Plan: | Kernen gemeente Korendijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0588.BPGWNDPHZBA13-VG01 |
Ontsluiting autoverkeer
De wegen binnen het plangebied zijn voornamelijk gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. Het betreft woonstraten die dienen voor de ontsluiting van de woongebieden naar wegen met een verzamelfunctie binnen en rondom de kernen. Rondom de kernen zijn dit de gebiedsontsluitingswegen of erftoegangswegen type I en verbinden naar de hoofdwegenstructuur. Belangrijkste drager in de verkeersstructuur tussen de kernen is de hoofdontsluitingsroute via de Buitenom/ Sluisjesdijk/ Hogeweg/ Ronduitweg/ Noord-Achterweg. Deze route verbindt Nieuw-Beijerland met Piershil en Zuid-Beijerland. Vanaf Nieuw-Beijerland wordt via de N217 Oud-Beijerland en de A29 Rotterdam – Bergen op Zoom/Zierikzee bereikt. Vanaf Zuid-Beijerland wordt vanaf de Noord-Achterweg via de Provinciale weg eveneens de autosnelweg A29 bereikt. De Buitenom en een deel van de Ronduitweg/Noord-Achterweg zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h. De overige wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg 60 km/h. De wegenstructuur in de kernen is geënt op de hoofdontsluitingsroute, waarbij de volgende wegen relevant zijn:
Het zuidelijke deel van Nieuw-Beijerland dat tevens in dit bestemmingsplan is opgenomen wordt via de Dorpsweg aangesloten op de Buitenom.
Piershil en Nieuw-Beijerland liggen direct aan de hoofdontsluitingsroute door de gemeente via de Buitenom en de Sluisjesdijk. Goudswaard en Nieuwendijk zijn via de Molendijk respectievelijk Nieuwendijk en Jan Vollaardsweg goed ontsloten naar deze hoofdontsluitingsroute. Vanuit Zuid-Beijerland lopen diverse routes het gebied in en richting de A29. Geconcludeerd wordt dat de ontsluiting voor het autoverkeer goed is.
Ontsluiting langzaam verkeer
Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig wordt fietsverkeer op 30 km/h-wegen binnen de bebouwde kom gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Wanneer de betreffende weg een verzamelfunctie kent en daarmee een hogere intensiteit, kunnen fietssuggestiestroken worden aangebracht. Op 50 km/h-wegen binnen de bebouwde kom dienen conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig in principe fietsvoorzieningen in de vorm van fiets(suggestie)stroken of fietspaden aanwezig te zijn. Binnen de kernen wordt het fietsverkeer hoofdzakelijk gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. De meeste wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom, waar de verkeersafwikkeling conform de richtlijnen van Duurzaam veilig in principe gemengd plaatsvindt. De belangrijkste verzamelwegen binnen de bebouwde kom hebben een maximumsnelheid van 30 of 50 km/h. Voorbeelden van deze wegen zijn de Nicolaas van Puttenstraat in Goudswaard, de Molendijk in Piershil en de Oranjeweg en Dorpsstraat in Zuid-Beijerland. Deze wegen beschikken deels over fietssuggestiestroken. Daarmee voldoen de wegen binnen de bebouwde kom grotendeels aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Geconcludeerd wordt dat de ontsluiting voor langzaam verkeer binnen de bebouwde kom voldoende is.
Op de hoofdontsluitingsroute buiten de bebouwde kom zijn conform de richtlijnen van Duurzaam veilig op de erftoegangswegen fietssuggestiestroken en een vrijliggend fietspad aanwezig. De Buitenom en de Ronduitweg/Noord-Achterweg beschikken deels over parallelwegen en/of vrijliggende fietspaden. Geconcludeerd wordt dat de ontsluiting voor langzaam verkeer buiten de bebouwde kom voldoende is.
Ontsluiting openbaar vervoer
De kernen worden ontsloten via buslijnen die aansluiting geven op het regionale busstation Heinenoord. Vanuit Goudswaard bediend een buslijn Piershil en Nieuw-Beijerland naar Heinenoord met een frequentie van 1 tot 2x per uur per richting, waarvan enkele busdiensten doorrijden naar metrostation Rotterdam-Zuidplein. Vanuit Zuid-Beijerland verbindt een busdienst met busstation Heinenoord met een frequentie van 1 tot 2x per uur per richting. Tevens is er een busverbinding richting Goeree-Overflakkee en Zeeland. Aanvullend rijden buurtbussen met een lagere frequentie. De ontsluiting per openbaar vervoer is in de kernen redelijk en in Nieuwendijk matig.
Parkeren
Binnen het plangebied worden geen nieuwe functies mogelijk gemaakt. Bij nieuwe functies dient getoetst te worden aan de parkeerkengetallen van het CROW (publicatie 182, 2008). Parkeren in nieuwe situaties dient in principe op eigen terrein te worden opgelost.
Verkeersveiligheid
De wegen binnen het plangebied zijn hoofdzakelijk conform de richtlijnen van Duurzaam veilig gecategoriseerd. Fietsverkeer vindt binnen de kernen gemengd met gemotoriseerd verkeer plaats. Dit past bij het inrichtingsprincipe van erftoegangswegen. Buiten de bebouwde kom zijn er langs de Buitenom en Ronduitweg/Noord-Achterweg conform het inrichtingsprincipe van gebiedsontsluitingswegen vrijliggende fietsvoorzieningen aanwezig. De overige hoofdontsluitingswegen beschikken over fietssuggestiestroken. Geconcludeerd wordt dat de inrichting van de infrastructuur grotendeels past bij de richtlijnen van Duurzaam veilig.
Conclusie
Geconcludeerd wordt dat de ontsluiting voor de diverse vervoersmodaliteiten binnen de kernen voldoende tot goed is en dat de openbaar vervoerontsluiting in sommige gebieden matig is. De verkeersontsluiting tussen de kernen en naar de autosnelweg is goed. De verkeersstructuur voldoet hoofdzakelijk aan de richtlijnen van Duurzaam veilig. De situatie is vanuit verkeerskundig oogpunt acceptabel.