Plan: | Zuidhoek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0569.bpNKPzuidhoek-va01 |
In het kader van de voorgenomen ontwikkeling is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek staan beschreven in het rapport 'Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai Woningbouw 'Zuidhoek' te Nieuwkoop'. In deze paragraaf worden de resultaten van het onderzoek weergegeven. Het gehele rapport is opgenomen in bijlage 3.
Resultaat
Rekenresultaten
Met behulp van het berekeningsmodel is de geluidbelasting vanwege het wegverkeer op de relevante wegen berekend voor het prognosejaar 2022. De resultaten van de puntberekeningen zijn voor Zuideinde per ontvangerpunt weergegeven in de bijlage bij het onderzoeksrapport. In tabel 5.1 zijn de ontvangerpunten met de hoogste geluidbelasting weergegeven.
Tabel 5.1 Geluidbelasting vanwege Zuideinde, inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh
Punt | Omschrijving | Hoogte [m] | Geluidbelasting 2022 [dB] |
01_B | ontvangerspunt noordwestgevel | 4,5 | 42 |
01_C | ontvangerspunt noordwestgevel | 7,5 | 43 |
02_B | ontvangerspunt zuidwestgevel | 4,5 | 42 |
02_C | ontvangerspunt zuidwestgevel | 7,5 | 43 |
Uit de contourberekeningen blijkt dat de 48 dB-contour van de weg Zuideinde een breedte heeft van ongeveer 42 meter gerekend vanaf de wegas. In de contourberekeningen is rekening gehouden met de aftrek ex artikel 110g Wgh. In figuur 5.1 zijn de berekende contouren weergegeven.
Toetsing
Ten gevolge van het wegverkeer op de weg Zuideinde bedraagt de geluidbelasting ten hoogste 43 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee niet overschreden, waardoor verder onderzoek achterwege kan blijven.
Uit de contourberekeningen blijkt dat de 48 dB-contour van de weg Zuideinde een breedte heeft van ongeveer 42 meter. Hiermee reikt de 48 dB-contour niet over het paars omlijnde gebied uit figuur 5.1. Ongeacht de situering van de beoogde woningen binnen het bouwvlak, zal de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet worden overschreden. Hierdoor kan verder onderzoek achterwege blijven.
Figuur 5.1 Afbakening plangebied 'Zuidhoek'
Conclusie
Uit de punt- en contourberekeningen blijkt dat ten gevolge van de weg Zuideinde de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ter plaatse van de reeds geplande nieuw te bouwen en van de nog te situeren woningen niet zal worden overschreden. Hiermee vormt het aspect geluid geen belemmering voor de voorgenomen ontwikkeling.