direct naar inhoud van 5.3 Geluid
Plan: Zuidhoek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0569.bpNKPzuidhoek-va01

5.3 Geluid

In het kader van de voorgenomen ontwikkeling is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek staan beschreven in het rapport 'Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai Woningbouw 'Zuidhoek' te Nieuwkoop'. In deze paragraaf worden de resultaten van het onderzoek weergegeven. Het gehele rapport is opgenomen in bijlage 3.

Resultaat

Rekenresultaten

Met behulp van het berekeningsmodel is de geluidbelasting vanwege het wegverkeer op de relevante wegen berekend voor het prognosejaar 2022. De resultaten van de puntberekeningen zijn voor Zuideinde per ontvangerpunt weergegeven in de bijlage bij het onderzoeksrapport. In tabel 5.1 zijn de ontvangerpunten met de hoogste geluidbelasting weergegeven.

Tabel 5.1 Geluidbelasting vanwege Zuideinde, inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh

Punt   Omschrijving   Hoogte [m]   Geluidbelasting 2022 [dB]  
01_B   ontvangerspunt noordwestgevel   4,5   42  
01_C   ontvangerspunt noordwestgevel   7,5   43  
02_B   ontvangerspunt zuidwestgevel   4,5   42  
02_C   ontvangerspunt zuidwestgevel   7,5   43  

Uit de contourberekeningen blijkt dat de 48 dB-contour van de weg Zuideinde een breedte heeft van ongeveer 42 meter gerekend vanaf de wegas. In de contourberekeningen is rekening gehouden met de aftrek ex artikel 110g Wgh. In figuur 5.1 zijn de berekende contouren weergegeven.

Toetsing

  • Puntberekeningen

Ten gevolge van het wegverkeer op de weg Zuideinde bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 43 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden, waardoor verder onderzoek achterwege kan blijven.

  • Contourberekeningen

Uit de contourberekeningen blijkt dat de 48 dB-contour van de weg Zuideinde een breedte heeft van ongeveer 42 meter. Hiermee reikt de 48 dB-contour niet over het paars omlijnde gebied uit figuur 5.1. Ongeacht de situering van de beoogde woningen binnen het bouwvlak, zal de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet worden overschreden. Hierdoor kan verder onderzoek achterwege blijven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0569.bpNKPzuidhoek-va01_0011.jpg"

Figuur 5.1 Afbakening plangebied 'Zuidhoek'

Conclusie

Uit de punt- en contourberekeningen blijkt dat ten gevolge van de weg Zuideinde de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ter plaatse van de reeds geplande nieuw te bouwen en van de nog te situeren woningen niet zal worden overschreden. Hiermee vormt het aspect geluid geen belemmering voor de voorgenomen ontwikkeling.