direct naar inhoud van 5.4 Regionaal en lokaal beleid
Plan: Bestemmingsplan Kern Nieuwkoop
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0569.bpNKPkernNieuwkoop-va01

5.4 Regionaal en lokaal beleid

Structuurvisie Nieuwkoop

De gemeente ziet zich in de nabije toekomst gesteld voor een aantal ruimtelijke opgaven. In de Structuurvisie Nieuwkoop wordt beschreven welke ambities de gemeente heeft voor de toekomst. Volgens de structuurvisie is de gemeente in 2040 een groene, ondernemende en op duurzaamheid gerichte gemeenschap met sterke contrasten tussen de kernen, het agrarisch landschap en het natuurgebied. Voor het bestemmingsplan 'Kern Nieuwkoop' zijn de volgende twee deelgebieden van belang:

  • Deelgebied De Nieuwkoopse Plassen: in 2040 is dit gebied een natuurgebied van formaat waar ook sommige passende vormen van extensieve recreatie plaatsvinden. Nieuwkoop heeft zich helemaal gericht op het 'groenblauwe' thema.
  • Kansen voor de kernen: het op peil houden van de leefbaarheid van de kernen in de gemeente is een speerpunt.

De doelen voor 2040 worden onderverdeel in zes thema's:

  • 1. Duurzaamheid
  • 2. Bereikbaarheid voor auto, fiets en over water
  • 3. Toekomst voor agrarisch sector, kassen, natuur en landschap
  • 4. Robuust en duurzaam watersysteem
  • 5. Ontwikkeling recreatie en toerisme
  • 6. Bouwen voor de toekomst


Gezien het in hoofdzaak conserverende karakter van het bestemmingsplan 'Kern Nieuwkoop' vormt het bestemmingsplan geen belemmering voor de ambities voor de toekomst. Het bestemmingsplan beoogt de huidige situatie vast te leggen. Enkele ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt met het bestemmingsplan 'Kern Nieuwkoop'. Deze geven wel invulling aan de ambitie van de structuurvisie.

Andere nieuwe ontwikkelingen kunnen via aparte procedures worden toegelaten. De structuurvisie geldt in dat geval als toetsingskader.


Woonvisie 2011

De gemeente Nieuwkoop vindt het belangrijk dat er op zijn minst voldoende woningen worden gebouwd voor de eigen behoefte. Tussen 2010 en 2020 neemt de eigen woningbehoefte toe met circa 570 woningen. In de woonvisie wordt rekening gehouden met een netto toevoeging van 1.491 woningen tot 2020. Het woningbouwprogramma is aan de ruime kant wanneer dit gerelateerd wordt aan de ambitie om te voorzien in de eigen woningbehoefte. De extra inspanning die de gemeente wil leveren met de netto toevoeging van 1.491 woningen is gericht op:

  • Bouwen voor eigen behoeft: een inhaalslag van de beperkte woningbouw in de afgelopen jaren.
  • Het mogelijk maken van de sanering van de glastuinbouw.
  • Het versterken van de bevolkingsopbouw en vitaliteit van de kernen.


Voor de kern Nieuwkoop gaat het om in totaal 677 woningen tot 2020. Behalve de enkele ontwikkelingen die in het voorliggende bestemmingsplan 'Kern Nieuwkoop' worden mogelijk gemaakt, zullen nieuwe woningen via aparte procedures en plannen worden gerealiseerd. Dit vanwege het hoofdzakelijk conserverende karakter van het voorliggende bestemmingsplan.


Detailhandelsnota 2020

In de detailhandelsnota beschrijft de gemeente het beleid over detailhandel voor de periode tot 2020. De nota sluit aan bij het beleid als geformuleerd in de Structuurvisie 2040. De doelstelling is het faciliteren van een evenwichtige detailhandelsstructuur die past bij het duurzame en ondernemende karakter van Nieuwkoop met perspectief voor ondernemerschap en borging van vitale winkelvoorzieningen. Voor Nieuwkoop geldt dat de gemeente de uitstraling en het functioneren van de winkelcentra wil versterken.

De doelstelling van het bestemmingsplan 'Kern Nieuwkoop' is het vastleggen van de huidige situatie. Hiermee worden de bestaande winkelvoorzieningen geborgd. Nieuwe initiatieven zullen getoetst moeten worden aan (onder meer) de detailhandelsnota.

