Plan: | DWL-de Esch |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1003DWLdeEsch-oh01 |
Geluidhinder kan ontstaan door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. Deze normen geven de hoogst acceptabele geluidsbelasting bij geluidsgevoelige functies zoals woningen.
Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting maakt de Wet onderscheid tussen bestaande situaties en nieuwe situaties. Nieuwe situaties zijn nieuw te bouwen geluidsgevoelige functies of nieuwe geluidhinder veroorzakende functies.
Gemeentelijk ontheffingsbeleid
In het gemeentelijk ontheffingsbeleid Wet geluidhinder geldt een stelsel van voorkeurswaarden en grenswaarden voor geluid. In dit Rotterdamse beleid staat een goede leefomgevingskwaliteit voor bewoners voorop.
Bij beperking van geluidhinder hanteert de gemeente een volgorde in prioriteit: eerst bronmaatregelen, daarna overdrachtsmaatregelen en dan ontvangersmaatregelen. Bij het beoordelen van ontheffingsaanvragen besteedt het gemeentebestuur aandacht aan de mate waarin het stedenbouwkundig ontwerp bijdraagt aan de beperking van geluidsoverlast. Zo wordt in ieder geval verplicht dat elke woning minimaal één geluidluwe gevel en geluidluwe buitenruimte heeft. In een compacte stad blijven ontheffingen van de voorkeurswaarde geregeld nodig om nieuwbouw te kunnen realiseren. Door beperking van geluidsoverlast vanaf het begin mee te nemen bij gewenste stedelijke ontwikkelingen, gaat de gemeente ervan uit dat de aantrekkelijkheid van de stad gewaarborgd blijft.
Als in een zone langs een weg nieuwe situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid. In het akoestisch onderzoek kunnen wegen waar een snelheid van maximaal 30 km/u geldt buiten beschouwing blijven. In de onderstaande tabel is de zonebreedte aangegeven.
Tabel 1 Breedte geluidszones langs wegen
Soort gebied | Stedelijk gebied | Buitenstedelijk gebied | |||||||
Aantal rijstroken | 1 of 2 | 3 of meer | 1 of 2 | 3 of 4 | 5 of meer | ||||
Zonebreedte | 200 meter | 350 meter | 250 meter | 400 meter | 600 meter |
In nieuwe situaties is de voorkeursgrenswaarde aan de gevel 48 dB. Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. De onderbouwing van dit voornemen, het ontwerpbesluit, wordt tegelijkertijd met het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.
De Abram van Rijckevorselweg en de Kralingse Zoom zijn stedelijke wegen. Voor de Abram van Rijckeverselweg geldt een geluidzone van 350 meter aan weerszijden van de weg. Voor de Kralingse Zoom geldt een geluidzone van 200 meter.
Ten aanzien van de geluidsinvloed van omliggende wegen op eventuele 'nieuwe' situaties in het bestemmingsplan DWL-de Eschdient akoestisch onderzoek plaats te vinden.
De verwachte etmaalintensiteiten van de binnenstedelijke wegen voor het jaar 2020 zijn verstrekt door dS+V, afdeling Verkeer en Vervoer. In de volgende tabel is een overzicht opgenomen van de gehanteerde etmaalintensiteiten.
