Plan: | Bolnes |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0597.BPBOLNES2010-OH01 |
Bolnes is één van de oorspronkelijke vijf kernen van Ridderkerk. De ontwikkeling van Bolnes begon in de 2e helft van de 19e eeuw, doordat Boele's scheepswerven zich in 1854 langs de Nieuwe Maas vestigt. Als gevolg van deze werkgelegenheid vestigen zich arbeiders in de zogenaamde kop van Bolnes. In de jaren veertig van de twintigste eeuw wordt dit woongebied in zuidelijke richting uitgebreid tot aan de Boezem. Na de Tweede Wereldoorlog wordt woningbouw gerealiseerd tussen de Generaal Smutstraat, De La Reijstraat en de De Wetstraat.
In de jaren vijftig wordt de gestapelde bouw aan de De La Reijstraat gerealiseerd. In de jaren zestig en zeventig wordt veel gebouwd: ten oosten van de De Wetstraat, het centrum, ten zuiden van de Noordstraat en de flats aan de Spuistraat. Met de groei van Bolnes groeide ook het aantal voorzieningen zoals verschillende winkelcentra, scholen en zorgvoorzieningen. Door de realisering van de Beverwaard kwam Rotterdam steeds dichter bij Bolnes te liggen.
Figuur 3.1: kopie plankaart 'plan in hoofdzaak' uit 1955
In de afgelopen twintig jaar is hard gewerkt aan het verbeteren van de wijk door stadsvernieuwing, ondermeer door het vervangen van woningen aan de De La Reijstraat, Generaal Smutstraat, Nelson Mandelastraat (voorheen Gerrit Maritzstraat) en de Retiefstraat. Tegenover het winkelcentrum aan de Vechtstraat is woningbouw voor ouderen gerealiseerd die aansluit bij de Noordhave. In de afgelopen jaren is er ook een nieuw wijkje ontstaan in Bolnes, namelijk Willaertslande, tussen de Leklaan, het Eemhof en het Dijkje.
Ook het gezicht van de bedrijvigheid in Bolnes veranderde. Naamsbekendheid verkreeg Bolnes met verschillende zwaardere industriële ondernemingen, zoals scheepswerven en machinefabrieken, die zich vestigden in Bolnes. Deze ondernemingen zorgden in de jaren zestig voor een toestroom van (gast)arbeiders. In eerste instantie vestigen mensen uit het noorden van het land zich in Bolnes. Later kwamen vooral uit Spanje arbeiders naar Bolnes. De komst van deze nieuwe bewoners heeft een stempel op de wijk gedrukt. Dit stempel is nog steeds zichtbaar, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van de Spaanse Vereniging. In de jaren tachtig kreeg de nationale scheepsindustrie grote klappen door de opkomende Aziatische economieën. Hierdoor gingen de scheepswerven in Bolnes grotendeels dicht.
Eind vorige eeuw is een gedeelte van de oude, leeggekomen bedrijventerreinen van bestemming veranderd. Door de bouw van de woonbuurt Park Maasdonck op het voormalige Boeleterrein werd de relatie van Bolnes met de rivier versterkt.