Plan: | Uitbreiding Goudswaard |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0588.BPGWB13-VG01 |
Verkeer
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
Binnen het plangebied worden woningen mogelijk gemaakt. Het plangebied ligt in Goudswaard en wordt op twee punten aangesloten op de omliggende wegenstructuur. De ontsluiting van het noordelijk deel van de ontwikkeling voert via de Polderboom. De bestaande Polderboom wordt hiertoe doorgetrokken naar het nieuwe woongebied. Dit is de belangrijkste entree naar het woongebied. De Polderboom sluit aan op de Nicolaas van Puttenstraat. Via deze route wordt het centrum van de kern Goudswaard en de Molendijk richting Piershil en Nieuw-Beijerland bereikt. Het zuidelijk deel van het plangebied wordt aangesloten op de Vaartweg. Tussen de twee deelgebieden is geen doorgaande verbinding voor autoverkeer mogelijk. Omdat het zuidelijk deel van het plangebied een kleinere omvang heeft dan het noordelijk deel, wordt ervan uitgegaan dat 60% van het verkeer via de Polderboom en 40% van het verkeer via de Vaartweg ontsluit.
De Molendijk en de Vaartweg zijn binnen de bebouwde kom gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/h. Buiten de bebouwde kom zijn deze wegen gecategoriseerd als erftoegangswegen waar een maximumsnelheid van 60 km/h geldt. De Polderboom is een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. Er is voor gemotoriseerd verkeer geen doorkoppeling tussen het noordelijk en zuidelijk deel van het plangebied, waardoor geen sluipverkeer binnen het plangebied kan optreden.
Het plangebied wordt via de Vaartweg en de Polderboom op de omliggende wegenstructuur aangesloten. De verkeerstoename zal op deze wegen niet leiden tot verkeersafwikkelingsproblemen. De ontsluiting voor het autoverkeer is derhalve goed.
Langzaam verkeer
Het fietsverkeer wordt in en rondom het plangebied gemengd afgewikkeld met het gemotoriseerd verkeer. Vanuit het plangebied wordt het fietsverkeer ontsloten naar de Polderboom en de Vaartweg. Hierbij is er voor fietsverkeer uitwisseling mogelijk tussen het noordelijke en zuidelijke deel van het plangebied. Op alle wegen rondom het plangebied wordt het fietsverkeer gemengd afgewikkeld met het overige verkeer. De ontsluiting voor het fietsverkeer is redelijk.
Ontsluiting openbaar vervoer
Er is een bushalte gesitueerd aan de Nicolaas van Puttenstraat, welke op circa 350 m afstand van het plangebied is gelegen. Deze halte wordt bediend door bussen in de richting Oud-Beijerland/Rotterdam met een frequentie van circa 2 keer per uur per richting. Tevens rijdt er een buurtbus via Zuid-Beijerland naar Oud-Beijerland met een frequentie van circa 1 keer per uur per richting. De ontsluiting per openbaar vervoer is redelijk.
Parkeren
Het parkeren in het noordelijk wordt opgelost in een aantal duidelijke clusters. In het zuidelijk deel wordt zo veel mogelijk op eigen terrein geparkeerd. Voor bezoekers zijn er in de openbare ruimte een aantal plaatsen in het profiel van de woonstraat opgenomen.
In onderstaande tabel zijn de parkeernormen voor de verschillende woningtypen opgenomen.
Tabel 3.4 Parkeernormen
De normen in deze tabel zijn gebaseerd op de kentallen uit publicatie 182 (CROW, 2008). De gebruikte getallen gaan uit van niet stedelijk gebied op basis van de adressendichtheid in de omgeving. Er is daarbij uitgegaan van de hoge norm in verband met de afwezigheid van enige overloopcapaciteit in de directe omgeving.
* Binnen deze norm is 0.3 parkeerplaats per woning opgenomen voor
bezoekersparkeren.
