Plan: | Duinrand |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0575.BPDuinrand-VA02 |
B3.1 Beleidskader en normstelling
In paragraaf 6.8 zijn de hoofdpunten van de geldende wetgeving voor luchtkwaliteit beschreven. In deze bijlage worden enkele aanvullende punten uit de Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen ('Wet luchtkwaliteit' of Wlk) nader benoemd en wordt aandacht besteed aan het onderzoek luchtkwaliteit.
Wet luchtkwaliteit
Maatgevende stoffen langs wegen
Voor luchtkwaliteit als gevolg van wegverkeer is stikstofdioxide (NO2, jaargemiddelde) het meest maatgevend, aangezien deze stof door de invloed van het wegverkeer het snelst een overschrijding van de grenswaarde uit de Wlk veroorzaakt4. Daarnaast zijn ook de concentraties van fijn stof (PM10) van belang. Andere stoffen uit de Wlk hebben een beperkte invloed op de luchtkwaliteit bij wegen en worden daarom bij deze toetsing buiten beschouwing gelaten.
Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007
Op grond van de Wlk is bepaald dat concentraties van stoffen die zich van nature in de buitenlucht bevinden en die niet schadelijk zijn voor de volksgezondheid, bij de beoordeling van de grenswaarden voor fijn stof buiten beschouwing worden gelaten. In de Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007 is bepaald dat alleen de bijdrage van zeezout kan worden afgetrokken van de concentratie fijn stof. Aangegeven is hoe groot de aftrek van het jaargemiddelde en 24-uurgemiddelde per gemeente bedraagt. Voor de gemeente Noordwijk bedraagt de aftrek voor het jaargemiddelde fijn stof 6 µg/m³ en voor het 24-uurgemiddelde 6 overschrijdingen per jaar.
De Regeling omvat eveneens regels voor het meten en berekenen van de gevolgen voor de luchtkwaliteit. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende situaties (binnenstedelijk, buitenstedelijk en industriële bronnen), per situatie is bepaald welke Standaard Rekenmethode (SRM) gebruikt mag worden. Er mag van een andere methode gebruik worden gemaakt indien deze is goedgekeurd door het Ministerie van VROM. In de Regeling is tevens aangegeven welke gegevens gebruikt worden bij het maken van de berekening en op welke wijze de berekeningsresultaten worden afgerond.
Besluit niet in betekenende mate (nibm)
In dit Besluit is exact bepaald in welke gevallen een project vanwege de gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Hierbij worden 2 situaties onderscheiden:
B3.2 Onderzoek luchtkwaliteit
Uitgangspunten onderzoek luchtkwaliteit
Binnen het plangebied wordt de realisatie van 35 (recreatie)woningen mogelijk gemaakt. In deze bijlage is onderzocht of deze ontwikkeling voldoet aan de Wlk. Tevens is de luchtkwaliteit binnen het plangebied onderzocht.
Niet in betekenende mate (nibm) en een goede ruimtelijke ordening
De ontwikkeling is nibm omdat deze ruimschoots valt in de categorie uit de AMvB NIBM van minder dan 500 woningen bij één ontsluitingsweg. Er wordt derhalve voldaan aan de Wlk. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is de luchtkwaliteit langs de Duindamseweg, Duinweg en Randweg onderzocht. Deze wegen zijn gelegen in het plangebied, ze hebben veruit de meeste verkeersintensiteiten en kunnen derhalve als maatgevend voor de luchtkwaliteit ter plaatse worden beschouwd.
Onderzoeksmethode De luchtkwaliteit als gevolg van de nabijgelegen wegen is berekend met behulp van het CAR II-programma). Het CAR II-programma geldt als het standaardrekenprogramma voor luchtkwaliteit in binnenstedelijke situaties met enige vorm van bebouwing. Het plangebied en zijn omgeving worden als zodanig aangeduid. Het CAR-programma is geschikt voor het verkrijgen van een algemeen beeld van de luchtkwaliteit en voor het opsporen van knelpunten. De berekende concentraties gelden voor een hoogte van 1,5 m boven het maaiveld. De invloed van de hoogte van de bebouwing is verwerkt in de verschillende wegtypes die in het programma ingevoerd kunnen worden. |
Invoergegevens
De verkeersintensiteiten op de Duindamseweg, Duinweg en Randweg zijn weergegeven in tabel B3.1. Voor meer informatie hierover wordt verwezen naar de verkeersparagraaf.
