Plan: | Bestemmingsplan Kern Nieuwkoop |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0569.bpNKPkernNieuwkoop-va01 |
Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
In de nieuwe Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR, vastgesteld op 13 maart 2012) staan de plannen van de Rijksoverheid voor ruimte en mobiliteit. Uit de SVIR blijkt dat het Rijk zo min mogelijk op de stoel van provincies en gemeenten gaat zitten en zich op het versterken van de internationale positie van Nederland en het behartigen van de belangen voor Nederland als geheel richt. Verstedelijkings- en landschapsbeleid laat het Rijk over aan de provincies en gemeenten. Vraaggericht programmeren en realiseren van verstedelijking door provincies, gemeenten en marktpartijen is nodig om groei te faciliteren, te anticiperen op stagnatie en krimpregio's leefbaar te houden. Om dit te bereiken, wordt een ladder voor duurzame verstedelijking opgenomen in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Bij ruimtelijke besluiten moet worden gemotiveerd hoe een zorgvuldige afweging is gemaakt van het ruimtegebruik. De ladder werkt met de volgende opeenvolgende stappen:
Figuur 4. Uitsnede SVIR kaart (bron: www.ruimtelijkeplannen.nl)
In figuur 4 is een uitsnede van de structuurvisiekaart (ww.ruimtelijkeplannen.nl) opgenomen. Binnen het plangebied van het bestemmingsplan 'Kern Nieuwkoop' spelen geen nationale belangen spelen.
Geluidscontour Schiphol
Binnen de 20 Ke geluidscontour van Schiphol mag buiten bebouwd gebied alleen nog worden bijgebouwd als het saldo van sloop en nieuwbouw niet positief is. Herstructurering en intensivering in bestaand gebouwd gebied zijn binnen de 20 Ke-contour wel mogelijk.
Schiphol Luchthavenindelingsbesluit 2003
Alle regels over de luchthaven Schiphol zijn vastgelegd in het Luchthaven Indelingsbesluit (LIB) 2003. Het besluit bevat de ruimtelijke maatregelen op rijksniveau in verband met de luchthaven Schiphol. Op grond van het besluit zijn binnen het beperkingengebied verschillende regels gesteld aan de bestemming en het gebruik van gronden. Dit is noodzakelijk in verband met de geluidsoverlast en de externe veiligheid van het aanwezige vliegverkeer. Uit de overzichtskaart Beperking Bebouwing3 die hoort bij het LIB blijkt duidelijk dat er geen beperkingen zijn voor de kern Nieuwkoop en bedrijventerrein De Olm met betrekking tot het gebruik van gebouwen.
Er gelden wel hoogtebeperkingen (zie figuur 5). Deze houden in dat er binnen het blauwe vlak niet hoger mag worden gebouwd dan 150 meter. In de huidige situatie zijn er binnen het plangebied geen gebouwen aanwezig van 150 meter. Het bestemmingsplan 'Kern Nieuwkoop' laat dergelijke hoge bebouwing niet toe. Deze zijn beperkt door het opnemen van bepalingen in de planregels en/of door hoogtesymbolen op de verbeelding.
Figuur 5. Hoogtebeperkingen (bron: luchthavenindelingsbesluit)
Locator Nieuwkoop
Net naast het plangebied bevind zich de locator Nieuwkoop. Deze locator is noodzaklijk om het vliegen op en om Schiphol zo veilig mogelijk te laten gebeuren. Voorkomen dient te worden dat door hoge gebouwen of installaties, de werking van de locator verstoord kan worden en daarmee de vliegveiligheid kan beïnvloeden. Binnen het plangebied bevinden zich geen gebouwen of installeties met een maatvoering zoals op de onderstaande figuur is weergegeven. Het bestemmingsplan maakt deze hoogte ook niet mogelijk, zodat afgezien is beschermende maatregelen als een aandachtspunt bij de planregels op te nemen.