Plan: | Nieuw-Beijerland |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0588.BPNBA11-VG01 |
Verkeersontsluiting
Auto
De belangrijkste ontsluiting van Nieuw–Beijerland is de Spuidijk. Vanuit de kern wordt de Spuidijk bereikt via de Wilhelminastraat, Maximastraat en Voorstraat. De Spuidijk verbindt de kern met de Oudendijk richting Piershil, de N217 richting Oud–Beijerland en de veerverbinding over het Spui naar Spijkenisse. Via de N217 wordt tevens de autosnelweg A29 richting Rotterdam bereikt. Verder biedt de Spuidijk aansluiting op de recentelijk aangelegde en buiten de bebouwde kom gelegen Buitenom. Deze weg functioneert als randweg van Nieuw–Beijerland. Via het Buitenom worden de dorpen Zuid–Beijerland, Piershil en Numansdorp bereikt. Via deze route kan ook de A29 richting Bergen op Zoom worden bereikt. Een overzicht van de verkeersstructuur is weergegeven in figuur 5.1.
De wegen binnen de kern Nieuw–Beijerland zijn allen gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h, met uitzondering van de Spuidijk. Dit is een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h. Binnen het bestemmingsplan is geen sprake van nieuwe ontwikkelingen.
Fiets
Het grootste deel van het plangebied bestaat uit erftoegangswegen waarbij het langzaam verkeer gemengd wordt afgewikkeld met het autoverkeer. Langs de Spuidijk zijn, conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig, vrijliggende fietspaden aanwezig. Buiten de kern liggen langs de N217 en de Buitenom vrijliggende fietspaden. De overige wegen hebben voor fietsers suggestiestroken. De ontsluiting voor het fietsverkeer is goed te noemen. Voor de nieuwe ontwikkeling is fietsvoorzieningen langs de Maximastraat doorgetrokken en is aan beide zijden van de weg een trottoir aanwezig.
Openbaar vervoer
Nieuw–Beijerland wordt ontsloten door een aantal buslijnen. De belangrijkste bushaltes zijn gesitueerd langs de Buitenom. Vrijwel de hele kern ligt binnen een afstand van 1.000 m van deze bushaltes. Hiervandaan vertrekken bussen in de richting Oud–Beijerland en Rotterdam en enkele keren per dag richting Spijkenisse. De basisfrequentie van de directe lijn richting Rotterdam bedraagt eenmaal per uur. Oud–Beijerland wordt tweemaal per uur met Nieuw–Beijerland verbonden. De ontsluiting voor het openbaar vervoer is matig te noemen.