direct naar inhoud van 3.5 Verkeer en parkeren
Plan: Uitbreiding Piershil
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0588.BPPHB13-VG01

3.5 Verkeer en parkeren

De nieuwe woonbuurt wordt vanuit het noorden ontsloten. Dit is de enige entree naar woongebied voor autoverkeer. De brug in het verlengde van de Fazantstraat dient ook bij calamiteiten ingezet te kunnen worden ten behoeve van de wijkontsluiting.

Verkeer

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het plangebied is gelegen in Piershil en wordt ontsloten via één weg welke aansluit op de Oud Piershilseweg. De Oud Piershilseweg is een erftoegangsweg, deels buiten de bebouwde kom (maximumsnelheid 60 km/h) en deels binnen de bebouwde kom (maximumsnelheid 30 km/h). In oostelijke richting is deze weg aangesloten op de Buitenom en in westelijke richting op de Voorstraat. De Buitenom ontsluit in oostelijke richting naar Nieuw-Beijerland en Oud-Beijerland en in westelijke richting naar Goudswaard. Via de Voorstraat wordt het centrum van Piershil bereikt. De ontsluiting voor het autoverkeer is derhalve goed.

Langzaam verkeer

Het fietsverkeer wordt in het plangebied gemengd afgewikkeld met het overige verkeer en wordt via de Oud Piershilseweg ontsloten. Tevens zal aan de zuidwestzijde van het plangebied de beschikking zijn over een vrijliggend fietspad wat aansluit op de Fazantstraat. Het fietsverkeer wordt hierdoor middels twee routes aangesloten op het centrum van Piershil.

Zowel de Fazantstraat, de Oud Piershilseweg als de Voorstraat zijn erftoegangswegen, waar het fietsverkeer conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig gemengd met het gemotoriseerde verkeer wordt afgewikkeld. Derhalve is de ontsluiting voor het fietsverkeer goed.

Ontsluiting openbaar vervoer

Er is een bushalte gesitueerd aan de Voorstraat en de Buitenom. Beide liggen op circa 350 m afstand van de locatie. De halte aan de Voorstraat wordt bediend door een buurtbus in de richtingen Zuid-Beijerland en Oud-Beijerland met een frequentie van circa 1 keer per uur. De bushalte aan de Buitenom wordt bediend door bussen in de richtingen Goudswaard en Rotterdam Zuidplein, met een frequentie van circa 2 keer per uur per richting. De ontsluiting per openbaar vervoer is redelijk.

Parkeren

Het parkeren wordt opgelost langs de straten. Voor het appartementengebouw wordt een aparte geclusterde parkeerplaats aangelegd.

In onderstaande tabel zijn de parkeernormen voor de verschillende woningtypen opgenomen.

Tabel 3.4 Parkeernormen

afbeelding "i_NL.IMRO.0588.BPPHB13-VG01_0006.png"

De normen in deze tabel zijn gebaseerd op de kentallen uit publicatie 182 (CROW, 2008). De gebruikte getallen gaan uit van niet stedelijk gebied op basis van de adressendichtheid in de omgeving. Er is daarbij uitgegaan van de hoge norm in verband met de afwezigheid van enige overloopcapaciteit in de directe omgeving.

* Binnen deze norm is 0.3 parkeerplaats per woning opgenomen voor

bezoekersparkeren.

** Voor het parkeren op eigen terrein gelden de volgende berekeningsaantallen:

    • 1. een enkele oprit (al dan niet met garage) geldt als 1 parkeerplaats bij een lengte van minimaal 5 m;
    • 2. een dubbele oprit (al dan niet met garage) geldt als 2 parkeerplaatsen bij een lengte van minimaal 5 m en een breedte van ten minste 4,5 m.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Op basis van kengetallen uit publicatie 256 (CROW, 2007) heeft de ontwikkeling een verkeersaantrekkende werking van circa 378 mvt/etmaal. Hierbij is uitgegaan van 6,3 mvt/etmaal per woning. Het verkeer verdeelt zich voor 50% in oostelijke richting als 50% in westelijke richting via de Oud Piershilseweg. Op de Oud Piershilseweg neemt de verkeersintensiteit derhalve toe met 189 mvt/etmaal. Hierdoor zal de intensiteit op deze weg toenemen tot circa 3.270 mvt/etmaal en blijft onder de maximale wenselijke intensiteit voor erftoegangswegen van 6.000 mvt/etmaal. Voor de Buitenom is de verkeerstoename van 189 mvt/etmaal vanuit een worstcasebenadering op beide wegvakken toegepast. De verkeersintensiteit op de buitenom bedraagt circa 4.470 mvt/etmaal in zowel de richting Nieuw-Beijerland (oostelijk) alsmede in de richting Goudswaard (westelijk). De verkeersintensiteiten overschrijden de maximaal wenselijke intensiteiten niet.

Verkeersgegevens

De verkeersgegevens in mvt/etmaal die ten grondslag liggen aan de onderzoeken m.b.t. wegverkeerslawaai staan vermeld in tabel 3.5 en 3.6. De verkeersgegevens en de voertuigverdeling van de Buitenom zijn gebaseerd op telgegevens uit het jaar 2010 en zijn afkomstig van Grontmij. De gegevens van de Oud Piershilseweg komen uit het jaar 2005 en zijn verstrekt door de gemeente Korendijk. Voor de voertuigverdeling van deze weg is gebruikgemaakt van de standaardvoertuigverdeling van een wijkverzamelweg. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar (2023) is uitgegaan van een autonome groei van 1,4% per jaar.

Tabel 3.5 Verkeersintensiteiten

afbeelding "i_NL.IMRO.0588.BPPHB13-VG01_0007.png"

Tabel 3.6 Voertuigverdeling

afbeelding "i_NL.IMRO.0588.BPPHB13-VG01_0008.jpg"

Conclusie

De ontsluiting van de verschillende vervoerswijzen is goed. Als gevolg van de ontwikkeling zal de verkeersintensiteit op de wegen rondom het plangebied beperkt toenemen. Verwacht wordt echter dat er geen problemen op zullen treden bij de afwikkeling van het verkeer. Het aspect verkeer zal daarom de ontwikkeling niet in de weg staan.