Plan: | Waarder |
---|---|
Status: | concept |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0595.KernWaarder10-BP80 |
B4.1 Beleidskader en normstelling
In paragraaf 5 zijn de hoofdpunten van de geldende wetgeving voor luchtkwaliteit beschreven. In deze bijlage worden enkele aanvullende punten uit de Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen (Wlk) nader benoemd en wordt aandacht besteed aan het onderzoek luchtkwaliteit.
Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen
Maatgevende stoffen langs wegen
Voor luchtkwaliteit als gevolg van wegverkeer is stikstofdioxide (NO2, jaargemiddelde) het meest maatgevend, aangezien deze stof door de invloed van het wegverkeer het snelst een overschrijding van de grenswaarde uit de Wlk veroorzaakt7. Daarnaast zijn ook de concentraties van fijn stof (PM10) van belang. Andere stoffen uit de Wlk hebben een beperkte invloed op de luchtkwaliteit bij wegen en worden daarom bij deze toetsing buiten beschouwing gelaten.
Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007
Op grond van de Wlk is bepaald dat concentraties van stoffen die zich van nature in de buitenlucht bevinden en die niet schadelijk zijn voor de volksgezondheid, bij de beoordeling van de grenswaarden voor fijn stof buiten beschouwing worden gelaten. In de Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007 is bepaald dat alleen de bijdrage van zeezout kan worden afgetrokken van de concentratie fijn stof. Aangegeven is hoe groot de aftrek van het jaargemiddelde en 24-uurgemiddelde per gemeente bedraagt. Voor de gemeente Reeuwijk bedraagt de aftrek voor het jaargemiddelde fijn stof 6 µg/m³ en voor het 24-uurgemiddelde 5 overschrijdingen per jaar.
De Regeling omvat eveneens regels voor het meten en berekenen van de gevolgen voor de luchtkwaliteit. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende situaties (binnenstedelijk, buitenstedelijk en industriële bronnen), per situatie is bepaald welke standaardrekenmethode (SRM) gebruikt mag worden. Er mag van een andere methode gebruik worden gemaakt indien deze is goedgekeurd door het Ministerie van VROM.
B4.2 Onderzoek luchtkwaliteit
Uitgangspunten onderzoek luchtkwaliteit
Het voorliggende bestemmingsplan is consoliderend van aard. Aangezien er geen nieuwe verkeersaantrekkende functies of nieuwe gevoelige functies mogelijk gemaakt worden heeft het plan geen (negatieve) gevolgen voor de luchtkwaliteit in en om het plangebied. in het kader van een goede ruimtelijke ordening is onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit ter plaatse van de ontwikkeling.
Onderzoeksmethode
De luchtkwaliteit als gevolg van de nabijgelegen weg is berekend met behulp van het CAR II-programma8. Het CAR II-programma geldt als het standaardrekenprogramma voor luchtkwaliteit in binnenstedelijke situaties met enige vorm van bebouwing. Het projectgebied en zijn omgeving wordt als zodanig aangeduid. |
Onderzoek luchtkwaliteit
In het kader van een goede ruimtelijke ordening is de luchtkwaliteit ter plaatse van de ontwikkeling berekend en getoetst aan de geldende grenswaarden. Relevant in dit kader is de luchtkwaliteit ten gevolge van het verkeer op de Molendijk, Dorp en de Kosterdijk. Dit zijn de drukste wegen binnen (de omgeving van) het plangebied. Indien direct langs deze wegen voldaan wordt aan de grenswaarden uit de Wlk, kan zonder verdere berekeningen geconcludeerd worden dat dit ook binnen het gehele plangebied het geval is.
Invoergegevens
De verkeersintensiteiten op de Molendijk, Dorp en Kosterdijk zijn weergegeven in tabel B4.1. De verkeersgegevens zijn gebaseerd op telcijfers. Voor alle wegen is uitgegaan van een autonome groei van 1% per jaar.
Tabel B4.1 Verkeersintensiteiten (in mvt/etmaal)
straatnaam | 2008 | 2010 | 2020 |
Molendijk tussen: | |||
Dorp-Pr. P. Christiaanstraat | 3.950 | 4.000 | 4.450 |
Pr. P. Christiaanstraat-A12 | 4.200 | 4.300 | 4.750 |
Dorp | 3.500 | 3.600 | 4.000 |
Kosterdijk | 1.250 | 1.250 | 1.400 |
In het CAR II-programma wordt daarnaast nog een aantal basisgegevens ingevoerd, zoals de Rijksdriehoekscoördinaten voor het wegvak, de voertuigverdeling op de relevante wegen, de gemiddelde snelheid op deze wegen en het wegprofiel (wel/niet veel bomen en/of gebouwen). Conform de Regeling beoordeling Luchtkwaliteit wordt de concentratie van stikstofdioxiden (NO2) bepaald op maximaal 5 m van de wegrand. Uit praktische overwegingen wordt deze afstand ook gehanteerd bij het bepalen van de concentratie fijn stof (PM10)9. Bij het berekenen van de luchtkwaliteit met behulp van CAR II is deze afstand verrekend in de aan te houden afstand tot de wegas. Deze invoergegevens zijn weergegeven in tabel B4.2. Voor alle wegen is uitgegaan van 25 parkeerbewegingen.
