direct naar inhoud van 2.4 Beleid deelgemeente
Plan: IJsselmonde-Centrum
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1004IJsCentrum-oh02

2.4 Beleid deelgemeente

2.4.1 Ontwikkelingsvisie IJsselmonde (1997), Centrumplan IJsselmonde (1999), Masterplan Hart (2004) en concept-Kaderplan Centrumplan Hart fase II

De deelgemeente IJsselmonde heeft in 1997 een ontwikkelingsvisie vastgesteld. Dit in aansluiting op de Economische visie IJsselmonde van 1997, die onder andere economische en functionele ambities voor het Hart heeft geformuleerd in relatie tot onder meer de buurtcentra. In de Ontwikkelingsvisie heeft de deelgemeente de plannen voor IJsselmonde als "Tuinstad met Toekomst" verwoord. Het doel is te komen tot een gedifferentieerde en levendige tuinstad, onder andere door het versterken van de verschillende woonmilieus. In de Ontwikkelingsvisie wordt geconstateerd dat het bestaande centrum van IJsselmonde zich te weinig onderscheidt van de omringende woonwijken en dat er te weinig samenhang is.

De Ontwikkelingsvisie is verder uitgewerkt in het 'Centrumplan IJsselmonde' (1999). In dit Centrumplan wordt de ambitie neergelegd om het bestaande centrum van IJsselmonde te herontwikkelen tot een levendig en aantrekkelijk centrum voor de deelgemeente (voorzieningen, bebouwing en buitenruimte). Het gebied moet zich als een herkenbaar centrum onderscheiden van de omringende woonwijken. Het karakter van groene tuinstad moet daarbij behouden blijven. Het Centrumplan heeft betrekking op een deel van het gebied binnen de binnenring van IJsselmonde en omvat naast het bestaande winkelcentrum ook de direct aanliggende woongebieden alsmede het park De Twee Heuvels.

De visie uit het Centrumplan uit 1999 is voor het meest centrale deel van het centrumgebied verder uitgewerkt in het 'Masterplan Hart', dat in juni 2004 is vastgesteld door de deelraad van IJsselmonde en in juli 2004 door het college van Burgemeester en Wethouders. De belangrijkste elementen in het Masterplan zijn de vernieuwing van het winkelcentrum, de aanleg van een centraal (markt)plein met omliggende bebouwing (voorzieningen en woningen) en het verbeteren van het openbaar vervoer. Het Masterplan geldt als stedenbouwkundig raamwerk op hoofdlijnen en is opgesteld in samenwerking met marktpartijen. Daarmee is tevens de uitvoering van de grondexploitatie van het Centrumplan IJsselmonde herbevestigd. Het Masterplan is het ruimtelijk raamwerk voor nieuwe ontwikkelingen binnen dit gebied en dient als onderlegger voor onderhavig bestemmingsplan.

Het Masterplan is nader uitgewerkt in het 'Beeldkwaliteitsplan Hart van IJsselmonde' (december 2004). Het legt de ambities vast met betrekking tot de beeldkwaliteit voor het openbaar gebied en de bebouwing en geeft toetsbare en werkbare richtlijnen en kwaliteitscriteria voor het ontwerpen van de uitvoeringsplannen. Deze dient tevens als welstandparagraaf.

In het Masterplan is er sprake van een tweetal fasen. Fase I omvat de nieuwbouw van de bouwblokken I tot en met III en is vergund met een art 19 WRO-procedure. Ten tijde van de vaststelling van dit bestemmingsplan is de uitvoering van fase I gaande.

De daarop volgende fase II omvat de uitbreiding van het winkelcentrum Keizerswaard, de bouw van twee woontorens aan de zijde van Groeninx van Zoelenlaan, alsmede extra winkels en uitbreiding van het bestaande parkeerdek.

