Plan: | Pernis |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1009Pernis-oh01 |
Geluidhinder kan ontstaan door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. Deze normen geven de hoogst acceptabele geluidsbelasting bij geluidsgevoelige functies zoals woningen.
Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting maakt de Wet onderscheid tussen bestaande situaties en nieuwe situaties. Nieuwe situaties zijn nieuw te bouwen geluidsgevoelige functies of nieuwe geluidhinder veroorzakende functies.
De nummering van de locaties in dit hoofdstuk is overeenkomstig de nummering in de tabel "vast te stellen hogere grenswaarden" in paragraaf 6.5.4.
Zoneplichtige wegen
Als in een zone langs een weg nieuwe geluidsgevoelige situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid. De zones zijn van toepassen op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur of meer. Wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur hoeven niet getoetst te worden aan de normen uit de Wet geluidhinder. In de onderstaande tabel is de zonebreedte aangegeven.
Breedte geluidszones langs wegen
Soort gebied | Stedelijk gebied | Buitenstedelijk gebied | |||
Aantal rijstroken | 1 of 2 | 3 of meer | 1 of 2 | 3 of 4 | 5 of meer |
Zonebreedte | 200 meter | 350 meter | 250 meter | 400 meter | 600 meter |
In nieuwe situaties is de ten hoogste toelaatbare waarde aan de gevel 48 dB. Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. De onderbouwing van dit voornemen, het ontwerpbesluit, wordt tegelijkertijd met het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn door Gemeentewerken Rotterdam geluidsberekeningen uitgevoerd, de resultaten hiervan zijn opgenomen in het rapport "Akoestisch onderzoek bestemmingsplan Pernis". De geprognosticeerde etmaalintensiteiten van de binnenstedelijke wegen voor het jaar 2020 zijn verstrekt door Stadsontwikkeling (voorheen dS+V), afdeling Verkeer en Vervoer. De ligging van de 13 geluidgevoelige ontwikkellocaties is aangegeven in het akoestisch onderzoek.
Alle wegen in Pernis zelf zijn 30 km wegen, daarom zijn er maar twee zoneplichtige wegen relevant voor het akoestisch onderzoek: de A4 en de Oud Pernisseweg. De ontwikkellocaties 1, 4, 8, 10 en 11 liggen binnen de toetsingszones van de A4 en/of de Oud Pernisserweg, dit betekent dat voor deze locaties een hogere geluidbelasting moet worden vastgesteld als de berekende geluidbelasting tussen de ten hoogste toelaatbare waarde en de maximaal vast te stellen hogere waarde ligt.
De locaties 3, 5, 6,7 en 12, 13, 14 en 17 liggen buiten de toetsingszones, maar de geluidbelasting vanaf de A4 is voor deze locaties wel berekend t.b.v. het in beeld brengen van de gecumuleerde geluidbelasting.
Voor de nieuwe woningen die mogelijk worden gemaakt op locatie 11 geldt dat er geen hogere grenswaarden kunnen worden vastgesteld omdat de berekende geluidbelasting hoger is dan de maximaal vast te stellen hogere waarde (zie onderstaande tabel). Daarom kan deze ontwikkelingsmogelijkheid alleen in het bestemmingsplan worden opgenomen als er, op basis van de Interimwet stad-en-milieubenadering, een besluit wordt genomen om van de maximale grenswaarden van de Wet geluidhinder af te wijken. Dit zogenaamde stap-3 besluit is alleen mogelijk als duidelijk is dat het treffen van bron- en overdrachtsmaatregelen niet voldoende is om aan de maximaal vast te stellen hogere waarde te voldoen en als voldoende compensatie wordt geboden om te komen tot een optimale leefomgevingskwaliteit. In het ontwerp "Stap 3-besluit Pernis" dat als bijlage onderdeel uitmaakt van dit bestemmingsplan is uiteengezet waarom het nemen van een stap-3 besluit nodig en mogelijk is.