Tabel 6.2 Etmaalintensiteiten binnenstedelijke wegen 2020
Straatnaam | Tussen | En | Etmaal- intensiteit |
Wegdek type | |||
Abr v Rijckevorselweg | Honingerdijk | Bg. Oudln/Oude Plantagedreef | 62.025 | DAB* | |||
Abr v Rijckevorselweg | Bg. Oudln/Oude Plantagedreef | op-afrit WZ viaduct Kral Zoom | 66.750 | DAB | |||
Abr v Rijckevorselweg (onderlangs nz) | oprit OZ viaduct Kral Zoom | afrit WZ viaduct Kral Zoom | 27.925 | DAB | |||
Abr v Rijckevorselweg (onderlangs zz) | oprit WZ viaduct Kral Zoom | afrit OZ viaduct Kral Zoom | 24.600 | DAB | |||
Abr v Rijckevorselweg | Kralingse Plein | oprit OZ viaduct Kral Zoom | 39.500 | DAB | |||
Abr v Rijckevorselweg | afrit OZ viaduct Kral Zoom | Kralingse Plein | 33.350 | DAB | |||
viaduct Kralingse Zoom | Kralingse Zoom ZZ | Kralingse Zoom NZ | 15.825 | DAB | |||
Kralingsezoom | 's-Gravenweg | K.P. van der Mandeleln nz | 15.575 | DAB | |||
Kralingsezoom | K.P. van der Mandelelaan nz | Thomas Moorelaan | 15.025 | DAB | |||
Kralingsezoom | Thomas Moorelaan | Abram van Rijckevorselweg | 18.625 | DAB | |||
Toepad | Rivium Promenade | Nesserdijk/Kralingse Zoom | 8.875 | DAB | |||
Burgemeester Oudlaan | A van Rijckevorselweg | Groene Wetering | 2.275 | DAB | |||
Oude Plantagedreef | Herman Bavinckstraat | A van Rijckevorselweg | 3.475 | DAB | |||
Maasboulevard | Honingerdijk | Willem Ruyslaan | 48.775 | DAB | |||
Kralingse Zoom ZZ | A van Rijckevorselweg | Toepad | 13.375 | DAB | |||
Nesserdijk | Toepad | Lage Filterweg | 4.925 | DAB | |||
Watertorenweg | Oude Plantagedreef | Rijnwaterstraat | 1.575 | Klinkers** | |||
A16- vrachtstrook | Feijenoord | centrum | 6.200 | 1l ZOAB | |||
A16 - hoofdrijbaan | Feijenoord | centrum | 62.700 | 1l ZOAB | |||
A16 - parallelbaan | Feijenoord | centrum | 60.600 | 1l ZOAB | |||
A16 - hoofdrijbaan | centrum | Feijenoord | 70.800 | 1l ZOAB | |||
A16 - parallelbaan | centrum | Feijenoord | 52.700 | 1l ZOAB | |||
A16- vrachtstrook | centrum | Kralingen | 6.200 | 1l ZOAB | |||
A16 - hoofdrijbaan | centrum | Kralingen | 62.700 | 1l ZOAB | |||
A16 - parallelbaan | centrum | Kralingen | 50.000 | 1l ZOAB | |||
A16 - hoofdrijbaan | Kralingen | centrum | 70.800 | 1l ZOAB | |||
A16 - parallelbaan | Kralingen | centrum | 44.000 | 1l ZOAB |
*) DAB=Dicht Asfalt Beton
**) Klinkers in keperverband
In het akoestisch rapport is een overzicht gegeven van het gehanteerde rekenmodel. Het model is gemaakt met behulp van het programma WinHavik (versie 7.79) van DirActivity software. Het programma maakt bij de berekeningen gebruik van het Royal Haskoning rekenhart voor wegverkeerslawaai (versie 12) en railverkeerslawaai (versie 18). De rekenharten rekenen volgens SRMII conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006.
Tabel 6.3 Resultaten akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai
Locatie | Wegvak, zoneplichtige weg | Rekenpunt | Hoogte (meter) | Lden (incl aftrek art 110 Wgh) |
|||||
locatie B | Abram van Rijckevorselweg | B.2 | 10.5 | 48 | |||||
locatie C1 | Abram van Rijckevorselweg Kralingse Zoom |
C1.2 C1.6 |
7.5 4.5 |
60 55 |
|||||
locatie C2 | Abram van Rijckevorselweg Kralingse Zoom |
C2.4 C2.10 |
1.5 7.5 |
49 55 |
Conclusie wegverkeerslawaai
De geluidsbelasting op de gevel van de afzonderlijke locaties is berekend. DeWatertorenwegheeft een toegestane maximumsnelheid van 30 km/u. Conform de Wgh is deze weg niet getoetst, maar wel inzichtelijk gemaakt. De geluidsbelasting bij de zoneplichtige wegen is getoetst aan de voorkeursgrenswaarde zoals in de Wgh is vastgelegd. Bij de locatie C wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden.
De Wet geluidhinder draagt de gemeente op om het vaststellen van een hogere waarde met argumenten te motiveren. Hiertoe heeft de gemeente Rotterdam de nota "ontheffingsbeleid Wet geluidhinder voor bouw- en bestemmingsplannen in de gemeente Rotterdam " vastgesteld. Het ontheffingsbeleid is alleen van toepassing op nieuwe woningen waarvoor hogere waarden moet worden vastgesteld. Eén van de belangrijkste criteria van het gemeentelijk ontheffingsbeleid is het creëren van minimaal één geluidsluwe gevel en indien van toepassing minimaal één geluidluwe buitenruimte. Dit betekent dat hieraan bij de verdere uitwerking van de ontwikkellocaties aandacht moet worden besteed. In de regels bij dit bestemmingsplan zijn deze voorwaarden opgenomen. Het bestemmingsplan voldoet daarmee aan het ontheffingenbeleid.
