Plan: | Bestemmingsplan Zoutman e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0595.BedrterZoutman10-BP80 |
Hieronder wordt ingegaan op de bestaande verkeerssituatie op het bedrijventerrein Zoutman en de daaruit mogelijk voortvloeiende ontwikkelingen:
Verkeersintensiteiten motorvoertuigen
Door en rondom het plangebied lopen verschillende belangrijke wegen en fietspaden, die onder andere invloed hebben op de bereikbaarheid van het bedrijventerrein.
De wegen rondom het plangebied zijn:
Parkeren
Parkeren vindt zoveel mogelijk plaats op het eigen terrein van de bedrijven. Er ligt een openbaar parkeerterrein aan de Fokkerstraat, over het algemeen gebruikt door werknemers en bezoekers van bedrijven. Daarnaast gebruiken ook bezoekers van het gemeentehuis en de nabij gelegen kerk dit parkeerterrein.
Door een tekort aan parkeergelegenheid in de Fokkerstraat wordt in deze straat vaak geheel of gedeeltelijk op de openbare weg geparkeerd. Dit werkt negatief op de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid.
De behoefte aan parkeergelegenheid is sterk afhankelijk van het type bedrijf. Een garagebedrijf heeft per 100 m2 bruto vloeroppervlak meer parkeerruimte nodig dan een kantoorbedrijf met hetzelfde bedrijfsvloeroppervlak. Het gemeentebestuur streeft ernaar, mede door meervoudig grondgebruik, zoveel mogelijk op eigen terrein te laten parkeren door het gebrek aan openbare ruimte. In het bijzonder op de Fokkerstraat en langs de Einsteinstraat is onvoldoende parkeerruimte en dit werkt in combinatie met het smalle wegprofiel en aanwezigheid van veel verkeer, ook fietsverkeer, negatief op de verkeersveiligheid.
Aan de Pasteurstraat/van Leeuwenhoekstraat ligt een vrachtwagenparkeerterrein. Dit is met een afsluitbaar hek toegankelijk voor vrachtwagens en tegen betaling te gebruiken. In Reeuwijk-Brug en Reeuwijk-Dorp geldt binnen de bebouwde kom een vrachtwagenparkeerverbod.
Door de omzetting van bedrijven in kantoren worden de gebouwen intensiever gebruikt en is er extra parkeer- en stallingsgelegenheid nodig. Dit speelt vooral aan de Fokkerstraat. Daar is inmiddels ook deels overdekte parkeergelegenheid op eigen terrein.
Voor bedrijven wordt uitgegaan van parkeergelegenheid op eigen terrein. Daartoe is voldoende open ruimte nodig, zoals bebouwingsafstanden tot de openbare ruimte, ruimte voor het laden en lossen en opslag van afval. Desgewenst kan dat ook inpandig plaats vinden. Gezien de milieuregelgeving en vanwege brandpreventie kan dat wenselijk zijn. De afmetingen van de huidige parkeervakken aan de Fokkerstraat voldoen niet aan de richtlijn van het CROW (ASVV). Personenauto's steken gedeeltelijk uit over de openbare weg. Dit heeft consequenties voor de verkeersveiligheid van de overige weggebruikers, vooral omdat over de Fokkerstraat een belangrijke fietsroute loopt. Maatwerk op locatie moet ervoor zorgen dat de huidige situatie verbetert. Extra parkeergelegenheid dient hoofdzakelijk op het terrein van de bedrijven te komen. Op of langs de openbare weg is geen extra parkeerruimte.
Bij de vestiging van nieuwe bedrijven wordt in principe uitgegaan van de parkeerkencijfers die zijn opgenomen in de ASVV 2008 van het CROW. In bijlage 2 van de regels van dit bestemmingsplan staan parkeernormen voor nieuwbouwplannen of functieveranderingen. Deze normen (parkeerkencijfers) komen uit de publicatie "ASVV 2008, aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom" van de Stichting Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek (C.R.O.W., oktober 2008).
Wanneer onduidelijk is welke functies voorkomen in een nieuw bedrijfspand is het van belang dat deze ASVV gegevens ook gebruikt worden. Er kan bijvoorbeeld gekeken worden naar omliggende functies en het type gebouw. Het aantal benodigde parkeerplaatsen kan dan berekend worden door gemiddelden te nemen.
Openbaar vervoer
Over de Zoutmansweg/Raadhuisweg rijdt de streekbus lijn 178 tussen Gouda-NS en Bodegraven-NS. Deze bus heeft een halteplaats ter hoogte van het gemeentehuis aan de Raadhuisweg. Naast deze streekbus rijdt er ook een buurtbus tussen Gouda en Reeuwijk via Reeuwijk-Dorp, Reeuwijk-Brug en via de Reeuwijkse plassen naar station Gouda-NS. De buurtbus halteert aan de Koningin Wilhelminastraat achter het gemeentehuis.
Langzaam verkeer
Het Bruggenpad aan de zuidzijde van het bedrijventerrein verbindt Reeuwijk met Gouda voor het fietsverkeer. Vooral veel scholieren gebruiken dit pad. De etmaalintensiteit bedraagt 2.198 fietsers per etmaal (november 2008). Deze fietsroute loopt vanaf Gouda via de Einsteinstraat, Fokkerstraat naar de Nieuwdorperweg. Een alternatieve fietsroute loopt via de Edisonstraat, Zoutmansweg en Raadhuisweg. Vooral in de ochtendspits is de oversteekbaarheid van het kruispunt van de Edisonstraat met de Zoutmansweg tussen de Edisonstraat en het fietspad aan de Breevaartzijde slecht. De meer directe fietsroute over het bedrijventerrein via het Bruggenpad, Einsteinstraat en Fokkerstraat wordt door veel fietsers gekozen.