direct naar inhoud van 4.10 Wegverkeerslawaai
Plan: Ooltgensplaat dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0580.OFLooplaatdorp11-BP40

4.10 Wegverkeerslawaai

4.10.1 Wettelijk kader

De Wet geluidhinder (Wgh) biedt een toetsingskader voor het geluidniveau op de gevels van geluidgevoelige bestemmingen, zoals woningen en scholen. De wet kent een ondergrens, de zogenaamde voorkeursgrenswaarde. Wanneer de geluidbelasting lager is dan deze waarde, zijn de voorwaarden die de Wet geluidhinder stelt aan het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen niet van toepassing. Daarnaast is er in de wet een bovengrens opgenomen, de maximaal toelaatbare geluidbelasting. Indien de geluidbelasting hoger is dan deze waarde, is het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen in principe niet mogelijk. Wanneer de geluidbelasting tussen de voorkeursgrenswaarde en de maximaal toelaatbare geluidbelasting ligt, is het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen aan beperkingen gebonden en alleen onder voorwaarden mogelijk. Dit wordt een 'hogere waarde' genoemd ('hoger' in de zin van hoger dan de voorkeursgrenswaarde) en wordt via een formele procedure vastgelegd.

Op basis van artikel 74 Wet geluidhinder (Wgh) hebben alle wegen een geluidzone. Uitzondering hierop zijn woonerven en straten met een maximumsnelheid van 30 km/u. De zone is afhankelijk van het aantal rijstroken en of een weg binnen of buitenstedelijk is gelegen.

Voor de bepaling van de maximale vast te stellen geluidbelasting houdt de Wet geluidhinder rekening met de ligging van de geluidgevoelige bestemmingen en wordt onderscheid gemaakt tussen stedelijk en buitenstedelijk gebied. Binnen stedelijk gebied gelden over het algemeen minder strenge normen. In het kort komt het er op neer dat het gebied binnen de bebouwde kom behoort tot het stedelijke gebied, met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, dat gelegen is binnen de zone van een autoweg of autosnelweg. In het laatste geval en voor de situatie buiten de bebouwde kom gelden de normen die van toepassing zijn op het buitenstedelijke gebied. Een hoofdweg is, conform deze definitiebepaling van de Wet geluidhinder, altijd gelegen in buitenstedelijk gebied.

Indien de geluidbelasting hoger is dan de voorkeurgrenswaarde en maatregelen gericht op reductie van de geluidbelasting onvoldoende doeltreffend zijn of als deze overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, landschappelijke of financiële aard ontmoeten, zijn burgemeester en wethouders van de gemeente bevoegd tot het vaststellen van een hogere waarde voor de geluidbelasting.

De gevels van geluidgevoelige bestemmingen kunnen ook worden uitgevoerd als een blinde of dove gevel (conform artikel 1b lid 5 van de Wgh). Hiermee vervalt de verplichting om te voldoen aan de voorkeursgrenswaarde, waarbij een kanttekening wordt geplaatst dat de geluidwering van deze gevels ten minste gelijk dient te zijn aan de hoogte van de geluidbelasting minus de maximale binnenwaarde.

Ter anticipatie op het steeds stiller worden van motorvoertuigen mag alvorens te toetsen aan de geldende grenswaarden een aftrek worden toegepast op de berekende geluidbelasting. Deze aftrek bedraagt:

  • 2 dB voor wegen waar de maximumsnelheid gelijk is aan of hoger is dan 70 km/uur;
  • 5 dB voor overige wegen.
4.10.2 Situatie plangebied

In de bestaande situatie zullen geen veranderingen optreden in het geluidsniveau.

4.10.3 Ontwikkelingen

Hieronder worden de conclusies van de uitgevoerd akoestische onderzoeken weergegeven, de volledige rapporten zijn in de bijlage opgenomen.

Akoestisch onderzoek Langeweg, Molendijk (14 februari 2012, Royal Haskoning)

Langeweg:

De voorkeurswaarde van 48 dB wordt op bijna het gehele perceel overschreden. De maximale ontheffingswaarde van 53 dB wordt op een deel (ongeveer de helft) van het perceel overschreden. Op het deel van het perceel waarbij de geluidbelasting hoger is dan 53 dB kunnen in principe geen woningen worden gerealiseerd. Op het deel van het perceel waar de geluidbelasting tussen de 48 dB en de 53 dB is, zal vóór het realiseren van een woning onderzocht moeten worden of maatregelen doelmatig zijn of dat een hogere waarde procedure moeten worden doorlopen.

Molendijk:

De locatie aan de Molendijk ligt niet binnen de zone van wegen. Wanneer naar de 30 km/uur wegen wordt gekeken, wordt de voorkeurswaarde van 48 dB (refererend aan de Wet geluidhinder) niet overschreden. Er is geen knelpunt conform de Wet geluidhinder.

Akoestisch onderzoek Lindenlaan (10 januari 2008, BRO)

Uit het gehouden onderzoek blijkt dat er voor de geprojecteerde woonbebouwing aan de Lindenlaan in Ooltgensplaat voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.

Derhalve kan geconcludeerd worden dat er voldaan wordt aan de eisen van de Wgh en er ook zonder verdere bezwaren vanuit de Wgh woningbouw geprojecteerd kan worden op de beoogde locatie.

Locatie Prins Bernardlaan / Pieter Biggestraat

Voor de nieuwe woningen en kantoor ter plaatse van de voormalige basisschool de Regenboog is het niet noodzakelijk akoestisch onderzoek uit te voeren. De locatie bevindt zich aan een weg met een maximum snelheid van 30 km/h. Ook in de nabijheid van deze locatie zijn geen wegen met een hogere snelheid aanwezig. Het is daarom niet noodzakelijk een akoestisch onderzoek uit te voeren.

Bedrijfswoning

De nieuwe bedrijfswoning is gesitueerd aan de Dorpsweg. Deze weg kent een maximum snelheid van 30 km/uur. Er wordt aangenomen dat wegverkeerslawaai geen knelpunt vormt voor het toestaan van deze woning.