direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: De Verwondering
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0569.bpNWVverwondering-va01

4.4 Geluid

Wettelijk kader

Met betrekking tot geluid is de Wet geluidhinder het belangrijkste toetsingskader. In de Wet geluidhinder zijn voorkeurswaarden en grenswaarden opgenomen waaraan geluidgevoelige bestemmingen mogen worden blootgesteld. Onder geluidgevoelige bestemmingen worden onder meer verstaan: woningen, maar ook scholen en ziekenhuizen. Voor het bestemmingsplan is dan ook een akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Onderzoek

In november 2012 is door Oranjewoud een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor de voorgenomen ontwikkeling. Er zijn berekening gedaan voor de geluidbelasting. De uitgangspunten van het onderzoek zijn opgenomen in de rapportage van het onderzoek (zie bijlage 5).

Het doel van het onderzoek is inzichtelijk te maken waar geluidgevoelige bestemmingen vanuit akoestisch oogpunt gerealiseerd kunnen worden zonder ontheffing, met ontheffing en waar niet gebouwd mag worden. Dit wordt middels geluidcontouren ten gevolge van wegverkeerslawaai vanwege de Schilkerweg en Oude Nieuweveenseweg inzichtelijk gemaakt. Tevens ligt het plangebied binnen de invloedsfeer van de Hazeweg/Roggeveldweg.

In onderhavig onderzoek is gerekend met het richtjaar 2022. Het doel van het akoestisch onderzoek is het berekenen van de toekomstige geluidbelasting vanwege de omliggende wegen op de gevels van de nieuw te bouwen woningen.

De berekeningsresultaten zijn getoetst aan de volgens de Wet geluidhinder (Wgh) geldende grenswaarden. Wanneer de in de Wgh gestelde grenswaarden worden overschreden, dient beoordeeld te worden of er maatregelen ter beperking van het geluid mogelijk zijn en/of er een hogere grenswaarde moet worden vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders.

Rekenresultaten zoneplichtige wegen

Ten gevolge van het wegverkeer op de Schilkerweg bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 46 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden.

Ten gevolge van het wegverkeer op de Oude Nieuweveenseweg bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 36 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden.

Rekenresultaten niet-zoneplichtige wegen

Ten gevolge van het wegverkeer op de Hazeweg / Roggeveldweg, waarvoor een 30 km/uur regime geldt, bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 38 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. In analogie met de Wet geluidhinder wordt de 48 dB voorkeursgrenswaarde niet overschreden en wordt het akoestisch klimaat als gevolg van deze weg aanvaardbaar geacht.

Conclusie

De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt noch door de zoneplichtige noch door de niet-zoneplichtige wegen overschreden. Onderzoek naar maatregelen om de geluidbelasting ter plaatse van de geluidgevoelige bestemmingen terug te brengen is niet nodig, omdat daar voldaan wordt aan de grenswaarden. Tevens hoeven er door het college van burgemeester en wethouders van Nieuwkoop geen hogere waarden verleend te worden. Het thema geluid vormt dat ook geen belemmering voor het plan.