** Voor het parkeren op eigen terrein gelden de volgende berekeningsaantallen:
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Op basis van kengetallen uit publicatie 256 (CROW, 2007) heeft de ontwikkeling van de woningen een verkeersaantrekkende werking van circa 290 mvt/etmaal. Hierbij is uitgegaan van 6,3 mvt/etmaal per woning. Dit verkeer zal zich verdelen op het omliggende wegennet, waarbij circa 60% (174 mvt) via de Polderboom en circa 40% (116 mvt) via de Vaartweg zal ontsluiten. Voorts wordt ervan uitgegaan dat van het verkeer dat via de Polderboom ontsluit 30% georiënteerd is op Goudswaard en 70% via de Nicolaas van Puttenstraat en de Molendijk richting Piershil en Nieuw-Beijerland rijdt. Voorts wordt gesteld dat het MFA een verkeersgeneratie van circa 320 mvt/etmaal kent, uitgaande van een inschatting van de mogelijke functies (zoals onderwijs, kinderdagopvang en gezondheidszorg) en een oppervlakte van 1.000 m2 bvo. Naar verwachting zal dit verkeer met name intern (binnen Goudswaard) georiënteerd zijn. Aangenomen wordt dat 25% van dit verkeer extern is en via de Molendijk afwikkelt. De verkeerstoename op deze route bedraagt derhalve circa 200 mvt/etmaal. Deze toenames zijn naar verwachting af te wikkelen op de omliggende wegen. De maximaal aanvaardbare verkeersintensiteiten voor deze wegen worden naar verwachting niet overschreden.
Verkeersgegevens
De verkeersgegevens in mvt/etmaal die ten grondslag liggen aan de onderzoeken m.b.t. wegverkeerslawaai staan vermeld in tabel 3.5 en tabel 3.6. De verkeersgegevens van de Molendijk en de Vaartweg zijn gebaseerd op telgegevens uit het jaar 2010 en zijn afkomstig van de gemeente Korendijk. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar (2023) is uitgegaan van een autonome groei van 1,4% per jaar. De voertuigverdeling van de Molendijk is eveneens afkomstig van de telgegevens van de gemeente. Voor de voertuigverdeling van de Vaartweg en de Polderboom is gebruikgemaakt van de standaard voertuigverdeling van een wijkverzamelweg.
Tabel 3.5 Verkeersintensiteiten
wegvak (basisjaar) | verkeersintensiteit basisjaar | verkeersintensiteit 2023 excl. ontwikkeling | verkeerstoename ontwikkeling | verkeersintensiteit 2023 incl. ontwikkeling* |
Molendijk (2010) | 2.205 | 2.642 | 200 | 2.800 |
Polderboom (2012) | 1.000** | 1.165 | 495 | 1.700 |
Vaartweg (2010) | 468 | 561 | 116 | 700 |
Interne weg | - | - | 174 | 200 |
* afgerond op 100-tallen
** inschatting op basis van ontsluitingsfunctie
Tabel 3.6 Voertuigverdeling
% uur | % lichte mvt | % middelzware mvt (incl. bussen) | % zware mvt | |
Molendijk | ||||
dag | 6,30 | 87,70 | 10,20 | 2,10 |
avond | 3,90 | 93,40 | 5,90 | 0,70 |
nacht | 1,10 | 87,50 | 9,90 | 2,60 |
Vaartweg/Polderboom | ||||
dag | 6,54 | 93,46 | 5,08 | 1,46 |
avond | 3,76 | 93,46 | 5,08 | 1,46 |
nacht | 0,81 | 93,46 | 5,08 | 1,46 |
Interne weg | ||||
dag | 6,54 | 94,59 | 94,59 | 94,59 |
avond | 3,76 | 4,76 | 4,76 | 4,76 |
nacht | 0,81 | 0,65 | 0,65 | 0,65 |
Conclusie
De ontsluiting van de verschillende vervoerswijzen is goed. Als gevolg van de ontwikkeling zal de verkeersintensiteit op de wegen rondom het plangebied beperkt toenemen. Verwacht wordt echter dat er geen problemen op zullen treden bij de afwikkeling van het verkeer. Het aspect verkeer zal daarom de ontwikkeling niet in de weg staan.