Plan: | IJsselmonde-Centrum |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1004IJsCentrum-oh02 |
Geluidhinder kan ontstaan door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. Deze normen geven de hoogst acceptabele geluidsbelasting bij geluidsgevoelige functies zoals woningen.
Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting maakt de Wet onderscheid tussen bestaande situaties en nieuwe situaties. Nieuwe situaties zijn nieuw te bouwen geluidsgevoelige functies of nieuwe geluidhinder veroorzakende functies.
In nieuwe situaties is de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer aan de gevel 48 dB. Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.
Ten aanzien van de geluidsinvloed van omliggende wegen op eventuele 'nieuwe' situaties in het bestemmingsplanIJsselmonde-Centrumdient akoestisch onderzoek plaats te vinden. De onderzochte hoofdwegen zijn deAdriaan Volkerlaan, Grote Hagen, Groeninx van Zoelenlaan, Herenwaard, Palmentuin en Groene Tuin.De overige wegen in het plangebied zijn niet relevant voor dit aspect.
Door Gemeente Werken is een akoestisch onderzoek verricht, Gebiedsbestemmingsplan IJsselmonde- Centrum, akoestisch onderzoek 20100019-MR10002, 9 december 2010).
De ontwikkelingslocaties in IJsselmonde zijn ten behoeve van het akoestisch onderzoek onderverdeeld in losse blokken. Op de onderstaande afbeelding is te zien dat de woningbouwlocaties verschillende rekenpunten kennen, aangegeven door een letter en een cijfer. In de onderstaande tekst worden de letters gebruikt om een bepaalde locatie aan te duiden.
Afbeelding 6.1: Woningbouwlocaties
In de onderstaande tabel zijn de hoogst berekende waarden van het geluidonderzoek weergegeven. In de tabel staan alleen de wettelijke zone-plichtige geluidbronnen.
Afbeelding 6.2: Resultaten akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai bij de geplande woningen per zoneplichtige weg (inclusief aftrek artikel 110g Wgh).
De maximaal toegestane waarde van 63 dB wordt niet overschreden en op één locatie is geen overschrijding van de voorkeurswaarde. Voor locatie A, B, C en E is een hogere waardebesluit nodig.
Conform het gemeentelijke ontheffingsbeleid alsmede ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening dient de geluidbelasting van relevante niet-zoneplichtige resp. niet-wettelijke geluidsbronnen bij het plan inzichtelijk te worden gemaakt. De 30-km weg Herenwaard en de nieuwe trambaan zijn voor dit bestemmingsplan dergelijke relevante geluidsbronnen.
Het parkeerdek op het winkelcentrum is een niet wettelijke bron waarvan in het kader van een goede ruimtelijke onderbouwing de geluidbelasting op de omringende woningen is berekend. De geluidbelasting voor de dag- en avondperiode is maximaal 57 dB.
De hoogste berekende waarde van de Herenwaard inclusief het OV station is 49.04 dB op locatie C. De gecumuleerde waarde van het wegverkeer op de Herenwaard en de tram tezamen, levert een geluidbelasting op van 61.05 dB op dezelfde locatie.
De hoogste berekende waarde van de nieuwe trambaan op de nieuwe woontoren op de hoek Groeninx van Zoelenlaan/Herenwaard is 60.2 dB. De hoogst berekende waarde van de trambaan op bestaande geluidsgevoelige bebouwing naast het tracé is 61.6 dB op een school aan de Palmentuin.
Omdat er geen normen zijn opgenomen in de Wet geluidhinder om niet zone-plichtige bronnen aan te toetsen, zijn de waarden vergeleken met de normen voor wegverkeerslawaai. Hierdoor kan geconcludeerd worden dat de berekende geluidbelasting van de niet zoneplichtige bronnen niet hoger is dan de maximaal toegestane waarde van 63 dB bij wegverkeerslawaai.
De nieuwe trambaan veroorzaakt een geluidbelasting op de gevel van de omliggende woningen en scholen maar leidt ook tot een betere bereikbaarheid van het winkelcentrum en van de woningen nabij het winkelcentrum; de andere voorzieningen rondom het nieuwe tramtracé profiteren hier van mee.
Voor alle woningbouwlocaties wordt een besluit hogere waarde Wet geluidhinder genomen. Het ontheffingsbeleid schrijft in dat geval voor dat onderzocht moet worden of door middel van maatregelen de geluidbelasting omlaag kan worden gebracht. Bronmaatregelen, zoals het vervangen van de bestrating door een stiller wegdek zijn financieel niet haalbaar. Overdrachtsmaatregelen, zoals geluidschermen zijn vanuit verkeerskundig en stedenbouwkundig oogpunt niet wenselijk. Wel is het mogelijk om de gevels die grenzen aan de Groeninx van Zoelenlaan en de Ruigewaard te voorzien van geluidbeperkende maatregelen aan de gevels, zoals bijvoorbeeld voorzetgevels. De ontwikkelaar dient er voor zorg te dragen dat het binnenklimaat van de nieuwe woningen in orde is. Volgens de regelgeving mag de binnenwaarde, ongeacht de geluidbelasting op de buitengevel, maximaal 33 dB bedragen.
Verder dient volgens het ontheffingsbeleid iedere woning te beschikken over een geluidluwe gevel en indien van toepassing een geluidluwe buitenruimte. Omdat de indeling van de locaties nog niet bekend is, zal dit als voorwaarde worden opgenomen in het besluit hogere waarde Wet geluidhinder. Verder is een voorwaarde dat bij de indeling van de woningen rekening wordt gehouden met de gevelbelasting, zodat geluidgevoelige ruimten zoals slaapkamers aan de minst geluidbelaste gevel worden geplaatst.
Het ontheffingsbeleid zegt dat ook niet-wettelijke bronnen (zoals i.c. het parkeerdek) moeten worden meegenomen bij het bepalen of er sprake is van een geluidluwe gevel. De geluidbelasting afkomstig van het parkeerdek bedraagt bij een aantal woningen die grenzen aan het parkeerdek maximaal 57 dB, terwijl volgens het ontheffingsbeleid een geluidbelasting tot 53 dB verkeersgeluid is toegestaan om te kunnen spreken van een geluidluwe gevel. Het parkeren op het parkeerdek is evenwel nodig om de kwaliteit van het centrumgebied te verbeteren door dit autoluw maken. Volgens het ontheffingsbeleid kan van de voorwaarde voor een geluidluwe gevel worden afgeweken indien dit door een verhoogde leefomgevingskwaliteit wordt gecompenseerd. Hiervan is sprake. Het centrumgebied wordt autoluw en tegelijk goed bereikbaar, mede door het parkeerdek. De goede bereikbaarheid wordt ook bevorderd door het nieuwe openbaar vervoerstation aan de Herenwaard, direct grenzend aan het winkelcentrum.
Het verkeersluwe centrumgebied krijgt meer uitstraling door de integratie van stedelijke functies zoals winkelen, besturen, cultuur, ontspannen en wonen. Er komt een centraal gelegen plein met een weekmarkt. Aan het plein komen onder meer winkels, terrassen, de nieuwe hoofdentree van het winkelcentrum, nieuwe gebouwen voor onder andere de deelgemeente, een cultureel centrum, een bibliotheek (gedeeltelijk al in uitvoering) en een nieuw openbaar vervoerstation.
Het besluit voor de hogere waarde geluid zal tijdig, voor de vaststelling van het bestemmingsplan worden genomen.
In de onderstaande tabel is aangegeven voor welke locatie welke hogere waarde aangevraagd wordt.
Afbeelding 6.3: Aan te vragen hogere waarden