Voor de locaties 4, 8 en 10 geldt dat de hoogste berekende geluidbelasting vanaf de A4 als hogere waarde zal worden vastgesteld. Voor locatie 10 geldt eveneens dat de berekende geluidbelasting van 50 dB vanaf de Oud Pernisserweg als een hogere waarde zal worden vastgesteld.
Tabel: resultaten akoestisch onderzoek zoneplichtige wegen
Locatie | Zoneplichtige weg |
Berekende geluidbelasting Lden [dB] |
Maximale grenswaarde [dB] |
||
4: woningen | A4 | 52 | 53 | ||
5: woningen | A4 | 50 | 53 | ||
6: woningen | A4 | 49 | 53 | ||
17: woningen | A4 | 49 | 53 | ||
8: school | A4 | 52 | 58 | ||
8: overige gezondheidszorg | A4 | 52 | 53 | ||
10: woningen | A4 | 53 | 53 | ||
10: woningen | Oud Pernisseweg | 50 | 63 | ||
11: woningen | A4 | 54 | 53 |
30 km wegen
Conform het gemeentelijke ontheffingsbeleid en ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening moet ook de geluidbelasting vanwege niet zoneplichtige geluidsbronnen (in dit geval 30 km wegen) inzichtelijk worden gemaakt bij het opstellen van een bestemmingsplan. Uit indicatief onderzoek is gebleken dat de geluidbelastingen als gevolg van 30 km wegen met lage verkeersintensiteiten (600, 900 of 1.400 motorvoertuigen per etmaal, afhankelijk van het wegdektype) over het algemeen kleiner dan of gelijk aan 53 dB zijn. Deze wegen zijn in overleg met de DCMR niet inzichtelijk gemaakt. De geluidbelasting vanwege relevante 30 km wegen met etmaalintensiteiten boven de genoemde waarden zijn wel inzichtelijk gemaakt, de resultaten van deze berekening staan in de onderstaande tabel. De berekende geluidbelastingen kunnen niet als hogere waarden worden vastgesteld omdat 30 km wegen niet onder de werking van de Wet geluidhinder vallen. Het wordt wel aanbevolen om in de bouwplanfase met deze geluidbelastingen rekening te houden.
Tabel: relevante geluidbelasting van 30 km wegen
Locatie | 30 km weg |
Berekende geluidbelasting Lden [dB] |
8. | Burgemeester van Esstraat | 55,2 |
10. | Ring | 53,6 |
11. | Vermaetweg | 54,6 |
12. | Pastoriedijk | 59,9 |
13. | Pastoriedijk | 58,8 |
Overeenkomstig de systematiek van verkeerswegen hebben ook spoorwegen een toetsingzone voor geluidhinder. Ten zuiden van het plangebied ligt de havenspoorlijn (traject 693) met een zonebreedte van 1000 meter en ten westen van het plangebied ligt de metrolijn (traject 622) met een zonebreedte van 100 meter. Ontwikkellocatie 11 van het plangebied ligt zowel binnen de geluidzone van de metro als van de havenspoorlijn. Ontwikkellocatie 10 ligt alleen binnen de geluidzone van de havenspoorlijn. Uit de berekeningen van de geluidbelasting van het railverkeer op de bovengenoemde ontwikkellocaties blijkt dat de ten hoogste toelaatbare waarde van 55 dB niet wordt overschreden. De hoogste belasting op locatie 11 vanwege de metro is 50 dB. De hoogste geluidsbelasting vanaf de havenspoorlijn is 48 dB op locatie 11 en 49 dB op locatie 10.
Voor het aspect scheepvaartlawaai bestaat geen wettelijk kader. Ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening wordt bij ontwikkeling van geluidgevoelige bestemmingen in de buurt van de rivier wel naar de geluidbelasting van scheepvaart gekeken. Daarbij wordt uitgegaan van een streefwaarde van 55 dB die overeen komt met de ten hoogste toelaatbare waarde van spoorweglawaai. Deze waarde wordt gehanteerd vanwege de overeenkomst in de dosis-effectrelatie zoals die tussen (spoor)wegverkeer en scheepvaart bestaat. In het Milieueffectrapport voor de 2e Maasvlakte is de 55 dB geluidscontour langs de Nieuwe Maas in 2033 berekend. Hieruit blijkt dat de 55 dB contour ongeveer op de noordelijke grens van de ontwikkellocatie Madroelpark ligt. Het blootstellen van nieuwe woningen aan een geluidbelasting van scheepvaart die rond de ten hoogste toelaatbare waarde ligt wordt niet in strijd geacht met een goede ruimtelijke ordening.
