direct naar inhoud van 3.2 Provincie
Plan: De Compagnie
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0571.DeCompagnie2010-OH01

3.2 Provincie

3.2.1 Streekplan Zuid-Holland Oost 2010

Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben op 12 november 2003 het streekplan Zuid-Holland Oost 2003 vastgesteld. Het provinciebestuur presenteert in dit streekplan haar visie op de ruimtelijke ontwikkeling van Zuid-Holland Oost voor de periode tot 2015. Die visie is in overleg met de streek zelf ontwikkeld. Ruimte is ook in het streekplangebied Oost meer dan ooit een schaars goed. Het is daarom zaak de beschikbare ruimte binnen de bebouwingscontouren beter te benutten en om meer dan voorheen te letten op ruimtelijke kwaliteit in het landelijke gebied.

Regio Oost

De gemeente Nieuw-Lekkerland maakt onderdeel uit van de subregio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. In deze regio liggen ook de gemeenten Giessenlanden, Gorinchem, Graafstroom, Hardinxveld-Giessendam, Leerdam, Liesveld en Zederik.

De provincie Zuid-Holland heeft voor de volgende punten in de regio Oost speciale aandacht:

  • De uitvoering van het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG), waarin geld van het Rijk is gebundeld voor de versterking van het groen. De provincie wil met dat geld de leefbaarheid verbeteren op het platteland, wat ook ten goede komt aan de leefbaarheid van stadsbewoners.
  • De Nota Levend Landschap, de provinciale visie op de ontwikkeling van het landschap en de landbouw in Zuid-Holland. Het landschap moet 'Hollands' blijven, met de landbouw als voornaamste drager.
  • De veenweidenpacten, onder andere in de Krimpenerwaard. Zuid-Holland wil de identiteit van de Krimpenerwaard als cultuurhistorisch en agrarisch waardevol landschap met bijbehorende natuur behouden.
  • De grote schoonmaakbeurt van de Hollandsche IJssel.
  • De Natte As ("Groene ruggengraat"), de verbinding tussen het Lauwersmeer in Friesland en de Zeeuwse Delta die gedeeltelijk door Zuid-Holland loopt. De As is onderdeel van een internationale schakel van waardevolle moerasgebieden.
  • De oude en nieuwe Hollandse waterlinie.

Onderstaand is een uitsnede van de Streekplankaart Zuid-Holland Oost opgenomen voor de gemeente Nieuw-Lekkerland en het plangebied.

De voorgenomen herontwikkeling van de sportvelden ten noorden van de Tiendweg valt binnen de bebouwingscontour uit het Streekplan Zuid-Holland Oost zoals dat in 2003 is vastgesteld. De wijzigingen voor wat betreft de bebouwingscontouren op dit vastgestelde Streekplan die sindsdien zijn gepubliceerd hebben geen betrekking op de contour rond het plangebied. Met de voorgenomen ontwikkeling wordt de beschikbare ruimte binnen de bebouwingscontouren beter benut. De voorgenomen ontwikkeling past daarmee binnen het provinciaal beleid zoals geformuleerd in het Streekplan Zuid-Holland Oost.

afbeelding "i_NL.IMRO.0571.DeCompagnie2010-OH01_0010.png"

Conclusie

Het plangebied valt binnen het streekplan Zuid-Holland Oost en is aangewezen als openluchtrecreatiegebied of stedelijk groen. Het plangebied ligt tevens binnen de bebouwingscontour waarbinnen (woningbouw)ontwikkelingen mogelijk zijn. In het onderhavige plan worden woningen mogelijk gemaakt. Het plan gaat daarbij uit van de bestemming wonen. Het onderhavige plan past daarmee binnen het beleid van het streekplan Zuid-Holland Oost.

3.2.2 Ontwerp Structuurvisie provincie Zuid-Holland

Op 3 november 2009 stelden Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland de Ontwerp Structuurvisie vast en gaven deze documenten vrij voor inspraak. De inspraakperiode liep van 23 november 2009 tot en met 17 januari 2010. Vooruitlopende op de definitieve structuurvisie wordt hier kort ingegaan op het ontwerp. Voor alsnog wordt uitgegaan van het gestelde beleid uit het "Streekplan Zuid-Holland Oost 2010".

De kern van Visie op Zuid-Holland is het versterken van samenhang, herkenbaarheid en diversiteit binnen Zuid-Holland. Dit draagt bij aan een goede kwaliteit van leven en een sterke economische concurrentiepositie.

Duurzame ontwikkeling en klimaatbestendigheid zijn belangrijke pijlers. Dit wil Zuid-Holland bereiken door realisering van een samenhangend stedelijk en landschappelijk netwerk. Goede bereikbaarheid, een divers aanbod van woon- en werkmilieus in een aantrekkelijk landschap met ruimte voor water, landbouw en natuur, zijn daarin kenmerkende kwaliteiten.

Visie op Zuid-Holland is opgebouwd uit vijf integrale hoofdopgaven, namelijk:

  • aantrekkelijk en concurrerend internationaal profiel;
  • duurzame en klimaatbestendige deltaprovincie;
  • divers en samenhangend stedelijk netwerk;
  • vitaal, divers en aantrekkelijk landschap;
  • stad en land verbonden.

Uitvoeringsagenda Structuurvisie 2010

Om slagvaardig uitvoering te geven aan de doelen van de structuurvisie wil de provincie concrete uitvoeringsafspraken maken met het rijk en met de acht regio's. De afspraken met het rijk worden gemaakt in de gebiedsagenda's, behorende bij het Bestuurlijk overleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport).

