direct naar inhoud van 6.2 Wegverkeerslawaai
Plan: Duinrand
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0575.BPDuinrand-VA02

6.2 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

In het plangebied worden recreatiewoningen gerealiseerd waarvoor aangetoond dient te worden of sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan, zie tabel 6.1 voor een overzicht van de grenswaarden. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid woningen te realiseren met een dove gevel, dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift geluidhinder 2006 geldt voor wegen met een snelheid lager dan 70 km/h een aftrek van 5 dB. Voor wegen met een maximumsnelheid van 70 km/h of meer geldt een aftrek van 2 dB. Op de genoemde geluidsbelastingen is deze aftrek toegepast, tenzij anders vermeld.

Tabel 6.1 Grenswaarden wegverkeerslawaai

situatie   voorkeursgrens-waarde   uiterste grenswaarde   hoogst toelaatbaar binnenniveau  
bestaande weg        
nieuwe woning
- stedelijk
- buitenstedelijk
- agrarische bedrijfswoning  

48 dB
48 dB
48 dB  

63 dB
53 dB
58 dB  

33 dB  

Recreatiewoningen en kampeerstandplaatsen

Een recreatiewoning of camping is volgens de Wet geluidhinder geen geluidsgevoelige functie. Uit jurisprudentie blijkt echter dat desondanks in de ruimtelijke planvorming wel degelijk rekening dient te worden gehouden met het aspect geluidshinder:

'Het ligt echter in de rede, mede gelet op de omstandigheid dat recreatiewoningen veelal worden bewoond juist om rust te vinden, de normen die gelden voor de hoogst toelaatbare geluidsbelasting voor woningen, vanwege een industrieterrein, zoveel mogelijk overeenkomstig op recreatiewoningen toe te passen' (KB 90.023432 10-12-1990, AB 1991, nr. 201).

Vergelijkbare overwegingen zijn ook in latere Kroonbesluiten of uitspraken van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) opgenomen met betrekking tot de geluidsbelasting van industrieterreinen (onder andere racecircuitterrein), van spoorwegen (Tracébesluit Betuweroute, E01.96.0532 d.d. 28 mei 1998) en verkeerswegen. In een latere uitspraak van de ABRvS (E01.98.0423, d.d. 14 augustus 2000 over de onthouding van goedkeuring vanwege een geluidsbelasting van meer dan 50 dB(A) op de gevel) werd ten aanzien van wegverkeerslawaai het volgende vermeld:

'De Afdeling is van oordeel dat het ook bij geluidsbelasting van wegen in de rede ligt de normen die gelden voor woningen zoveel mogelijk overeenkomstig toe te passen op recreatiewoningen teneinde een aanvaardbaar verblijfsklimaat te garanderen. Hieraan kan niet afdoen dat de mensen die in de recreatiewoningen verblijven, in dit geval mogelijk niet zozeer komen om rust te vinden…. Verweerders hebben in dit geval niet ten onrechte betekenis gehecht aan de grens van de 50 dB(A)-contour van de weg'.

Uit deze jurisprudentie volgt duidelijk dat ook bij recreatiewoningen of kampeerstandplaatsen rekening dient te worden gehouden met het aspect geluidshinder, zowel ten aanzien van industrielawaai, als van spoorweglawaai en wegverkeerslawaai. De algemene randvoorwaarde voor ontwikkelingen is dat bij voorkeur moet worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde en dat 'een goed verblijfsklimaat dient te worden gegarandeerd'.

Onderzoek

De nieuwe geluidsgevoelige ontwikkelingen zijn gelegen binnen de geluidszones van de Duinweg en de Duindamseweg. Deze wegen hebben een buitenstedelijke ligging, 1-2 rijstro(o)k(en) en derhalve een geluidszone van 250 m. Ten gevolge van het verkeer op deze wegen dient akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 1.

De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan dit akoestisch onderzoek staan vermeld in tabel 6.2. De verkeersintensiteiten zijn gebaseerd op prognoses voor 2020 uit het RVMK aangeleverd door de gemeente Noordwijk. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2022 is een autonome verkeersgroei van 1% per jaar aangehouden. De voertuigverdeling van het verkeer is eveneens aangeleverd door de gemeente. De wegdekverharding bestaat uit asfalt.

De verkeersgeneratie bedraagt ca 150 mvt/etmaal, uitgaande van één nieuwe (grote) recreatiewoning met 6 mvt/etmaal en 34 nieuwe recreatiewoningen met 4 mvt/etmaal per recreatiewoning. Deze extra verkeersbewegingen zijn bij de verschillende wegen opgeteld. Hierbij is ervan uitgegaan dat al het extra verkeer van de Duindamseweg gebruik zal maken en circa 50 mvt/etmaal van de Duinweg.

Tabel 6.2 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)

  2022   2022 inclusief ontwikkelingen  
Duindamseweg   3.300   3.450  
Duinweg   4.900   4.950  

Gezoneerde wegen

Duinweg 95

Op dit perceel wordt één recreatieverblijf ontwikkeld ter vervanging van een bestaande accommodatie. Om aan te tonen dat sprake is van een aanvaardbaar verblijfsklimaat, is onderzoek gedaan naar de geluidsbelasting daar waar bebouwing mogelijk is, hier op minimaal 16 m uit de as van de weg. De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Duinweg bedraagt 55 dB. Hierbij wordt de uiterste grenswaarde van 53 dB overschreden. Er is dus geen sprake van een aanvaardbaar klimaat. De 53 dB-contour is op 23 m uit de as van de weg gelegen. De nieuwe recreatiewoning dient dan ook minimaal op deze afstand uit de wegas te worden gerealiseerd.

Uitbreiding recreatiepark Witte Raaf

Het recreatiepark zal uitgebreid worden met 34 nieuwe recreatiewoningen. Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting op 35 m uit de as van de Duindamseweg (minimale afstand) 49 dB bedraagt. Hierbij is sprake van een aanvaardbare geluidsbelasting. Bij voorkeur dient aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB te worden voldaan, de recreatiewoningen dienen dan op 39 m uit de as van de weg gerealiseerd te worden.

Voor de recreatiewoningen geldt dat bij voorkeur moet worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde en dat aannemelijk moet worden gemaakt dat er sprake is van een aanvaardbare geluidsbelasting. Zoals in tabel 6.4 beschreven, dienen de woningen op de gegeven afstand uit de wegas gerealiseerd te worden om een aanvaardbaar akoestisch klimaat te garanderen.

Tabel 6.4 Minimale afstanden recreatiewoningen

ontwikkeling   aantal woningen   minimale afstand   geluidsbron  
Duinweg 95   1   23 m   Duinweg  
Witte Raaf   34   39 m   Duindamseweg