Pernis is gelegen binnen de geluidzones van vier industrieterreinen. Het industrieterrein Botlek-Pernis ligt ten westen van het plangebied. Het industriegebied Waal-Eemhaven ligt ten oosten van het plangebied. De industriegebieden Schiedam-Zuid en Vulcaanhaven/Koningin Wilhelminahaven/ Vettenoord/Scheur (Vlaardingen) liggen ten noorden van het plangebied. De maximale geluidbelastingen als gevolg van het industrieterrein Waal-Eemhaven zijn berekend met het nieuwe Bronnenmodel 2025 uit het Convenant Geluidruimte Waal-/ Eemhaven.
De geluidbelasting vanaf het industrieterrein Vlaardingen op de geluidsgevoelige ontwikkellocaties is nergens hoger dan de ten hoogste toelaatbare waarde van 50 dB(A). In de onderstaande tabel zijn de maximale berekende geluidbelastingen vanwege de drie andere relevante zoneplichtige industrieterreinen op de gevels van de ontwikkellocaties weergegeven. Geluidsbelastingen van minder dan 50 dB(A) zijn in de tabel niet aangegeven. Als er sprake is van een overschrijding van de op basis van de Wet geluidhinder maximaal toegestane geluidbelasting dan is de berekende geluidbelasting in de tabel 'vet' gemaakt. De maximale geluidbelasting van industrielawaai is voor nieuwe woningen 55 dB(A) (voor scholen is dit 60 dB(A)). Voor industriële activiteiten die 'zeehavengebonden' zijn, en dus in de open lucht plaatsvinden, maakt artikel 60 van de Wet geluidhinder het mogelijk om een maximale geluidbelasting van 60 dB(A) te hanteren. De (petro-)chemische bedrijven in Botlek/Pernis zijn niet (meer) zeehavengebonden, daarom mag artikel 60 van de Wet geluidhinder voor dit industrieterrein niet worden toegepast. Op de industrieterreinen Schiedam Zuid en Eem-/ Waalhaven bestaan de activiteiten voornamelijk uit respectievelijk het maken en repareren van zeeschepen en offshore materieel en uit containerterminals, dit zijn zeehavengebonden activiteiten. De zeehavennorm mag alleen worden toegepast als het gaat om inbreiding of om beperkte uitbreiding van bestaand stedelijk gebied. De ontwikkellocatie Madroelpark wordt gezien als een beperkte uitbreiding van bestaand stedelijk gebied, bij de andere locaties gaat het om inbreiding. Daarom is voor de geluidbelasting vanaf de industrieterreinen Schiedam Zuid en Waal-/ Eemhaven op de nieuwe woningen in Pernis 60 dB(A) de maximale geluidbelasting op basis van de Wet geluidhinder.