De nieuwbouw op de Leonidaslocatie valt net buiten de geluidzone van de A16. De geluidsbelasting afkomstig van deze rijksweg hoeft om die reden niet te worden getoetst aan de norm van de Wet geluidhinder. Echter in het belang van goede ruimtelijke ordening ter plaatse is de geluidsbelasting wel inzichtelijk gemaakt. Hieruit blijkt dat de geluidsbelasting van de rijksweg de maximaal toegestane waarde van 53 dB(A) voor nieuwbouw overschrijdt.
Omdat de Kralingse Zoom aan dezelfde zijde is gesitueerd als de rijksweg en het ontheffingenbeleid hier wel van toepassing is wordt dit knelpunt vanzelf opgelost. De maximale geluidbelasting van de Kralingse Zoom is in dit geval is maatgevend.
De bouwlocatie dient ten opzichte van het verkeer op zowel de Abram van Rijckevoorselweg als de Kralingse Zoom van een geluidluwe gevel en buitenruimte te worden voorzien. Hier kan in de praktijk relatief eenvoudig aan voldaan worden omdat de locatie aan de zuid- en westzijde geen geluidsbelasting van wegverkeer kent.
Het gemotiveerd aanvragen van een hogere waarde bij Burgemeester en Wethouders is mogelijk. Bij de stedenbouwkundige verkaveling wordt bij de oriëntatie rekening gehouden met de afschermende werking die de nieuwe bebouwing levert ten opzichte van de bestaande bebouwing. Alle woningen hebben een geluidluwe gevel. In de onderstaande tabel wordt per wegvak de aan te vragen hogere waarde gegeven.
Tabel 6.4 Overzicht aan te vragen hogere waarde
Locatie | Zoneplichtige weg | Lden
(dB) |
|
locatie C1 | Abram van Rijckevorselweg Kralingse Zoom |
60 55 |
|
locatie C2 | Abram van Rijckevorselweg Kralingse Zoom |
49 55 |
Overeenkomstig de systematiek van verkeerswegen hebben ook spoorwegen een toetsingzone voor geluidhinder. De omvang van deze zone is per traject opgenomen in het 'Besluit geluidhinder spoorwegen'. Voor de spoorverbinding 'Rotterdam - Breda' (traject 607-609) ter hoogte van het plangebied bedraagt de geluidszone 800 meter. Deze zone valt net over de zuidwestelijke punt van het plangebied (Polder De Esch), maar aangezien er binnen deze zone geen geluidsgevoelige ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt vormt dit geen belemmering.
Het plan ligt niet binnen de 35 Ke-zone, zoals vastgesteld door middel van het besluit "Aanwijzing luchtvaartterrein Rotterdam Airport" op 17 oktober 2001, zodat voor dit aspect geen toetsing aan de Luchtvaartwet en de bij de Wet geluidhinder behorende besluiten nodig is.
Als bijlage bij de regels is een bedrijvenlijst opgenomen. Hierin zijn afstandsnormen voor de milieuaspecten geur, stof (luchtkwaliteit), geluid en gevaar gegeven. Dit zijn indicatieve afstanden, die betrokken moeten worden bij nieuwe ontwikkelingen. Bij de meeste typen bedrijvigheid zijn de afstanden voor geluid het grootst.
Op het bedrijventerrein voor de overslag van bouwstoffen aan de Nesserdijk en op het bedrijventerrein Schaardijk zijn inrichtingen toegestaan die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken (zoals bedoeld in artikel 41 Wet geluidhinder). Dit geldt eveneens voor twee bedrijventerreinen aan de overkant van de rivier, het bedrijventerrein aan de Piekstraat in Feijenoord en het bedrijventerrein Stadionweg. Rond deze industrieterreinen gezamenlijk is een 50 dB(A) toetsingszone vastgesteld. Bij elke nieuwe geluidsgevoelige functie (bijvoorbeeld wonen) binnen deze toetsingszone dient een geluidsonderzoek te worden uitgevoerd naar de geluidsbelasting op de gevel veroorzaakt door industrielawaai. De zuidelijke helft van het plangebied van De Esch valt binnen deze zone. De nieuwe ontwikkelingen binnen deze zone overschrijden de voorkeurswaarde niet.