Deze uitvoeringsagenda is gericht op het vinden van samenhang om te komen tot een slagvaardige uitvoering van de ontwikkelingsopgaven uit de Provinciale Structuurvisie. Juist deze samenhang zorgt ervoor dat opgaven meer integraal benaderd worden. Daardoor ontstaat een grotere kans dat die opgaven worden bereikt.

Voor de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden betekent deze benadering het volgende:

  • 1. De ontwikkeling van de Groene Ruggengraat biedt mogelijkheden om te komen tot een samenhangende visie op het landelijk gebied in de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, waarbij de functie van natuurontwikkeling, recreatief medegebruik en landbouw een plek krijgen, mede in relatie tot de mogelijke investeringen in het landelijk gebied;
  • 2. De MerwedeLingelijn heeft de potentie te fungeren als drager van toekomstige ruimtelijkeconomische ontwikkelingen;
  • 3. Het project Merwedezone omvat een samenhangend pakket van maatregelen, waarbij economische functie en ruimtelijke kwaliteit worden ontwikkeld;
  • 4. Sturen op ruimtelijke kwaliteit: in het proces van totstandkoming van het gebiedsprofiel zal per definitie naar samenhang op regionaal niveau gezocht gaan worden;
  • 5. Alblasserwaard-Vijfheerenlanden vormt in zijn geheel een van de 17 landschappen waarvoor in Zuid-Holland via gebiedsprofielen aan ruimtelijke kwaliteit wordt gewerkt. Hoewel afstemmingsvraagstukken met andere ruimtelijke plannen zoals provinciale landschappen en IRP's niet spelen, geven de aangrenzende andere regio's en twee aangrenzende andere provincies aanleiding voor regio-overstijgende afstemming. Aard en omvang hiervan zullen weliswaar eerst nader bepaald moeten worden. Vaststaat dat de afstemming over deze materie bij uitstek een onderwerp is voor het regionaal overleg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0571.DeCompagnie2010-OH01_0011.png"

Afbeelding 9: Overzicht selectie programma's en projecten in Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (bron: Provincie Zuid-Holland)

Conclusie

Het plangebied maakt onderdeel uit de Structuurvisie provincie Zuid-Holland en bijbehorende uitvoeringsagenda voor de regio Alblasserwaard - Vijfheerenlanden.
Het plangebied ligt tevens binnen het 'stads- en dorpsgebied' waarbinnen (woningbouw)ontwikkelingen mogelijk zijn. In het onderhavige plan worden woningen mogelijk gemaakt. Het plan gaat daarbij uit van de bestemming wonen. Het onderhavige plan past daarmee binnen het beleid de Provincie Zuid-Holland.

3.2.3 Regels voor Ruimte (2005)

De op 8 maart 2005 vastgestelde nota 'Regels voor Ruimte' vervangt de Nota Planbeoordeling 2002 en vormt met de streekplannen het beoordelingskader van Gedeputeerde Staten voor gemeentelijke ruimtelijke plannen en bevat beleidsregels ten behoeve van de goedkeuring van ruimtelijke plannen. Voor het woningbouwbeleid vormt echter, naast het locatiebeleid in de streekplannen, de provinciale Woonvisie het beleidskader. Voor dit bestemmingsplan is vooral de onderwerpen "Economie, Mobiliteit en Samenleving" van belang.

Economie, Mobiliteit en Samenleving

De provincie Zuid-Holland is een verstedelijkte provincie. Dit maakt het noodzakelijk dat zuinig met de ruimte wordt omgegaan en dat het nog niet verstedelijkte gebied tegen verstedelijking beschermd wordt.
Belangrijke speerpunten van het provinciale beleid in de sfeer van de ruimtelijke ordening zijn dan ook het knopen- en locatiebeleid, infrastructuur en het beheer van de ruimte voor wonen en werken.
De provincie richt zich daarbij vooral op een efficiƫnt gebruik van de ruimte voor deze functies, die in de streekplannen zijn aangegeven als stads- en dorpsgebied en de bedrijventerreinen. Concentratie van functies en zoveel mogelijk koppeling aan OV-infrastructuur zijn kernbegrippen bij deze inzet.

Voor het woningbouwbeleid vormt, naast het locatiebeleid in de streekplannen, niet de regelgeving in deze nota maar de provinciale woonvisie het beleidskader. Verwezenlijking van het provinciaal woonbeleid zal, evenals het hieraan gerelateerde zorgbeleid, niet gebeuren via deze nota maar via de sectorlijn. Bij de beoordeling van ruimtelijke plannen zal niet worden getoetst aan de woonvisie. Voor het versterken van de economie wordt ingezet op het bieden van geschikte vestigingslocaties voor alle bedrijfstypen, het voorkomen van ontwrichting van het bestaande voorzieningenniveau en ook op het optimaal benutten van bestaande infrastructuur (knopen- en locatiebeleid).

Conclusie

De nota Regels voor ruimte is de opvolger van de nota Planbeoordeling van de provincie Zuid-Holland. De nota omvat vooral toetsingscriteria om ruimtelijke plannen te beoordelen op basis van het beleid geformuleerd in het streekplan. Voor het onderhavig bestemmingsplan is vooral het onderwerp "Economie, Mobiliteit en Samenleving" van belang. Het bestemmingsplan voldoet aan de criteria die in dit onderdeel wordt genoemd, de woningbouwontwikkeling past derhalve in het beleid van de Provincie Zuid-Holland.