Tabel: geluidbelasting van industrie op geluidgevoelige locaties
Locatie | Locatienaam | Industrieterrein |
Letmaal [dB(A)] |
Locatie 1: | Madroelpark | Botlek-Pernis | 56 |
Schiedam-Zuid | 57 | ||
Waal-Eemhaven | 58 | ||
Locatie 3: | Burg. Beyenstraat | Botlek-Pernis | 55 |
Schiedam-Zuid | 51 | ||
Waal-Eemhaven | 61 | ||
Locatie 4: | C. van Dijkstraat/ | Botlek-Pernis | 55 |
Vroomstraat | Schiedam-Zuid | 51 | |
Waal-Eemhaven | 61 | ||
Locatie 5: | Velsenaerstraat/ | Botlek-Pernis | 54 |
Polluxstraat | Schiedam-Zuid | 52 | |
Waal-Eemhaven | 61 | ||
Locatie 6: | Gymnastieklokaal | Botlek-Pernis | 54 |
Velsenaerstraat | Schiedam-Zuid | 52 | |
Waal-Eemhaven | 62 | ||
Locatie 7: | G.A. Soetemanweg 2 | Botlek-Pernis | 53 |
Schiedam-Zuid | 51 | ||
Waal-Eemhaven | 60 | ||
Locatie 8: | Binnenterrein | Botlek-Pernis | 55 |
Rehoboth en ASZV | Schiedam-Zuid | 52 | |
(MFC) | Waal-Eemhaven | 59 | |
Locatie 10: | Ring 156 | Botlek-Pernis | 54 |
Waal-Eemhaven | 63 | ||
Locatie 11: | Vermaetweg west | Botlek-Pernis | 58 |
Schiedam-Zuid | 51 | ||
Waal-Eemhaven | 59 | ||
Locatie 12: | Pastoriedijk 1 | Botlek-Pernis | 53 |
(Herberg) | Waal-Eemhaven | 64 | |
Locatie 13: | Pastoriedijk 55 | Waal-Eemhaven | 64 |
Locatie 14: | Woning Uiterdijk | Botlek-Pernis | 55 |
Schiedam-Zuid | 54 | ||
Waal-Eemhaven | 59 | ||
Locatie 17: | Binnenterrein | Botlek-Pernis | 54 |
Pastoriedijk - | Schiedam-Zuid | 52 | |
Ozingastraat | Waal-Eemhaven | 61 |
* Op locatie 8 zijn scholen voorzien. Voor scholen is de maximale grenswaarde vanwege Botlek-Pernis 60 dB.
Uit de bovenstaande tabel blijkt dat de ten hoogste toelaatbare waarde van 50 dB(A) als gevolg van de industrieterreinen Botlek/Pernis, Schiedam Zuid en Waal-/ Eemhaven op alle ontwikkellocaties wordt overschreden. Tevens blijkt dat de maximale vast te stellen hogere waarden van 55 dB(A) voor woningen en overige 'gezondheidszorggebouwen', en 60 dB(A) voor scholen en woningen waarop de zeehavennorm mag worden toegepast, op meerdere locaties wordt overschreden.
Wanneer geluidsgevoelige locaties zijn gelegen in de geluidszones van verschillende bronsoorten (wegverkeer, railverkeer, industrie) en de ten hoogste toelaatbare waarde wordt overschreden, dient de geluidsbelasting conform artikel 110f van de Wet geluidhinder te worden gecumuleerd. De gecumuleerde geluidbelasting moet in beschouwing worden genomen bij het vaststellen van hogere waarden danwel het treffen van maatregelen.
De ontwikkellocaties bevinden zich in verschillende (wettelijke) geluidszones van wegen, spoorwegen en industrieterreinen. De geluidbelastingen overschrijden de voorkeurswaarde vanwege railverkeer niet, maar als gevolg van wegverkeer en industrielawaai wel. De geluidbronnen industrielawaai en wegverkeerslawaai zijn daarom gecumuleerd. De gecumuleerde geluidbelastingen zijn weergegeven in bijlage 10 van het akoestisch onderzoek dat bij dit bestemmingsplan ter inzage ligt. In de cumulatieberekening zijn eerst de verschillende relevante wegen en de verschillende industrieterreinen met elkaar gecumuleerd, daarna is de gecumuleerde geluidbelasting van het wegverkeer gecumuleerd met de gecumuleerde geluidbelasting van de industrieterreinen. Hieruit blijkt dat de gecumuleerde industriebelasting over het algemeen aanzienlijk hoger ligt dan de gecumuleerde wegverkeersbelasting. Op locaties waar de industriebelasting het hoogst is zorgt het wegverkeer nauwelijk voor een bijdrage aan de gecumuleerde geluidbelasting. Ook op de locaties 2 en 3, die het dichtst bij de A4 liggen, is de geluidbelasting van de industrie maatgeven, hier zorgt het wegverkeer voor 2 á 3 dB extra geluidbelasting. De gecumuleerde geluidbelasting op de nieuwbouwlocaties ligt maar weinig hoger dan de maximale geluidbelasting per geluidsbron. De gecumuleerde geluidbelasting wordt daarom niet als onwenselijk hoog gezien en geeft geen aanleiding tot een andere afweging dan die op basis van de wettelijke geluidbelasting.
