direct naar inhoud van 4.6 Wegverkeerslawaai
Plan: Uitbreiding Zuid-Beijerland
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0588.BPZBB13-VG01

4.6 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

In het plangebied worden woningen mogelijk gemaakt. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen  – met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven – bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB.

Reconstructies: voorkeursgrenswaarde en plafondwaarden

Volgens de Wet geluidhinder is er sprake van een reconstructie indien als gevolg van fysieke wijzigingen aan een weg de geluidsbelasting aan de gevels van geluidsgevoelige bestemmingen met 1,5 dB of meer toeneemt (afgerond 2 dB). Daarbij geldt dat, wanneer de feitelijke heersende geluidsbelasting voor reconstructie lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, de verhoging moet worden berekend vanaf 48 dB. Onder een fysieke wijziging aan of op de weg wordt onder meer verstaan een wijziging van het profiel of het wegdek, wijziging van de maximumsnelheid of verschuiving van de wegas waarbij de bestaande weg wordt opgeheven. Ook een nieuwe aansluiting op een bestaande weg wordt als reconstructie van die bestaande weg gezien. Een wijziging van alleen de verkeersintensiteiten of de samenstelling van het verkeer is niet aan te merken als reconstructie.

De periode waarover de geluidsbelasting moet worden berekend, is die tussen het jaar vóór de reconstructie en 10 jaar na reconstructie. Het gaat dus niet per definitie om iedere weg waar een aanpassing plaatsvindt. Alleen indien in deze periode de geluidsbelasting met meer dan 2 dB is toegenomen én indien de geluidsbelasting na reconstructie 48 dB of meer bedraagt, is er sprake van een reconstructiesituatie in de zin van de Wet geluidhinder.

De geluidsbelasting aan de gevels van bestaande woningen mag in principe niet met meer dan maximaal 5 dB toenemen. Ook hierbij geldt dat, wanneer de feitelijke heersende geluidsbelasting voor reconstructie lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, de verhoging berekend moet worden vanaf 48 dB. Een toename met meer dan 5 dB is in uitzonderingsgevallen mogelijk, onder meer in de situatie wanneer als gevolg van de reconstructie de geluidsbelasting van een tenminste gelijk aantal woningen langs andere wegen met een tenminste gelijke waarde daalt.

De voorwaarden die verder aan de hogere waarde is verbonden, is dat de vast te stellen hogere waarde niet hoger zijn dan bepaalde plafondwaarden. Reconstructieonderzoek is noodzakelijk naar de effecten van de nieuwe aansluiting van het woongebied op de Noord-Achterweg en de Marijkelaan op de omliggende woningen.

30 km/h-wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde als referentiekader gehanteerd. De voorkeursgrenswaarde geldt hierbij als richtwaarde en de uiterste grenswaarde als maximaal aanvaardbare waarde. Aangetoond moet worden of ten gevolge van de interne 30 km/h-wegen sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Verder zal de Marijkelaan worden betrokken in de beoordeling.

Aftrek ex artikel 3.6 RMG

Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van de aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en meetvoorschrift 2006 is gebruikgemaakt.

Onderzoek

Het plangebied is gelegen binnen de geluidszone van de Noord-Achterweg, de Dorpsstraat en de Ronduitweg. Deze wegen hebben een geluidszone van 200 m-250 m, afhankelijk van de binnen- en buitenstedelijke ligging en uitgaande van 1-2 rijstroken.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 4. Voor de verkeersgegevens wordt aangesloten bij tabel 2 en 3 uit de verkeersparagraaf.

Resultaten gezoneerde wegen

Ten behoeve van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen het plangebied zijn de geluidscontouren van de bestaande wegen van belang, waarvan de geluidszone over het plangebied heen ligt. Indien een dergelijke nieuwe situatie binnen de geluidszone van een weg ligt, dient te worden getoetst aan de normen die de Wet geluidhinder stelt. In tabel 4 zijn de geluidscontouren weergegeven van de 48 dB- en 63 dB-contour, de voorkeursgrenswaarde, respectievelijk de uiterste grenswaarde. Tevens zijn de tussenliggende 53 en 58 dB-contouren weergegeven. Voor de 48 dB-contour is gerekend op een waarneemhoogte van 1,5 m, 4,5 m en 7,5 m. Voor de overige contouren is alleen de maatgevende waarneemhoogte berekend. Deze contouren kunnen, bij grondgebonden woningen, worden gehanteerd voor de toetsing van de locaties aan de Wet geluidhinder. De rekenbladen met de gegevens van het akoestisch onderzoek zijn weergegeven in Bijlage 4.

Tabel 4.1 Contourafstanden (m) tot de wegas

wegen     snelheid   48 dB       maatgevende waarneemhoogte   53 dB   58 dB   63 dB  
      1,5m   4,5m   7,5m          
Dorpsstraat     50   33   41   41   4,5 m   19   8   --  
Noord-Achterweg   westzijde   50   28   34   34   4,5 m   15   6   --  
  oostzijde   60   33   41   41   4,5 m   19   8   --  
Ronduitweg     80   58   80   86   7,5 m   42   17   7  

-- = contour ligt binnen de wegdekverharding

Wanneer aan de gevels van de woningen sprake is van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde dient onderbouwd te worden of maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting mogelijk of doelmatig zijn. Als dit niet het geval is kan een hogere waarde worden vastgesteld tot maximaal 63 dB.

Resultaten niet-gezoneerde wegen

Ten gevolge van de niet-gezoneerde weg binnen het plangebied ligt de contour van de richtwaarde van 48 dB op maximaal 7 m uit de wegas, uitgaande van een maximale intensiteit van 466 mvt/etmaal. Aan de gevels van de nieuwe woningen is ten gevolge van de interne weg sprake van een acceptabel akoestisch klimaat.

Resultaten reconstructie

Ter plaatse van de nieuwe aansluitingen op de Noord-Achterweg en de Marijkelaan dient reconstructieonderzoek te worden uitgevoerd. In onderstaande tabel is de kortste afstand van de wegas tot de bestaande woningen weergegeven en de geluidsbelasting voor de huidige en toekomstige situatie berekend. Als de toename gelijk of groter is dan 1,5 dB is er sprake van reconstructie inzake de Wgh.

Tabel 4.2 Reconstructieonderzoek

weg   afstand tot woning   geluidsbelasting 2012   geluidsbelasting 2023   verschil*  
Noord-Achterweg   16 m   52,05 dB   52,82 dB   +0,77 dB  
Marijkelaan   10 m   45,95 dB   47,42 dB   0 dB (<=48 dB)  

* Indien Lden 2012 <= 48 dB wordt de verhoging berekend vanaf 48 dB.

Uit bovenstaande tabel blijkt dat er geen sprake is van reconstructie.

Conclusie

Voor de nieuwe woningen dient getoetst te worden aan de contourafstanden in tabel 4.1. Ten gevolge van de interne weg is sprake van een acceptabel akoestisch klimaat. Uit tabel 4.2 blijkt dat geen sprake is van een reconstructiesituatie inzake de Wgh.