In de gemeentelijke detailhandelsnota wordt aangegeven dat er op bedrijventerrein De Olm een zone ligt waar perifere detailhandel is toegestaan. De zone betreft:

  • a. Bernhardlaan, Energieweg, Industrieweg en Teddingtonweg;
  • b. Teddingtonweg nr. 20.

In figuur 9 is de zone weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0569.bpNKPkernNieuwkoop-va01_0011.png"
Figuur 9. Zone op bedrijventerrein De Olm waar perifere detailhandel mogelijk is (bron: gemeente Nieuwkoop)


Volgens de detailhandelsnota is het uitgangspunt dat, behalve op de aangegeven zone, volumineuze perifere detailhandel elders in de gemeente wordt uitgesloten (op bedrijventerrein Bovenland ten noorden van Ter Aar ligt ook een dergelijke zone). Het uitgangspunt is dat een beperkt aantal formules en producten is toegestaan binnen de zone.

In het provinciale beleid is benoemd welke vormen van grootschalige en perifere detailhandel op bedrijventerreinen is toegestaan (in de gemeentelijke detailhandelsnota wordt hierop aangesloten), soms voorzien van minimum oppervlakte maten. Vestiging van grootschalige volumineuze detailhandelsvoorzieningen zijn toegestaan binnen de volgende branches:

  • Bouwmarkten, meubelzaken (minimaal bruto vloeroppervlakte van 1.000 m²)
  • Detailhandel in zeer volumineuze goederen: auto's, motoren, boten, caravans, keukens, badkamers, vloerbedekking, parket, zonwering en tenten;
  • Tuincentra.


Volumineuze detailhandelsvoorzieningen trekken meer bezoekers dan bedrijvigheid. Voor het vestigen van dit soort voorzieningen worden de geldende CROW normen gehanteerd waarbij de parkeergelegenheid op eigen kavel moet worden gerealiseerd.

Detailhandelsfuncties die aansluiten bij het centrum van de kern Nieuwkoop worden uitgesloten binnen de perifere detailhandelzone. Feitelijk betekent dit dat binnen deze zone alleen perifere detailhandel is toegestaan.

Het beleid wordt als volgt in het bestemmingsplan opgenomen:

  • Voor alle verspreid liggende en buiten de PDV-zone gevestigde PDV-activiteiten geldt een overgangsbepaling. Het beleid is gericht op clustering van deze activiteiten en versnippering tegengaan.
  • Bestaande PDV's op bedrijventerrein De Olm mogen hun activiteiten voortzetten, maar worden wel op de verbeelding aangeduid. In de regels wordt opgenomen dat het college van Burgemeester en Wethouders bevoegd is de aanduiding te verwijderen van de verbeelding. Dit betekent dat er geen nieuwe perifere detailhandelsvestigingen kunnen worden gevestigd buiten de genoemde zone.
  • Aan genoemde zone worden regels gekoppeld over de branches die zich daar mogen vestigen, alsmede de bepaling dat nieuwvestiging alleen mogelijk is als deze een minimale oppervlakte hebben van 1.000 m² en dat voorafgaand onderzoek wordt uitgevoerd naar de bovengemeentelijke effecten (deze eis komt uit de Detailhandelsnota van de provincie Zuid-Holland) van de nieuwvestiging en na instemming van Gedeputeerde Staten.


Toeristisch beleidsplan Nieuwkoop 2010 2020

De visie van het toeristisch beleidsplan is dat de gemeente Nieuwkoop nog een verstilde rust te bieden heeft die bijzonder aantrekkelijk is op en rond de Nieuwkoopse Plassen. Deze visie geeft vorm aan de uitdaging om de toeristische werkgelegenheid in de gemeente te laten stijgen van 6.6% naar 8% in 2020, met het behoud en versterking van de kernwaarden die de Nieuwkoopse Plassen zo bijzonder maken. Dit is ook nodig als de gemeente het economisch rendement van het toerisme wil verhogen. Het plan beschrijft verschillende processen en projecten om invulling te geven aan de visie.

