhorst | Brinkhorst | 600 | 30 | Kv | - |
55 | Sandhorst | Langenhorst | Glinthorst | 300 | 30 | Kv | - |
56 | Brekelsveld | Hijkerveld wz | Hijkerveld oz | 600 | 30 | Kv | - |
58 | Bareveld | Brekelsveld | Slinge | 600 | 30 | Kv | - |
1) Nummers komen overeen met de wegvaknummers in bijlage 3a van het akoestisch onderzoek
2) DAB = Dicht Asfalt Beton
3) SMA06 = SteenMastiek Asfalt 06
4) Westelijke rijbaan DAB, oostelijke rijbaan SMA06
5) Tussen Hijkerveld en Reef Micropave, overige delen DAB
6) Kv = Klinkers in keperverband
7) DZOAB = Dubbellaag Zeer Open Asfalt Beton
8) Deze gegevens zijn a.g.v. genomen tracébesluit A15 geactualiseerd en op 14-2-2011 aangeleverd.
In nieuwe situaties is de voorkeursgrenswaarde aan de gevel 48 dB. Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. De onderbouwing van dit voornemen, het ontwerpbesluit, wordt tegelijkertijd met het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.
Ten aanzien van de geluidsinvloed van omliggende wegen op eventuele 'nieuwe' situaties in het bestemmingsplanZuidwijkheeft akoestisch onderzoek plaats gevonden. De verwachte etmaalintensiteiten van de wegen voor het jaar2022 zijn verstrekt door dS+V, afdeling Verkeer en Vervoer. In de volgende tabel is een overzicht opgenomen van de gehanteerde etmaalintensiteiten. De geluidsbelasting op de gevel van de afzonderlijke locaties is berekend.
Verschillende wegen hebben een toegestane maximumsnelheid van 30 km/u. Conform de Wgh zijn deze wegen niet getoetst, maar wel inzichtelijk gemaakt. De geluidsbelasting bij de zoneplichtige wegen is getoetst aan de voorkeursgrenswaarde en de maximaal toelaatbare waarde zoals in de Wgh is vastgelegd. De maximale toelaatbare waarde voor wegverkeerslawaai is 63 dB voor binnenstedelijke wegen en voor Rijkswegen 53 dB.
In de tabel worden de ontwikkelingslocaties aangeduid met een letter, hieronder volgt een korte opsomming welke letter bij welk project hoort.
A De Velden, 2e fase | H Toermalijn | L Waterburg oost | |
C Asterlo | I Wildenburg | O Glinthorst | |
G Britsenburg | K Waterburg west | P Drakenstein |
Tabel:Maximale geluidsbelasting bij geplande woningen op ontwikkellocaties per zoneplichtige weg (incl aftrek art 110g Wgh)
Behalve voor locatie I en P is overal een overschrijding van de voorkeurswaarde. De geluidsbelasting op locatie A, C, G, H, K, L en O overschrijdt niet de maximaal toelaatbare waarde, dus voor deze locaties kan een hogere waarde aangevraagd worden.
Ten westen van het plangebied ligt metrolijn 'D', traject 625. Ten zuiden van het plangebied ligt de Betuwelijn (ook wel Havenspoorlijn) genoemd, trajecten 687, 688 en 689. Delen van het plangebied liggen binnen de geluidzones van de genoemde spoortrajecten.
De voorkeurswaarde voor woningen (55 dB) wordt bij locatie A en L overschreden, de maximaal toelaatbare geluidbelasting van 68 dB niet. Voor locatie A en L wordt een Hogere waarde aangevraagd.
De overige locaties voldoen aan de voorkeurswaarde.
De 50 dB(A)-geluidcontour rond het industrieterrein Waal-Eemhaven is vastgesteld in 1993. Deze geluidcontour ligt ten westen van de Meyenhagen en loopt door het plangebied. Ontwikkelingslocaties A en C liggen binnen in de geluidzone.
Door de DCMR zijn de geluidscontouren ten gevolge van het industrieterrein geleverd. Deze contouren zijn gebaseerd op onder andere de reeds uitgevoerde geluidsaneringsoperatie voor het industrieterrein Waal-Eemhaven en de toekomstige ontwikkelingen, waarvoor een bestuurlijk besluit is genomen, op het industrieterrein Waal-Eemhaven. (De geluidscontouren rond dit industrieterrein worden aangeduid als T+contouren.) Deze contouren zijn berekend op een hoogte van 5 meter. De DCMR heeft aangegeven dat voor de berekening van de contouren een dempingsgebied van 3 dB in het rekenmodel is gehanteerd. Bij bebouwing hoger dan 10 meter heeft het dempingsgebied geen invloed meer. Bij het bepalen van de geluidsbelasting ten gevolge van industrielawaai moet bij de beoordelingspunten vanaf 10 meter en hoger een toeslag van 3 dB worden opgeteld.
Op locaties A en C wordt de voorkeurswaarde van 50 dB(A) overschreden, de maximaal toelaatbare waarde echter niet. Voor de locaties wordt een Hogere waarde aangevraagd.
De 30 km/uur wegen zijn niet zone-plichtig en hoeven, net als trambanen, niet aan de normen van de Wet geluidhinder te worden getoetst. De geluidsbelasting van de 30 km/uur wegen is nergens hoger dan de maximaal toegestane waarde voor wegverkeerslawaai. De hoogst berekende geluidsbelasting van de nieuwe tramlus op de bestaande bebouwing Kapelburg is 50 dB(A).