Voor de uitwerking van fase II (de ontwikkeling en uitbreiding van het winkelcentrum) is door de ontwikkelaar, de deelgemeente, de gemeentelijke diensten, de Vereniging van Eigenaren (CVvE) en de winkeliersvereniging Keizerswaard gezamenlijk gewerkt aan een concept-Kaderplan. Dit Kaderplan kan worden gezien als een programma van eisen die uitgangspunt zijn voor de bouwplannen. Zo staat in het Kaderplan aangegeven hoe de uitbreiding van het winkelcentrum zal plaatsvinden en hoe het parkeren, het laden en lossen en de verkeersafwikkeling moet gebeuren. daarnaast gaat het in op de routing binnen het winkelcentrum en op de mogelijke branchering. Ook de inrichting van de buitenruimte van het totale gebied is onderdeel van het plan inclusief OV-knooppunt en tramtracé is onderdeel van het plan. Het concept-Kaderplan Centrumplan Hart fase II is begin 2010 gepresenteerd.

2.4.2 Woonvisie IJsselmonde (2004)

De Woonvisie IJsselmonde (vastgesteld oktober 2004) geeft beleidsmatige uitgangspunten voor de ontwikkeling van het wonen in IJsselmonde. Met het differentiëren van typen woonmilieus richt de deelgemeente zich primair op het vergroten van keuzemogelijkheden voor haar inwoners.

Differentiatie van de woningvoorraad kan worden bereikt door sloop, nieuwbouw, renovatie en verkoop van huurwoningen. Belangrijk is het streven naar meer woningen voor inwoners met midden- en hogere inkomens alsmede het bieden van mogelijkheden voor een wooncarrière binnen de (deel)gemeentegrens.

2.4.3 Gebiedsvisie IJsselmonde

De deelgemeente IJsselmonde is in 2009 in gestart met het opstellen van een Gebiedsvisie voor (geheel) IJsselmonde. Dit gebeurt in overleg met bewoners, ondernemers en professionals.

De (concept)gebiedsvisie, die in 2009 is uitgebracht, gaat over de periode 2010 tot 2020. Op basis van een analyse van de huidige situatie worden de ambities voor de periode 2010 tot 2020 beschreven. Deze zullen vervolgens door de nieuwe deelraad worden uitgewerkt in concrete doelen voor de periode tot 2015. In een apart hoofdstuk zijn de thema zijn de thema's beschreven waar de meeste aandacht naar uit gaat in de periode tussen 2010 en 2015. Eén van die thema's is "Hart van IJsselmonde". De gebiedsivisie is op 9 december 2010 door de deelgemeente vastgesteld.

2.4.4 Beleidslijnen voor de horeca in de deelgemeente IJsselmonde 2008-2011

In deze nota is het gebiedsgerichte horecabeleid voor de deelgemeente IJsselmonde tot en met 2011 weergegeven. Ten aanzien van het centrumgebied (overeenkomend met de begrenzing van het plan Hart van IJsselmonde) is aangegeven dat hier, mede gelet op de ambitie om meer differentiatie in voorzieningen te bewerkstelligen alsmede het bijzondere karakter van dit gebied en de positieve bijdrage die uitbreiding van horeca voor zowel het centrumgebied als de gehele deelgemeente kan betekenen, wordt gekozen voor het beleidsinstrument "ontwikkelen". Dit betekent dat eveneens ruimte wordt gelaten voor nachtontheffingen. Ten aanzien van het park De Twee Heuvels wordt ruimte gelaten voor ontwikkelen, voor zover de initiatieven passen binnen de uitvoering van het project Stadionpark.

2.4.5 Beleidsnotitie voorwaarden parkeren in voortuinen Deelgemeente IJsselmonde (2004)

De deelgemeente IJsselmonde wil het parkeren in voortuinen tegengaan, omdat dit het groene aanzien van de tuinstad aantast. Deze beleidsnotitie verschaft duidelijkheid over waarom niet in de voortuin geparkeerd mag worden en geeft heldere uitgangspunten ten behoeve van advisering. In verband hiermede is in dit plan het parkeren van motorvoertuigen in voortuinen uitgesloten.

2.4.6 Economische visie IJsselmonde "Werken in de tuinstad revisited" (2006)

Het economisch beleid van de deelgemeente IJsselmonde is neergelegd in een economische visie. Dit beleid richt zich op de volgende vier min of meer gelijkwaardige algemene doelstellingen:

  • het creëren van randvoorwaarden voor economische ontwikkeling;
  • het optimaliseren van de lokale verzorgingsstructuur;
  • het stimuleren van maatschappelijk ondernemen;
  • het verbeteren van de kansen op een baan in de marktsector.