Het bestemmingsplan 'Kern Nieuwkoop' bestemd de Nieuwkoopse plassen als Water en 'Water-Plassengebied'. Hiermee worden de kernwaarden van de plassen bekrachtigd. Het in hoofdzaak conserverende karakter van het bestemmingsplan gaat ongewenste ontwikkelingen aan de Nieuwkoopse Plassen tegen waardoor de aantrekkelijkheid van de plassen bewaard blijft.


Masterplan wonen zorg en welzijn

Als gevolg van de vergrijzing zal de zorgvraag toenemen. De grote kernen van de gemeente Nieuwkoop vormen het middelpunt van de zorggebieden. De servicecentra zijn het middelpunt van de woonservicezones die in het hart van deze zorggebieden ontwikkeld zouden moeten worden. Vanuit deze centra kan zorg en welzijn in de wijk worden aangeboden. Een van de regionale prestatieafspraken op het terrein van wonen, welzijn en zorg is dat iedereen (ongeacht leeftijd of gezondheidskenmerken), comfortabel moet kunnen wonen en leven. Door de nieuwbouw en de bestaande voorraad zodanig in te richten dat zorgverlening aan huis mogelijk is, kunnen mensen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door het realiseren van nultredenwoningen en levensloopbestendige woningen.

Het bestemmingsplan 'Kern Nieuwkoop' is in hoofdzaak een conserverend plan dat de huidige feitelijke situatie vastlegt. Als er initiatieven ontstaan voor het realiseren van woningen in het kader van wonen, zorg en welzijn kan worden getoetst of deze binnen de kaders van het voorliggende bestemmingsplan kunnen worden gerealiseerd, of via een separate procedure.

Mantelzorg is bij recht toegestaan bij alle (bedrijfs)woningen. Dit betekent dat wanneer mantelzorg nodig is, dit gerealiseerd kan worden binnen de woning. Het oppervlak voor mantelzorg is maximaal 75 m² van het vloeroppervlak per woning, inclusief de bijbehorende bouwwerken. Mantelzorg mag ook in een bijgebouw plaatsvinden. Er mag nieuw gebouwd worden voor mantelzorg. Daarbij moet voldaan worden aan de algemene bouwregels. Ook vergunningsvrije bouwwerken mogen gebruikt worden voor mantelzorg mits het maximale oppervlak van 75 m² niet wordt overschreden.


Duurzaamheidsagenda

Het algemene kader voor het milieubeleid van de gemeente Nieuwkoop wordt vastgelegd in de Duurzaamheidagenda "Samenwerken en Verbinden". Dit beleid kent een directe relatie met de ruimtelijke ordening, bijvoorbeeld met betrekking tot de doelstellingen voor duurzame inrichting, voor duurzame (steden-)bouw, alsook voor het klimaat en energiebesparing.


Erfgoedverordening 2010

In de erfgoedverordening 2010 van de gemeente Nieuwkoop is de aanwijzing van gemeentelijke monumenten en stads- en dorpsgezichten geregeld. Ook zijn er regels omtrent het in stand houden van deze monumenten en gezichten in de verordening opgenomen. Zo wordt bijvoorbeeld aangegeven dat een vergunning nodig is om werkzaamheden aan een gemeentelijk monument uit te voeren. Ook is de bescherming van archeologische terreinen in deze verordening geregeld.


Bouwen in het tweede lint

Diverse particulieren hebben te kennen gegeven dat zij extra woningen willen bouwen in het tweede lint. Met tweede lint wordt het gebied achter de woningen die aan de weg staan bedoeld. Vaak zijn dat achtertuinen of achterterreinen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft op 19 juni 2012 besloten dat zij niet in alle gevallen wil meewerken aan het bouwen in het tweede lint.

Uitsluitend in de volgende situaties wordt wel medewerking verleend:

  • het moet gaan om een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit;
  • er mag niet meer nieuwe bebouwing opgericht worden dan er aan oude bebouwing gesloopt wordt. Het gaat daarbij zowel om hoofdgebouwen als om (al dan niet vergunningsvrije) bijgebouwen;
  • het dorpse aanzicht moet weer worden hersteld;
  • de inrichting van het nieuwe woongebiedje moet voldoen aan het programma van eisen voor de inrichting van de openbare ruimte.