In het kader van bestemmingsplan “Zuidwijk” een akoestisch onderzoek plaatsgevonden. Het bestemmingsplan omvat 9 ontwikkellocaties voor woningen.
Tevens zal ter hoogte van de Langenhorst een keerlus voor tramlijn 25 mogelijk worden gemaakt. Hiervoor zijn in het kader van een Goede Ruimtelijke Onderbouwing van het bestemmingsplan twee mogelijke locaties onderzocht, namelijk locaties ter hoogte van Slinge/Langenhorst en ter hoogte van Langenhorst/Kapelburg.
Wegverkeerslawaai
Voor de locaties I en P geldt dat ten gevolge van het wegverkeer de geluidsbelasting onder de
voorkeurswaarde is.
De geluidsbelasting bij locaties A, C, G, H, K, L en O overschrijdt de voorkeurswaarde vanwege
het wegverkeer op één of meerdere gemeentelijke wegen, maar blijft lager dan de maximaal
toelaatbare geluidsbelasting voor woningen.
Railverkeerslawaai
De geluidsbelasting ten gevolge van de metrolijn D en de Havenspoorlijn op locatie A respectievelijk locatie L is hoger dan de voorkeurswaarde, maar lager dan de maximaal toelaatbare waarde. Indien geen bron- en/of overdrachtsmaatregelen worden getroffen, wordt geadviseerd om hogere waarden aan te vragen bij het college van Burgemeester en Wethouders.
Industrielawaai
De geluidsbelasting vanwege Waal-Eemhaven bij locaties A en C is hoger dan de voorkeurswaarde, maar lager dan de maximaal toelaatbare waarde voor woningen. Gebleken is dat het niet mogelijk is de geluidsbelasting vanwege het industrieterrein Waal-Eemhaven middels (verdergaande) maatregelen tot de voorkeurswaarde te beperken. Geadviseerd wordt om hogere waarden aan te vragen bij het college van Burgemeester en Wethouders.
Procedure hogere waarde
Indien geen bron- en/of overdrachtsmaatregelen worden getroffen, is het niet mogelijk om de geluidsbelasting vanwege het industrielawaai en het rail- en wegverkeerslawaai tot de voorkeurswaarde te beperken. In dat geval dienen de maximaal berekende geluidsbelastingen als hogere waarden te worden aangevraagd. De daarbij vast te stellen hogere waarden zijn in onderstaande tabel weergegeven. Deze waarden dienen bij het college van Burgemeester en Wethouders ten behoeve van het bestemmingsplan "Zuidwijk" als hogere waarden te worden aangevraagd.
Ontheffingsbeleid Rotterdam
Alle beoogde woningen op de ontwikkellocaties kunnen worden voorzien van minimaal één geluidluwe gevel en indien van toepassing over een geluidluwe buitenruimte. Dit bestemmingsplan voldoet derhalve aan het Ontheffingsbeleid Wet geluidhinder van de gemeente Rotterdam
De exploitatie van de keerlus conform de notitie van RET op locatie Langenhorst/Slinge zal de heersende geluidsbelasting vanwege tramlawaai bij de woningen op de kortste afstand tot de keerlus doen toenemen van 50,3 dB naar 52,3 dB. Bij het keren van de volledige dienstregeling zal de geluidsbelasting tot 53,8 dB toenemen.
De exploitatie van de keerlus conform de notitie van RET op locatie Langenhorst/Kapelbrug heeft nagenoeg geen effect op de heersende geluidsbelasting vanwege tramlawaai. De heersende geluidsbelasting vanwege tramlawaai bij de dichtstbijzijnde gebouwen neemt toe van 47,2 dB naar 47,5 dB. Bij het keren van de volledige dienstregeling zal de geluidsbelasting tot 50,4 toenemen.
Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. De onderbouwing van dit voornemen, het ontwerpbesluit, wordt tegelijkertijd met het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.
Het is om stedenbouwkundige en financiële redenen niet mogelijk om nog meer maatregelen te treffen aan de bron of in het overgangsgebied. Bij de stedenbouwkundige verkaveling kan bij de oriëntatie rekening worden gehouden met de afschermende werking die de nieuwe bebouwing levert ten opzichte van de bestaande bebouwing. Alle woningen hebben ten minste één geluidluwe gevel.
In de onderstaande tabel wordt per wegvak de aan te vragen hogere waarde gegeven.
Locatie | Bestemming | Zoneplichtige bron |
Letmaal
Industrie dB(A) |
Lden Railverkeer dB |
Lden Wegverkeer incl. aftrek art 110g Wgh dB |
||||
A |
Woning |
Slinge Zuiderparkweg Metrolijn D Waal-Eemhaven |
- - - 55 |
- - 62 - |
63 51 - - |
||||
C |
Woning |
Slinge Meyenhage Waal-Eemhaven |
- - 54 |
- - - |
56 57 - |
||||
G | Woning | Slinge | - | - | 62 | ||||
H | Woning | Langenhorst | - | 61 | 52 | ||||
K | Woning | A15 | - | - | 50 | ||||
L | Woning | A15 | - | 61 | 53 | ||||
O | Woning | Langenhorst | - | - | 50 |