Tabel B4.2 Invoergegevens
straat- naam | RD-coördinaten |
voertuig- verdeling (licht/ middel- zwaar/ zwaar verkeer) |
weg- type | snelheids- type | bo- men- factor |
afstand tot de wegas (in m) |
|
X | Y | ||||||
Molendijk tussen: | |||||||
Dorp-Pr. P. Christiaan-straat | 116138 | 452765 | 0,952/0,041/-0,007 | 3a | doorstro- mend stadsverkeer | 1 | 7 |
Pr. P. Christiaan-straat-A12 | 116176 | 452925 | 0,952/0,041/-0,007 | 4 | doorstro- mend stadsverkeer | 1 | 7 |
Dorp | 116072 | 452710 | 0,952/0,041/-0,007 | 3a | doorstro- mend stadsverkeer | 1 | 7 |
Kosterdijk | 116199 | 452566 | 0,952/0,041/-0,007 | 3a | doorstro- mend stadsverkeer | 1 | 7 |
Berekeningsresultaten
In tabel B4.3 zijn de resultaten van de berekeningen direct langs de relevante wegen voor 2008, 2010 en 2018 vermeld. Hierbij is reeds rekening gehouden met een aftrek van 6 µg/m³ voor de zeezoutbijdrage bij fijn stof.
Tabel B4.3 Berekeningsresultaten luchtkwaliteit verkeersaantrekkende werking*
stikstofdioxide (NO2) jaargemiddelde (in µg/m³) | fijn stof (PM10) jaargemiddelde (in µg/m³) | fijn stof (PM10) 24-uurgemiddelde (aantal overschrijdingen per jaar) | |
in 2008 | |||
Molendijk tussen: | |||
- Dorp-Pr. P. Christiaanstraat | 25,4* | 20,9 | 8 |
- Pr. P. Christiaanstraat-A12 | 26,5* | 21,2 | 9 |
Dorp | 25,2* | 20,8 | 8 |
Kosterdijk | 23,9* | 20,5 | 7 |
in 2010 | |||
Molendijk tussen: | |||
- Dorp-Pr. P. Christiaanstraat | 23,0 | 19,5 | 5 |
- Pr.P.Christiaanstraat-A12 | 24,1 | 19,8 | 6 |
Dorp | 22,8 | 19,5 | 5 |
Kosterdijk | 21,5 | 19,2 | 4 |
in 2018 | |||
Molendijk tussen: | |||
- Dorp-Pr. P. Christiaanstraat | 17,8 | 17,7 | 1 |
- Pr .P. Christiaanstraat-A12 | 18,6 | 17,9 | 1 |
Dorp | 17,7 | 17,7 | 1 |
Kosterdijk | 16,8 | 17,5 | 1 |
* Deze grenswaarde is in 2008 nog niet in werking getreden.
Uit het luchtkwaliteitsonderzoek blijkt dat in alle onderzochte jaren ruimschoots voldaan wordt aan de grenswaarden op 5 m afstand van de rand van de onderzochte wegen. Er wordt derhalve aan de Wlk voldaan.
Toetsing ter plaatse van de Maximalocatie
Aangezien op 5 m van de rand van de onderzochte wegen wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wlk die in de betreffende onderzochte jaren van toepassing zijn, zal dit ook ter plaatse van de projectlocatie het geval zijn. De concentraties luchtverontreinigende stoffen worden immers lager naarmate de locatie verder van de wegas ligt. De beoogde ontwikkeling bevindt zich op een grotere afstand dan de onderzochte 5 m.
Luchtkwaliteit langs de A12
De luchtkwaliteit rond het rijkswegennet wordt jaarlijks door Rijkswaterstaat gerapporteerd. Aan de hand van die rapportage is de concentratie luchtverontreinigende stoffen ter hoogte van de dorpskern Waarder bepaald. Uit dit onderzoek blijkt dat op 100 m van de rand van de A12 (in 2005) wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wlk. De concentraties luchtverontreinigende stoffen zullen, als gevolg van schonere motorvoertuigen en een lagere achtergrondconcentratie, in de toekomst lager worden (zie ook berekeningsresultaten CAR). Op basis hiervan wordt geconcludeerd dat ter plaatse van de kern Waarder geen grenswaarden zullen worden overschreden ten gevolge van het verkeer op de A12.
Conclusie
Geconcludeerd wordt dat ter plaatse van de beoogde ontwikkeling ruimschoots wordt voldaan aan alle grenswaarden uit de Wlk. De Wlk staat de uitvoering van het project niet in de weg.