Plan: | De Compagnie |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0571.DeCompagnie2010-OH01 |
Voor de herontwikkeling van de sportvelden en de volkstuinen in Nieuw-Lekkerland is in het 'Masterplan sportveldenlocatie' is het stedenbouwkundig plan, het verkavelingsplan en het beeldkwaliteitplan voor de locatie beschreven. De opgestelde producten hebben als doel om binnen de gestelde randvoorwaarden een aantrekkelijke woonbuurt te ontwikkelen.
De landschappelijke onderlegger met zijn herkenbare kenmerkende structuur van het oorspronkelijke slagenlandschap is gekozen als basis voor de opzet van het plan. De richting van het bestaande slotenpatroon ten zuiden van de Tiendweg is gebruikt als basis voor de situering van de noord-zuid straten in de nieuw te ontwikkelen woonbuurt. Zowel aan de oost- als aan de westzijde is gekozen voor een singel in het verlengde van het slotenpatroon aan de zuidzijde van de Tiendweg. Aan de noordzijde van de verkaveling komt een verbindende singel/straat in oost-west richting.
Het bestaande parkeerterrein ten behoeve van de voetbalvelden en de sporthal is in het plan ingepast.
Afbeelding 4: Stedenbouwkundig plan op hoofdlijnen
Het plangebied zal in twee of drie fases bouwrijp worden gemaakt. De eerste voorbelasting zal worden aangebracht in het westelijk deel van het plangebied ter hoogte van de volkstuinen en het westelijke veld van de voetbalvereniging. Het hoofdveld gelegen in het oosten van het plangebied zal door deze fasering nog gebruikt kunnen worden.
Het faseren van de voorbelasting hangt samen met de verplaatsing en nieuwe aanleg van de voetbalvelden ten zuiden van de Tiendweg.
Het programma voor de locatie ziet er als volgt uit:
26 appartementen
63 rijwoningen (waarvan 25 voor starters)
7 vrijstaande woningen
18 twee-onder-één-kap woningen
114 woningen totaal
In het plangebied is een parkeerterrein aanwezig voor de voetbalvereniging. Dit parkeerterrein dient ook in de nieuwe situatie zijn functie te behouden voor bezoekers van de voetbalaccommodatie ten zuiden van de Tiendweg. In het programma is hiermee rekening gehouden door het aantal parkeerplaatsen in het gebied te berekenen voor de gewenste woningbouw én te voorzien in parkeergelegenheid voor de voetbalvereniging.
De parkeerbalans ziet er als volgt uit:
1. 114 woningen x 1,88 pp per woning = 214 parkeerplaatsen
2. Parkeerplaatsen voetbalvelden = 100 parkeerplaatsen
In totaal bevat de parkeeropgave minimaal 314 parkeerplaatsen.
Afbeelding 5: Impressie verkavelingsplan
Door de ontwikkeling van woningen op de locatie van de voetbalvelden is de verwachting dat extra verkeer komt te rijden op de wegen rondom het gebied. In deze paragraaf is het effect van de woningbouwontwikkeling op het verkeer inzichtelijk gemaakt. Hierbij is gerekend met een worst-case scenario.
Dit scenario houdt in dat het verkeer dat gegenereerd wordt door de voetbalvelden, volkstuinen en garageboxen in de huidige situatie niet van de huidige intensiteiten is afgetrokken.
Hierdoor ontstaat een theoretische hogere verkeersdruk omdat in de verkeersgegevens rekening wordt gehouden met de bestaande verkeersintensiteiten van omliggende wegen, de nieuwe verkeersintensiteiten van de woningbouwontwikkeling en de verkeersintensiteiten van de bestaande functies in het plangebied.
Indien zich geen verkeersafwikkelingsproblemen voordoen bij deze intensiteiten, is dit eveneens het geval zonder de verkeersgeneratie van de voetbalvelden.
Ontsluiting
De ontwikkelingslocatie is ontsloten door de Boeierstraat, Klipperstraat en Hoogaarslaan. Deze wegen zijn allemaal erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een gemengd karakter. De inrichting van de wegen is conform de eisen van Duurzaam Veilig , waarbij vorm, functie en gebruik met elkaar in overeenstemming zijn.
Verkeersgeneratie
De verkeersgeneratie van de te ontwikkelen woningen is weergegeven in tabel 1. De aantallen woningen zijn gebaseerd op het laatste ontwikkelingsprogramma. De kentallen van de verkeersproductie zijn conform CROW-publicatie 256: "Verkeersgeneratie Woon- en Werkgebieden", waarbij uit is gegaan van een centrum-dorpse omgeving.
Tabel 1: Verkeersgeneratie woningen
Verkeersafwikkeling
In afbeelding 6 zijn de verschillende telpunten weergegeven. Hier zijn over verschillende jaren tellingen verricht. Uitgezonderd zijn de telpunten 2, 7, 8 en 9. Telpunten 7, 8 en 9 zijn toekomstige wegen binnen de wijk. Hiervan is de verkeersintensiteit inzichtelijk gemaakt ten behoeve van het geluidsonderzoek. Op telpunt 2 zijn geen metingen verricht. Ten behoeve van het geluidsonderzoek zijn hiervan de meetgegevens gebruikt van de Vlietstraat.
Afbeelding 6: Telpunten verkeer Nieuw-Lekkerland
In tabel 2 zijn de effecten van de woningbouwontwikkeling weergegeven. Hierin is het jaar van de meting weergegeven en de gemiddelde weekdagintensiteit. Voor de autonome situatie in 2020 is een jaarlijkse groei van 0,5% gehanteerd.
In de laatste kolom is het percentage weergegeven van het te genereren verkeer over het telpunt komt en de gemiddelde weekdagintensiteit na ontwikkeling van de woningen. Dit percentage is gebaseerd op een inschatting van de herkomst en bestemmingen van het verkeer.
Tabel 2: Gemiddelde weekdagintensiteiten in mvt/etm huidige, autonome situatie en na ontwikkeling woningen.
Gezien de toekomstige intensiteiten op de ontsluitende wegen worden geen problemen ten aanzien van de verkeersafwikkeling verwacht. De functie, vorm en gebruik van de wegen zijn met elkaar in overeenstemming. Uit tabel 2 blijkt dat de maximale capaciteit (max. 6.000 mvt/etmaal) van de omliggende wegen niet wordt overschreden.
Parkeren
In het te ontwikkelen gebied zijn voldoende parkeerplaatsen gepland. In het verkavelingsplan zijn 284 parkeerplaatsen in de openbare ruimte en 31 parkeerplaatsen op eigen terrein ingetekend. In totaal zijn dit 315 parkeerplaatsen. De gemeente Nieuw-Lekkerland hanteert een parkeernorm van 1,88 parkeerplaats per woning. Dit betekent dat voor de 114 woningen minimaal 214 parkeerplaatsen aanwezig dienen te zijn. Daarnaast is voor de voetbalvereniging de voorwaarde opgenomen dat de bestaande 100 parkeerplaatsen gehandhaafd dienen te blijven. De minimale parkeerbehoefte is dan 314 parkeerplaatsen. Aan deze norm wordt voldaan.
Conclusie
De realisatie van 114 woningen in Nieuw-Lekkerland brengt een verkeersgeneratie van ongeveer 900 motorvoertuigen per etmaal met zich mee. Hierdoor wordt de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid van de wegen rondom het plangebied niet gehinderd. Daarnaast zijn voldoende parkeerplaatsen in het gebied aanwezig.