Voor het ontwikkelen van samenhangend beleid en een samenhangende aanpak zijn twee werkmodellen ontwikkeld. Bij het samenhangend beleid worden drie sporen onderscheiden: het verbeteren van de fysieke bedrijfsomgeving, het verbeteren van maatschappelijk functioneren van bedrijven en de verbetering van communicatie en relatiebeheer met bedrijven. Bij de samenhangende aanpak gaat het om vormgeving van het relatiebeheer, follow-up van bedrijfscontacten, beleidsontwikkeling en implementatie.

De ontwikkeling van het Centrumgebied wordt in deze nota genoemd als één van de kansen voor ondernemen in IJsselmonde. Aangegeven wordt dat het hoofdwinkelcentrum, de Keizerswaard, dient als een in het centrumgebied geïntegreerd funshoppingcentre dient te worden opgewaardeerd. Daarbij is ook sprake van uitbreiding van het winkelvloeroppervlak. De nadruk dient hier te liggen op het versterken van de recreatieve waarde (winkelen als leisureactiviteit) en het verlengen van de verblijfstijd. De toenemende aantrekkelijkheid van dit centrum mag daarbij niet ten koste gaan van de resterende buurtwinkelfuncties. In verband hiermee zal er naar worden gestreefd de uitbreiding van het winkeloppervlak in het marktsegment “dagelijks” te beperken. In een convenant gesloten tussen de CVVE, ontwikkelaar, gemeente en deelgemeente is hier handen en voeten aan gegeven.

2.4.7 Actieplan Wijkeconomie IJsselmonde 2008

In het Actieplan Wijkeconomie IJsselmonde wordt ingezet op een voorwaardenscheppend beleid, gericht op het verbeteren van de omgeving van de bedrijven en het realiseren van voldoende geschikte vestigingsmogelijkheden voor diverse marktsegmenten. Dit beleid, dat in samenwerking met het bedrijfsleven tot stand is gekomen, zorgt voor kwaliteit van vestigingslocaties.

In het Actieplan wordt aangegeven dat de komende bestuursperiode één van de speerpunten van de deelgemeente gericht is op het uitvoeren van ontwikkelingsprojecten die ook ten goede komen aan de werkgelegenheid en de wijkeconomie in de wijk. Het economisch beleid van de deelgemeente wordt gefinancierd uit verschillende bronnen. Het merendeel van de niet ruimtelijke projecten wordt uit het deelgemeentelijke wijkeconomiebudget gefinancierd, soms aangevuld met een stedelijke bijdrage.

2.4.8 Notitie Uitgangspunten nieuwe inrichting park de Twee Heuvels

De deelgemeente heeft in 2010 een notitie vastgesteld waarin de uitgangspunten zijn vastgelegd met betrekking tot de (her)inchting van het park de Twee Heuvels. Deze notitie is mede opgesteld in het kader van de ontwikkeing van het Stadionpark. In de notitie wordt op basis van de uitgangspunten en ambities ingegaan op de volgende 4 punten:

  • a. horecavoorziening, in combinatie met een speeldemis (natuurlijk avontuurlijke speelvoorziening) beheerd door Scouting en verplaatsen van de kinderboerderij de Kooi;
  • b. nieuw fiets- en voetpad in de Oost West richting (inclusief verlichting);
  • c. de kwaliteit van het in het park aanwezige water verbeteren;
  • d. het realiseren van woningbouw of voorziening die toevoeging biedt aan de noordrand van het park.

Daarnaast is op 15 oktober 2009 door de deelraad een motie aangenomen betreffende de (herinrichting van Park de Twee Heuvels waarin besloten wordt het dagelijks bestuur te verzoeken om de volgende randvoorwaarden in te brengen bij de planontwikkeling van het Stadionpark en het definitieve plan aan deze randvoorwaarden te toetsen en hierover verantwoording af te leggen aan de deelraad:

  • De huidige functie van het Park de Twee Heuvels (rust, groen, water, ruimte, ontmoeting en recreatie) dient gewaarborgd c.q. versterkt te worden;
  • Een uitbreiding van gebruiksmogelijkheden, in de vorm van een integratie in het sportcluster, door middel van een atletiek-, wieler-, en skatebaan behoort tot de mogelijkheden.