Tabel B3.1 Verkeersintensiteiten (in mvt / etmaal)
weg | 2009 | 2010 | 2020 | ||||||
excl. ontw. | incl. ontw. | excl. ontw. | incl. ontw. | ||||||
Duindamseweg | 2.750 | 2.800 | 2.950 | 3.250 | 3.400 | ||||
Duinweg | 4.050 | 4.150 | 4.200 | 4.800 | 4.950 | ||||
Randweg | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 2.100 | 2.100 |
In het CAR II-programma wordt daarnaast nog een aantal basisgegevens ingevoerd (zie tabel B3.2). Conform de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007 worden de concentraties van stikstofdioxiden (NO2) en fijn stof (PM10) bepaald op maximaal 10 m van de wegrand. Bij het berekenen van de luchtkwaliteit met behulp van CAR II is deze afstand verrekend in de aan te houden afstand tot de wegas (= midden van de weg).
Tabel B3.2 Invoergegevens
weg | RD-coördinaten | voertuigverdeling licht/middelzwaar/zwaar verkeer) | weg-type | snelheids-type | bomen-factor | afstand wegas (in m) | |||||||
X | Y | ||||||||||||
Duindam-seweg | 92445 | 475781 | 0.948 / 0.038 / 0.014 | 3a | normaal stads- verkeer |
1 | 12 | ||||||
Duinweg | 91932 | 475726 | 0.948 / 0.038 / 0.014 | 3a | normaal stads- verkeer |
1 | 12 | ||||||
Randweg | 92472 | 476430 | 0.948 / 0.038 / 0.014 | 3a | normaal stads- verkeer |
1.5 | 13 |
Resultaten onderzoek luchtkwaliteit
In tabel B3.3 zijn de berekeningsresultaten vermeld. Hierbij is reeds rekening gehouden met de aftrek van de zeezoutbijdrage bij fijn stof.
Tabel B3.3 Berekeningsresultaten luchtkwaliteit verkeersaantrekkende werking
weg | stikstofdioxide (NO2) jaargemiddelde (in µg/m³) |
fijn stof (PM10) jaargemiddelde (in µg/m³)* |
fijn stof (PM10) 24-uurgemiddelde (aantal overschrijdingen p.j.)* |
||||||||
excl. ontw. | incl. ontw. | excl. ontw. | incl. ontw. | excl. ontw. | incl. ontw. | ||||||
2009 | |||||||||||
Duindamseweg | 19,6 | n.v.t. | 17,1 | n.v.t. | 6 | n.v.t. | |||||
Duinweg | 19,3 | n.v.t. | 17,1 | n.v.t. | 6 | n.v.t. | |||||
Randweg | 18,7 | n.v.t. | 16,7 | n.v.t. | 5 | n.v.t. | |||||
2010 | |||||||||||
Duindamseweg | 19,3 | 19,4 | 16,8 | 16,8 | 5 | 5 | |||||
Duinweg | 19,2 | 19,2 | 16,8 | 16,8 | 5 | 5 | |||||
Randweg | 18,4 | 18,4 | 16,5 | 16,5 | 5 | 5 | |||||
2020 | |||||||||||
Duindamseweg | 15,2 | 15,2 | 15,5 | 15,5 | 3 | 3 | |||||
Duinweg | 15,1 | 15,1 | 15,5 | 15,5 | 3 | 3 | |||||
Randweg | 14,8 | 14,8 | 15,2 | 15,2 | 3 | 3 |
* Inclusief aftrek bijdrage zeezout voor fijn stof.
Uit de berekeningsresultaten in tabel B3.3 blijkt dat direct langs de Duindamseweg, Duinweg en Randweg in alle onderzochte jaren ruimschoots wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wm.
Aangezien direct langs de meest maatgevende wegen wordt voldaan aan de grenswaarden van de Wlk, kan eveneens worden geconcludeerd dat er ter plaatse van de nieuwe woningen aan de grenswaarden uit de Wm wordt voldaan. De concentraties luchtverontreinigende stoffen worden immers lager naarmate een locatie verder van de weg af ligt.