De Wet geluidhinder draagt een gemeente op om het vaststellen van een hogere waarde met argumenten te motiveren. Hiertoe heeft de gemeente Rotterdam de nota ‘Ontheffingsbeleid Wet geluidhinder voor bouw- en bestemmingsplannen in de gemeente Rotterdam’ vastgesteld. Het bestemmingsplan moet aan dit beleid voldoen. Het ontheffingsbeleid is alleen van toepassing op nieuwe woningen waarvoor hogere waarden moeten worden vastgesteld. Dit beleid heeft als doel het voorkomen en/of minimaliseren van het aantal geluidgehinderden in ruimtelijke plannen. Het ontheffingsbeleid schrijft voor dat elke woning waarvoor een hogere waarde wordt vastgesteld in principe voorzien moet zijn van tenminste één geluidluwe gevel en geluidluwe buitenruimte. Bij het bepalen of hiervan sprake is moet ook worden gekeken naar niet wettelijke bronnen, zoals tramverkeer, scheepvaart, 30-km wegen en gecumuleerde geluidbelasting van meerdere bronnen. Er kan gemotiveerd van dit beleid worden afgeweken met als voorwaarde dat in het kader van het bestemmingsplan voldoende aandacht wordt besteed aan de leefomgevingskwaliteit. Gezien de hoogte van de cumulatieve geluidbelasting en het feit dat de geluidbelasting vanaf de industrieterreinen overal hoger is dan 50 dB(A) is het niet mogelijk bij de nieuwe woningen een geluidluwe gevel en geluidluwe buitenruimte te realiseren. Ook alternatieve oplossingen (zoals een dubbele gevel) zijn geen optie bij het ontwikkelen van woningen met een tuindorpkarakter. Gezien het maatschappelijk belang van woningbouw in Pernis wordt er derhalve voor gekozen om gebruik te maken van de uitzonderingsbepaling in het ontheffingsbeleid. In hoofdstuk 4 van dit bestemmingsplan en in het stap-3 besluit en de hogere waarden Wet geluidhinder is uiteengezet welke aanpak is gekozen voor het realiseren van een goede leefomgevingskwaliteit.
Wegverkeerslawaai
De geluidsbelasting vanwege de Oud Pernisseweg op locatie 10 is hoger dan de ten hoogste toelaatbare waarde van 48 dB. Voor deze locatie wordt een hogere waarde van 50 dB vastgesteld.
De geluidbelasting van de rijksweg A4 is op de gevels van de, binnen de toetsingszone gelegen, ontwikkellocaties 4, 8, 10 en 11 hoger dan de ten hoogste toelaatbare waarde van 48 dB. Hiervoor zal de hoogste berekende geluidbelasting per locatie als hogere grenswaarde worden vastgesteld. Op locatie 11 is de geluidbelasting van de A4 zelfs hoger dan de maximaal vast te stellen hogere waarde van 53 dB, zodat de realisatie van woningen hier alleen na het nemen van het stap 3-besluit mogelijk is.
Industrielawaai
Op de meeste ontwikkellocaties is de geluidbelasting vanaf één of meerdere industrieterreinen hoger dan de maximaal te verlenen hogere waarde. Op alle locaties is er eveneens sprake van een geluidbelasting vanaf één of meerdere industrieterreinen die tussen de ten hoogste toelaatbare waarde en de maximaal te verlenen hogere waarde in ligt. Voor deze locaties worden de betreffende geluidbelastingen als hogere grenswaarden vastgesteld.
Hogere grenswaarden
In de onderstaande tabel staan per locatie de aangevraagde hogere waarden voor wegverkeerslawaai en industrielawaai aangegeven. Deze dienen te zijn vastgesteld voordat het bestemmingsplan wordt vastgesteld.
Tabel: vast te stellen hogere grenswaarden